Termijnbedrag

Elke maand betaalt u ons een vast termijnbedrag. Dit is gebaseerd op uw verwachte verbruik. Uw werkelijke verbruik kan natuurlijk hoger of lager zijn. Dan kunt u heel makkelijk uw termijnbedrag aanpassen in Mijn Essent Zakelijk. 

Vragen die we vaak horen over het termijnbedrag

  • Uw verwachte verbruik: de kosten voor uw verbruik van stroom en gas
  • Belasting: bijvoorbeeld energiebelasting en btw
  • Netbeheerkosten: bijvoorbeeld voor het onderhoud van het netwerk
De laatste twee kostenposten dragen wij direct af aan de overheid en aan de netbeheerder. Zij bepalen dan ook dit deel van uw tarief.
In Mijn Essent Zakelijk kunt u heel makkelijk uw termijnbedrag verhogen of verlagen. Met de Verbruiksmanager vergelijkt u uw werkelijke verbruik met uw verwachte verbruik. Op basis van het verschil krijgt u meteen een advies over uw nieuwe termijnbedrag. 
Zonder meterstanden kunt u uw verbruik maximaal 20% verhogen of verlagen.

Na elk verbruiksjaar maken we een jaarafrekening voor u. Op dat moment berekenen we ook uw nieuwe termijnbedrag, op basis van uw verbruik. Tegelijk met uw jaarrekening ontvangt u dus uw nieuwe termijnbedrag.

Hoe zit het met de energiebelasting?

Over uw energieverbruik betaalt u betasting, zoals energiebelasting en Opslag Duurzame Energie. Die betaalt u via ons aan de overheid. Wilt u meer weten over de belastingen en speciale tarieven? We leggen u alles graag uit.

Hoe kan ik mijn factuur betalen?

Er zijn drie manieren om uw rekening aan ons te betalen:

  1. Automatische incasso
  2. AcceptEmail
  3. Handmatige betaling

Ons advies: automatische incasso. Dit is de makkelijkste manier om altijd op tijd te betalen. In Mijn Essent Zakelijk kunt u zelf de manier waarop u betaalt aanpassen:

Wat is uw vraag over de betaalwijze?

U kiest zelf het moment waarop wij maandelijks afschrijven. Dat moment sluit dus altijd aan op uw bedrijfsvoering.

Als een automatische incasso niet is gelukt, proberen we het twee dagen later opnieuw. Lukt het ook dan niet, dan sturen we u een betaalverzoek per post. U kunt uw termijnbedrag dan handmatig overmaken.

Een AcceptEmail is een betaalverzoek via e-mail. Via een linkje in deze e-mail kunt u betalen. Zo weet u zeker dat de AcceptEmail veilig is en van ons komt:

  • De logo’s van Essent en AcceptEmail staan erin; 
  • Er staat informatie in die alleen bij ons bekend is, bijvoorbeeld uw klantnummer;
  • Er staat geen directe link naar iDeal in. U gaat eerst naar https://transaction.acceptemail.com;
  • In het bovenste deel van de e-mail en het bovenste deel van de website staat dezelfde tekst.

U kunt uw facturen per post ontvangen. Hierop staan het bedrag dat u moet betalen, een betalingskenmerk en ons rekeningnummer. Via bijvoorbeeld internetbankieren kunt u de factuur betalen.

Voor de verwerking van uw betaling betaalt u per maand 2,42 euro service- en administratiekosten, inclusief btw. Betaalt u via automatische incasso, dan hoeft u deze kosten niet te betalen.  

Het kan gebeuren dat u een keer te laat betaalt. Dat is niet meteen en probleem. Maar als u langer wacht, kan dat extra kosten opleveren.

U heeft 14 dagen om uw factuur te betalen. Doet u dat niet, dan doorlopen we deze stappen:

  1. U krijgt een herinnering. Weer heeft u 14 dagen om te betalen.
  2. U krijgt een laatste mogelijkheid om binnen 7 dagen te betalen. We rekenen hiervoor een incassobedrag. Dat is een percentage van het openstaande bedrag.
  3. Betaalt u nog niet, dan ontbinden we de overeenkomst. 
  4. Als u nog niet betaalt, schakelen we een deurwaarder in. De kosten hiervan zijn voor u.
Betaaloverzicht

Mijn betaaloverzicht

Uw betaaloverzicht staat in Mijn Essent. In één overzicht ziet u welke termijnbedrag bij u in rekening zijn gebracht en of deze al betaald zijn.


Jaarafrekening

Elk jaar ontvangt u de jaarafrekening. Hierop staat een overzicht van uw verbruik en de kosten van het afgelopen jaar. Ook staat erop of u nog moet bijbetalen of iets van ons terugkrijgt. Bijvoorbeeld als uw termijnbedrag hoger was dan uw werkelijke verbruik. 

In Mijn Essent ziet u wanneer uw nieuwe jaarafrekening komt.

Geld terug krijgen
U krijgt geld terug als uw verbruik lager was dan verwacht, waardoor uw termijnbedrag te hoog was. Mogelijke oorzaken:
  • Uw verbruik is te hoog ingeschat;
  • Uw verbruik is afgenomen, bijvoorbeeld door energiebesparing;
  • De verbruiksperiode was korter;
  • U heeft te maken gehad met leegstand.
Bijbetalen
U moet nog een bedrag bijbetalen als uw verbruik hoger was dan verwacht, waardoor uw termijnbedrag te laag was. Mogelijke oorzaken:
  • Uw verbruik is te laag ingeschat;
  • Uw verbruik is toegenomen;
  • De verbruiksperiode was langer;
  • De winter was langer en kouder;
  • U heeft uw eerste jaarafrekening na uw bedrijfsverhuizing ontvangen;
  • Uw maandelijks termijnbedrag is het afgelopen jaar verlaagd.

Contact met Essent

Image: ChatChat

Stel uw vraag via chat en krijg direct antwoord


Image: E-mailE-mail

Via ondernemersdesk@essent.nl krijgt u de volgende werkdag antwoord


Image: TelefoonTelefoon

Bel ons via 0900 1466 en krijg meteen antwoord 

Contact met Essent