20
september
2022
|
09:00
Europe/Amsterdam

Essent genoodzaakt variabele tarieven aan te passen vanwege opnieuw sterk gestegen energieprijzen

De onzekerheid in de energiemarkt houdt aan. Hoewel er afgelopen week een daling was van de energieprijzen, is het huidige prijsniveau nog steeds vele malen hoger dan we de afgelopen jaren gewend waren. Hierdoor is Essent, net als al eerder andere energieleveranciers, genoodzaakt om het tarief van zijn variabele contracten voor stroom en gas per 1 oktober 2022 te verhogen. Dit betekent dat voor ruim 1 miljoen klanten met een variabel contract de energierekening zal stijgen met gemiddeld 30 procent. Het nieuwe tarief behoort nog steeds tot de laagste in de markt, omdat Essent ook in deze moeilijke omstandigheden doet wat kan om de rekening zo betaalbaar mogelijk te houden.

Hoe energieprijzen de komende winter ontwikkelen is lastig te voorspellen. Dit is bijvoorbeeld afhankelijk van internationale ontwikkelingen (oorlog Oekraïne), hoe streng de winter zal zijn en de mate waarin we allemaal ons energieverbruik verminderen. 

Informatie voor klanten
In de week van 19 tot en met 26 september informeert Essent alle klanten voor wie de prijsverhoging van het variabel contract geldt. De impact van de tariefwijziging op de uiteindelijke energierekening verschilt per klant, afhankelijk van de samenstelling van het gezin, het type woning, de genomen energiebesparings- en verduurzamingsmaatregelingen, en het daadwerkelijke energieverbruik. Nieuwe termijnbedragen op basis van de persoonlijke situatie van een klant zijn na 10 oktober voor klanten in te zien in de online omgeving.

Bereikbaarheid klantenservice
De afgelopen weken was de bereikbaarheid van Essent niet goed. Door een IT-storing was onze klantenservice een aantal dagen niet bereikbaar. Inmiddels is de storing verholpen en doen we er alles aan om de achterstanden die zijn ontstaan in te lopen. Klanten kunnen daarnaast terecht in de online omgeving van Mijn Essent voor meer informatie over hun tarief en verbruik.

Betaalbaarheid
Net als onze klanten, en heel veel Nederlanders, heeft Essent zorgen om de betaalbaarheid van de energierekening. Daarom werken we proactief met onze klanten samen om betalingsproblemen te voorkomen. We berekenen een passend termijnbedrag om verrassingen bij de eindafrekening te voorkomen, helpen klanten met energiebesparingstips, en hebben een vroegsignaleringsteam die klanten helpt voordat problemen ontstaan.