Vragen die we vaak horen over het termijnbedrag

Over uw energieverbruik betaalt u betasting, zoals energiebelasting en Opslag Duurzame Energie. Die betaalt u via ons aan de overheid. Wilt u meer weten over de belastingen en speciale tarieven? We leggen u alles graag uit.

  • Uw verwachte verbruik: de kosten voor uw verbruik van stroom en gas
  • Belasting: bijvoorbeeld energiebelasting en btw
  • Netbeheerkosten: bijvoorbeeld voor het onderhoud van het netwerk
De laatste twee kostenposten dragen wij direct af aan de overheid en aan de netbeheerder. Zij bepalen dan ook dit deel van uw tarief.
In Mijn Essent Zakelijk kunt u heel makkelijk uw termijnbedrag verhogen of verlagen. Met de Verbruiksmanager vergelijkt u uw werkelijke verbruik met uw verwachte verbruik. Op basis van het verschil krijgt u meteen een advies over uw nieuwe termijnbedrag. 
Zonder meterstanden kunt u uw verbruik maximaal 20% verhogen of verlagen.

Na elk verbruiksjaar maken we een jaarafrekening voor u. Op dat moment berekenen we ook uw nieuwe termijnbedrag, op basis van uw verbruik. Tegelijk met uw jaarrekening ontvangt u dus uw nieuwe termijnbedrag.

Hoe kan ik mijn factuur betalen?

Er zijn drie manieren om uw rekening aan ons te betalen:

  1. Automatische incasso
  2. AcceptEmail
  3. Handmatige betaling

Ons advies: automatische incasso. Dit is de makkelijkste manier om altijd op tijd te betalen. In Mijn Essent Zakelijk kunt u zelf de manier waarop u betaalt aanpassen:

Deze vragen horen we vaak over betalen

U kiest zelf het moment waarop wij maandelijks afschrijven. Dat moment sluit dus altijd aan op uw bedrijfsvoering.

Als een automatische incasso niet is gelukt, proberen we het twee dagen later opnieuw. Lukt het ook dan niet, dan sturen we u een betaalverzoek per post. U kunt uw termijnbedrag dan handmatig overmaken.

Een AcceptEmail is een betaalverzoek via e-mail. Via een linkje in deze e-mail kunt u betalen. Zo weet u zeker dat de AcceptEmail veilig is en van ons komt:

  • De logo’s van Essent en AcceptEmail staan erin; 
  • Er staat informatie in die alleen bij ons bekend is, bijvoorbeeld uw klantnummer;
  • Er staat geen directe link naar iDeal in. U gaat eerst naar https://transaction.acceptemail.com;
  • In het bovenste deel van de e-mail en het bovenste deel van de website staat dezelfde tekst.

U kunt uw facturen per post ontvangen. Hierop staan het bedrag dat u moet betalen, een betalingskenmerk en ons rekeningnummer. Via bijvoorbeeld internetbankieren kunt u de factuur betalen.

Voor de verwerking van uw betaling betaalt u per maand 2,42 euro service- en administratiekosten, inclusief btw. Betaalt u via automatische incasso, dan hoeft u deze kosten niet te betalen.  

Het kan gebeuren dat u een keer te laat betaalt. Dat is niet meteen en probleem. Maar als u langer wacht, kan dat extra kosten opleveren.

U heeft 14 dagen om uw factuur te betalen. Doet u dat niet, dan doorlopen we deze stappen:

  1. U krijgt een herinnering. Weer heeft u 14 dagen om te betalen.
  2. U krijgt een laatste mogelijkheid om binnen 7 dagen te betalen. We rekenen hiervoor een incassobedrag. Dat is een percentage van het openstaande bedrag.
  3. Betaalt u nog niet, dan ontbinden we de overeenkomst. 
  4. Als u nog niet betaalt, schakelen we een deurwaarder in. De kosten hiervan zijn voor u.
Betaaloverzicht

Mijn betaaloverzicht

Uw betaaloverzicht staat in Mijn Essent. In één overzicht ziet u welke termijnbedrag bij u in rekening zijn gebracht en of deze al betaald zijn.


Jaarafrekening

Elk jaar ontvangt u de jaarafrekening. Hierop staat een overzicht van uw verbruik en de kosten van het afgelopen jaar. Ook staat erop of u nog moet bijbetalen of iets van ons terugkrijgt. Bijvoorbeeld als uw termijnbedrag hoger was dan uw werkelijke verbruik. 

In Mijn Essent ziet u wanneer uw nieuwe jaarafrekening komt.

Geld terug krijgen
U krijgt geld terug als uw verbruik lager was dan verwacht, waardoor uw termijnbedrag te hoog was. Mogelijke oorzaken:
  • Uw verbruik is te hoog ingeschat;
  • Uw verbruik is afgenomen, bijvoorbeeld door energiebesparing;
  • De verbruiksperiode was korter;
  • U heeft te maken gehad met leegstand.
Bijbetalen
U moet nog een bedrag bijbetalen als uw verbruik hoger was dan verwacht, waardoor uw termijnbedrag te laag was. Mogelijke oorzaken:
  • Uw verbruik is te laag ingeschat;
  • Uw verbruik is toegenomen;
  • De verbruiksperiode was langer;
  • De winter was langer en kouder;
  • U heeft uw eerste jaarafrekening na uw bedrijfsverhuizing ontvangen;
  • Uw maandelijks termijnbedrag is het afgelopen jaar verlaagd.

Verbruiksoverzicht: inzicht in uw verbruik

In uw Verbruiksoverzicht ziet u precies hoeveel u de afgelopen maand heeft verbruikt en wat uw verwachte jaarverbruik is. Ook uw verbruik in dezelfde maand een jaar geleden staat erin. Handig, want zo heeft u altijd goed inzicht in uw verbruik.

Hiermee kunt u:

  • Uw termijnbedrag aanpassen. Past uw termijnbedrag niet meer bij uw verbruik, dan kunt u uw termijnbedrag aanpassen in de Verbruiksmanager in Mijn Essent Zakelijk.
  • Slim besparen. Met een goed inzicht in uw verbruik kunt u bepalen of het rendabel is om te investeren in energie besparen.
U krijgt het Verbruiksoverzicht per e-mail of per post, als u een slimme meter heeft.

Deze vragen horen we vaak over het Verbruiksoverzicht

Het Verbruiksoverzicht krijgt u elke maand van ons per e-mail. Het is een overzicht van uw verbruik in de afgelopen maand. Ook uw verbruik in dezelfde maand, maar dan een jaar eerder staat erop. Zo kunt u uw verbruik vergelijken met een maand eerder en met dezelfde periode vorig jaar. 

Inzicht in uw verbruik is handig, omdat u hiermee kunt kijken of uw termijnbedrag nog past bij uw verbruik. Ook kunt u zien of u veel rendement kunt halen uit energie besparen.

De Verbruiksmanager is een handige tool in

Mijn Essent Zakelijk

. Hierin kunt u bijhouden wat uw werkelijke verbruik is, zodat u ziet of uw termijnbedrag nog past bij uw verbruik. Nee? Dan kunt u in de Verbruiksmanager uw termijnbedrag aanpassen.

U krijgt uw Verbruiksoverzicht elke maand via e-mail. Als wij uw e-mailadres niet hebben, sturen we het Verbruiksoverzicht per post naar u toe.

Ja, alleen als u een slimme meter heeft, krijgt u het Verbruiksoverzicht. En op uw Verbruiksoverzicht staat alleen informatie over de periode dat u een slimme meter heeft.

In uw Verbruiksoverzicht staat bijvoorbeeld ook uw verbruik van dezelfde maand, een jaar eerder. Maar dat kan alleen als u in deze maand ook een slimme meter had. 

Natuurlijk, als u het Verbruiksoverzicht niet wilt ontvangen, kunt u zich online afmelden.

Contact met Essent