9 juni 2021

Leestijd: 5 minuten

Energie besparen is ook voor je klanten belangrijk

Wie energie bespaart, geeft uiteindelijk minder uit. Maar duurzame keuzes geven je bedrijf ook een beter imago. En dat kan helpen met het aantrekken én behouden van klanten.

80% wil bewuste keuzes van bedrijven

Een mooie uitstraling. Goede producten leveren. Een opgeruimd pand. Vriendelijke medewerkers. Ze dragen allemaal bij aan het imago van je onderneming. Duurzaamheid past ook in dat rijtje thuis.

Ga maar na. Ruim 80 procent van de Nederlanders vindt het belangrijk dat bedrijven zich inzetten voor mens, maatschappij én milieu. Dat blijkt uit de Maatschappelijke Imago Monitor die Motivaction elk jaar uitvoert.

Wil je aan de vraag van je klant voldoen, dan is het dus belangrijk dat je aandacht hebt voor deze punten. Je kunt misschien niet overal evenveel aandacht aan geven, maar wat past bij jou als ondernemer en bij je bedrijf?

Cover whitepaper stappenplan zakelijk energie besparen

Whitepaper: zo bespaar je stap voor stap

Nu echt starten met energie besparen doe je met deze whitepaper. Download hem nu en we nemen je stap voor stap mee. Inclusief adviezen van experts, je businesscase en subsidies. Zo zet je vandaag nog de eerste stap.

Ja, download de whitepaper

 

How you walk, how you talk

Twee aspecten zijn belangrijk om te onthouden. 

  • gedrag - how you walk
  • communicatie - how you talk

Gedrag gaat over de duurzame keuzes die je maakt. Of je bijvoorbeeld actief energie bespaart, afval scheidt, zonnepanelen hebt en voor elektrisch rijden kiest.

Communicatie is wat je daarover vertelt en schrijft. Nu nog zijn het vooral grote bedrijven die communiceren over hun duurzame ambities. Maar klanten verlangen dat ook steeds meer van mkb'ers.

Walk en talk moeten goed op elkaar aansluiten. Roep dus geen dingen die je niet doet of niet kunt waarmaken. Dat heet greenwashing en klanten prikken daar vaak snel doorheen. Het resultaat is dan een besmeurd imago. Doe dus alleen wat past bij je bedrijf.

Zo word je een duurzamer bedrijf

Kipster en Forbo Flooring werden in 2020 uitgeroepen tot meest duurzame bedrijven van Nederland. Kipster is een diervriendelijke kippenboerderij, Forbo Flooring produceert CO2-neutrale vloeren.

Ooit namen zij hun eerste stap op weg naar een duurzaam bedrijf. Die kun jij ook zetten, zelfs vandaag nog. Door steeds voor kleine stappen te kiezen, krijgt je bedrijf als vanzelf een duurzamer imago. Deze 8 tips helpen je daarbij:

1. Vraag het aan medewerkers

Mogelijk zijn er collega's die thuis al flink aan het verduurzamen zijn. Met zonnepanelen of een warmtepomp bijvoorbeeld. Gebruik hun kennis en ervaring. Zij kunnen je wijzen op energieverlies en makkelijk te nemen maatregelen.

2. Ga je energieverbruik na

Een energieverbruiksmanager laat zien op welke plekken in je pand de stroomvreters zitten. Zo krijg je meer inzicht in de energierekening en kun je meteen met besparen aan de slag.

3. Lang leve led

Ledlampen kun je zonder risico vandaag nog aanschaffen. Ze verbruiken 85 procent minder stroom dan spaarlampen en tl-balken.

4. Begin met afval scheiden

Afval scheiden is wettelijk verplicht. Vaak gaat het om gedrag. Ga hierover daarom met je medewerkers in gesprek en wijs ze op de voordelen. En verruil de algemene pedaalemmer meteen voor een vuilnisbak met meerdere bakken, zodat scheiden een eitje wordt.  

5. Groener schoonmaken

Gebruik voortaan duurzame schoonmaakmiddelen. Ook dat is een stap die je vandaag al kunt zetten. Een kleine moeite, maar wel een met impact.

6. Stap op de elektrische fiets

Bied een elektrische fiets aan als alternatief voor de auto van de zaak. Voor medewerkers die binnen een straal van 20 kilometer wonen, kan dat heel aantrekkelijk zijn. 

7. Zonnepanelen in het zicht

Zonnepanelen verdien je gemiddeld tussen vijf en acht jaar terug. Op het dak geven ze je bedrijfspand een duurzamere uitstraling.

8. Duurzame materialen

Je product is het visitekaartje van je bedrijf. Ga eens na of je gebruik kunt maken van duurzamere materialen, zoals gerecycled plastic of een verpakking die composteert. Laat in ieder geval zien dat je je best doet om de CO2-voetafdruk te verlagen.

In gesprek met medewerkers

Meteen zo duurzaam als Kipster of Forbo Flooring hoeft natuurlijk niet. Leg de lat voor jezelf wat minder hoog. Begin vandaag met de eerste kleine stap en bouw zo rustig door aan een groener imago.

Je medewerkers spelen daarbij een belangrijke rol:

  • betrek ze bij je duurzame ambities
  • vraag ze hoe jullie bedrijf het beter kan doen
  • maak duurzaam gedrag zo makkelijk mogelijk, met speciale bakken voor het scheiden van afval bijvoorbeeld
  • vertel je verhaal in nieuwsbrieven, op het prikbord en de website

Het gaat erom dat je het samen doet. De kans is groot dat er collega's zijn die heel blij worden van je ambities om te verduurzamen. Doe je voordeel met hun kennis, ervaring en enthousiasme. 

Wil je vandaag echt de stap maken om te beginnen? Download dan deze whitepaper. We leggen je uit hoe je stap voor stap aan de slag gaat met energie besparen. Met checklists, rekenvoorbeelden, een template voor je businesscase en tips van adviseurs.