10 september 2021

Leestijd: 4 minuten

Ondernemers over de kansen van anders werken

De afgelopen anderhalf jaar veranderde onze manier van werken in razend tempo. We vroegen ondernemers naar de impact daarvan*. Ze vertelden ons bijvoorbeeld hoe belangrijk contactmomenten zijn en dat hun kijk op het bedrijfspand is veranderd. In dit artikel lees je inzichten van andere ondernemers waar je vandaag al iets mee kunt.

Voordelen van thuiswerken, volgens ondernemers

Het was even wennen. Een hoop gedoe ook. En we hebben allemaal kunnen merken dat je je collega’s soms heel hard nodig hebt. Maar ondernemers ontdekten ook de voordelen: 

  • tevreden werknemers
  • hogere productiviteit
  • lager ziekteverzuim
  • minder reiskosten
  • goed werkgeversimago

Uit onderzoek van TNO blijkt dat één op de vier werkenden ook na corona helemaal of grotendeels thuis wil blijven werken. Werkgevers zijn wisselend enthousiast. 

‘We houden het thuiswerken er wel in’, zegt één van de ondernemers in het onderzoek. ‘Fulltimers werken twee dagen per week thuis, parttimers één dag per week. Hierdoor ontstaat ook meer ruimte op kantoor. Daardoor kunnen we op langere termijn zelfs één of twee nieuwe mensen aannemen.’

 Cover benchmark 2021

Benchmark: 5 inzichten na 1,5 jaar anders werken

We vroegen ondernemers wat er veranderd is aan de manier waarop zij werken. En waarop zij het bedrijfspand gebruiken. Wat blijkt: flexibiliteit is het toverwoord. Doe je voordeel met hun inzichten en ideeën over het samenwerken, het pand en energie.

Ja, download de benchmark

 

De uitdagingen van werken op afstand

Uit ons onderzoek blijkt wel dat ondernemers ook hun vragen hebben. Zo hebben ze geen zicht op wat de werknemers aan het doen zijn. Waar de angst voorheen bestond dat thuiswerkers te weinig zouden uitvoeren, blijkt nu dat ze juist te lang doorgaan. 

Daarnaast bestaat de kans dat werknemers hun betrokkenheid verliezen, zowel bij elkaar als bij het bedrijf.  

‘Hoe houden we onze mensen bij elkaar?’ vraagt één van de ondernemers zich af. ‘Hoe kun je nog goed leidinggeven op afstand?’ En een ander: ‘De beste ideeën ontstaan vaak als je een diverse groep hebt, met mensen van verschillende afdelingen. Hoe doen we dat als mensen thuiswerken?’

Als de afgelopen tijd ons iets heeft geleerd, is het dat écht menselijk contact maar moeilijk door computerschermen heen kan. Mailen en online vergaderen is efficiënt, maar een groot deel van de spontaniteit en energie gaat verloren tussen de ene laptop en de volgende. 

Dat maakt het bijvoorbeeld moeilijk om samen tot mooie nieuwe plannen te komen. Het is dan ook niet voor niks dat veel ondernemers het ‘wij-gevoel’ opnieuw zijn gaan waarderen.

Anders werken: 4 succesvolle tips

Het is dus voor veel bedrijven belangrijk dat medewerkers elkaar blijven ontmoeten. Uit het onderzoek blijkt dat ondernemers nu maatregelen treffen om sociale contacten te bevorderen. 

Een paar tips die bij je collega-ondernemers succesvol bleken:

  • Organiseer gezamenlijke activiteiten. Denk daarbij aan brainstormsessies, momenten om kennis te delen en presentaties. Wissel ze af met momenten van ontspanning zoals een quiz of een ontmoeting op vrijdagmiddag. 
  • Stel grenzen aan het thuiswerken. De een vindt thuiswerken prettig, de ander zit liever op kantoor. Het effect kan zijn dat er verdeeldheid ontstaat. Maak dus duidelijke afspraken. 
  • Spontane ontmoetingen zijn goud waard. De beste ideeën komen bijvoorbeeld vaak pas na de vergadering. Collega’s praten nog even bij met een bakkie koffie of raken in gesprek bij de printer. Bied gelegenheid elkaar te ontmoeten.
  • Speel! Onder het motto ‘work hard, play hard’, is een ruimte voor sociale activiteiten geen overbodige luxe. Tafelvoetbal, een gamehoek of tafeltennis zorgen voor ontspanning, interactie en nieuwe energie.
 Inzicht 1 benchmark ondernemers 2021

Nieuwe keuzes voor je bedrijfspand

Behalve impact op je medewerkers, heeft thuiswerken effect op de bedrijfsvoering. Ondernemers vertelden dat zij hun bedrijfspand nu heel anders gebruiken. Met minder mensen op de vloer, kun je nieuwe keuzes maken. 

Je kunt bijvoorbeeld een deel van het pand afstoten om kosten te besparen, verhuren of een nieuwe functie geven. Er zijn ondernemers die tijdens de pandemie een geheel nieuwe markt konden aanboren doordat er letterlijk en figuurlijk ruimte voor ontstond. 

Een voorbeeld uit ons onderzoek: een kapper had een ruimte die al een tijd leeg stond. Toen de coronacrisis uitbrak en ze tijdelijk dicht moest, ging ze direct aan de slag. Ze gebruikt een deel van haar bedrijfspand nu als Airnbnb.

Zo richt je de bedrijfsruimte anders in

Hoe pak je dat zelf aan? In 6 stappen ga je aan de slag:

  1. Bereken je bezettingsgraad, hoeveel mensen zijn er gemiddeld én maximaal op een dag aanwezig in je pand?
  2. Vraag welke activiteiten je medewerkers graag op de werkvloer doen en wat ze juist liever thuis doen
  3. Bepaal het aantal vaste en flexibele werkplekken
  4. Richt vervolgens je werkvloer daarop in, bijvoorbeeld met grotere en flexibele overlegruimtes en met flexibele werkplekken
  5. Zorg voor een paar individuele afgesloten ruimtes. Een deel zal toch nog online plaatsvinden, dan is het fijn als je medewerkers een aparte ruimte hebben voor een online vergadering.
  6. Experimenteer met ruimtes die je flexibel kunt inrichten. Bijvoorbeeld een ruimte die zowel een werkplek als een vergaderruimte kan zijn. 

Neem je energieverbruik mee

Het opnieuw inrichten is meteen een mooi moment om je energieverbruik onder de loep te nemen. Een halfleeg pand biedt de mogelijkheid om te besparen en een pand met een nieuwe functie biedt zelfs de kans om duurzaam te verbouwen. Een aantal voorbeelden van maatregelen die je kunt nemen:

  • Met zoneverwarming en slimme thermostaten voorkom je onnodig energieverbruik en verwarm je alleen waar dat nodig is
  • Gebruik aanwezigheidsmelders voor de verlichting van je flexibele werkplekken
  • Heb je meer magazijnruimte nodig vanwege online verkopen? Installeer daar bewegingsmelders.
  • Zorg bij uitbreiding van je pand meteen voor goede isolatie om warmteverlies te voorkomen

Heb je geen zin om zelf uit te zoeken wat je vandaag al kunt doen om energie te besparen, vraag het dan gerust aan onze adviseurs. Dat kan via 073 - 203 27 07. Of pak het meteen goed op en vraag een energieadvies op maat aan.

Kortom, zoals Winston Churchill al zei: ‘Never waste a good crisis’. De pandemie heeft ons in situaties gebracht waar niemand op zat te wachten. Maar het heeft ons ook aangespoord om anders te kijken naar werken en ondernemen. 

 

*De inzichten, quotes en cijfers in dit artikel komen uit een digitale enquete onder een paar honderd abonnees van MT/Sprout, aangevuld met telefonische interviews. Dit onderzoek liep in de zomer van 2021.