Veelgestelde vragen

Warmte van Essent

Over warmte en koude

Warmte-en-koudeopslag is een van de meest duurzame en milieuvriendelijke manieren om een gebouw te verwarmen en/of te koelen. En dat werkt zo: 50 tot 300 meter onder de grond liggen een tweetal bronnen, een warmwaterbron en een koudwaterbron. In de winter pompt de wko-installatie water uit de warmwaterbron omhoog voor de verwarming van je woning. In de zomer pompt de installatie water uit de koudwaterbron omhoog.

Warm tapwater is het warme water dat je direct gebruikt in de badkamer en in de keuken. Soms leveren wij ook de warmte om jouw koude water op te warmen tot circa 60 graden.
Naast warmte, levert Essent aan een aantal gebouwen ook koude. Wanneer jouw woning is voorzien van een koude-aansluiting, kun je jouw woning in de zomer koelen. Het koelen van de woning gaat via het vloerkoelingssysteem. 
In vergelijking met een gasgestookte cv-ketel en een elektrische koeling, is de CO2-uitstoot van een wko-installatie veel lager. De besparing is minstens 40% en kan oplopen tot 60%! Door de warmte die we in de zomer opslaan onder de grond in de winter te gebruiken voor verwarming, zijn er minder fossiele brandstoffen nodig. Dit zorgt voor een lagere CO2-uitstoot. Met warmte en koude opgewekt met één van onze wko-installaties ben je dus heel duurzaam bezig!

Warmte en koude afnemen

Warmte van Equans (Equans Energy Solutions BV) is overgegaan in Warmte van Essent. Er verandert weinig voor jou als klant. Je facturen en historische verbruiken vind je in het nieuwe klantportaal. Hier kun je ook je gegevens bekijken en aanpassen.

Klantenservice Warmte van Essent
Neem contact met ons op via: 

E- mail: warmte@essent.nl
Telefoonnummer: 088 851 12 42

Wil je een storing melden of heb je een technische vraag? Bel dan 088 851 12 41.

Betalingen en facturen
Onze nieuwe juridische identiteit is Essent Infrastructure Solutions B.V. Gebruik deze naam daarom als je een handmatige betaling aan ons doet. Het bankrekeningnummer verandert niet. Deze gegevens zie je ook op je facturen.

Lopende vragen en klachten
We staan je graag te woord bij vragen of over klachten die je hebt. Heb je op dit moment een vraag of klacht ingediend bij Equans? We komen hier zo snel mogelijk bij je op terug.

Geplande werkzaamheden
Essent neemt de afspraken voor werkzaamheden over. Bijvoorbeeld voor meterwissels of het onderhoud aan je afleverset.

Op 1 januari 2014 is de Warmtewet ingegaan. In de wet zijn allerlei zaken rondom de levering van warmte geregeld. Zo zijn er landelijke maximumtarieven vastgelegd en is bepaald dat je een financiële vergoeding krijgt bij een ernstige storing die langer dan 8 uur duurt. Op de website van de ACM (Autoriteit Consument & Markt) vind je meer informatie over de Warmtewet en over het 'Niet meer dan anders' principe. Hierdoor betaal je niet meer dan je betaald zou hebben als je een gasaansluiting had gehad.
De met de wko-installatie opgewekte warmte en koude levert Essent tot aan de afleverset in jouw woning. Vanaf dat punt gaat de warmte en koude over naar de binnen-installatie. Deze is eigendom van jou of van de verhuurder van jouw woning. Voor de optimale werking van de binnen installatie ben jij of is de verhuurder dan ook verantwoordelijk.
Je regelt de temperatuur met de thermostaat in je woning. Je maakt gebruik van lage temperatuur verwarming, daardoor duurt het langer om de woning op te warmen dan dat je wellicht gewend bent. Het grote voordeel is dat dit veel efficiënter is. Wil jij altijd genieten van een constante en comfortabele temperatuur, dan kun je de thermostaat het beste op een zo constant mogelijke temperatuur instellen. Heb je vragen over de thermostaat? Neem dan contact op met jouw installateur, de verhuurder van jouw woning of de leverancier van de thermostaat. Essent beheert alleen de wko-installatie en niet de binnen-installatie in jouw woning.
Het juist functioneren van jouw binnen-installatie heeft invloed op het verbruik, regelmatig onderhoud hieraan zorgt voor een juiste werking hiervan. Je kunt de temperatuur in jouw woning verlagen en ongebruikte ruimtes minder verwarmen. Door beter te isoleren en ramen en deuren niet onnodig open te laten staan kun je jouw verbruik verminderen. Je bespaart daarnaast ook door er voor te zorgen dat de vloerverwarming alle warmte goed kwijt kan. Let er bij het leggen van vloerisolatie en vloerbedekking op dat deze geschikt zijn voor vloerverwarmingen. Doe je dat niet dan verlies je veel warmte bij het verwarmen van de woning, waardoor het verbruik zal toenemen. Ook het warme tapwater dat je afneemt heeft invloed op het verbruik. Door hier spaarzaam mee om te gaan kun je jouw verbruik verlagen.
Een verstoring van de levering van warmte en koude is heel vervelend. Daarom proberen wij een storing zo snel mogelijk te verhelpen. Op deze pagina vind je een actueel overzicht van onze storingen. Staat jouw storing er niet tussen? Neem dan contact op met onze storingsdienst. De storingsdienst is 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar via 088 851 12 41.
Essent is de eigenaar/exploitant van de wko-installatie waarmee jouw warmte en koude wordt geproduceerd en geleverd. Door de technische beperkingen is het niet mogelijk deze installatie te delen met meerdere leveranciers. Een landelijk transportnetwerk, zoals bij gas en elektriciteit, ontbreekt namelijk. Het is dus niet mogelijk om een andere leverancier te kiezen voor de levering van warmte, koude en/of tapwater.

Energietarieven en -kosten

Dit is afhankelijk van het gebouw waar jij woont. In het klantportaal zie je welke tarieven voor jou gelden. De totale kosten bestaan uit:

  • vaste kosten warmte (warmte vastrecht, meetdienst, huur en onderhoud afleverset)
  • variabele kosten warmte (afhankelijk van verbruik)
  • vaste kosten koude (koude vastrecht)

Voor de koude aansluiting betaal je vaste kosten, je betaalt geen variabelen kosten voor de verbruikte koude. De tarieven zijn conform de Warmtewet, zo weet je zeker dat je niet teveel betaalt.

Essent berekent elk jaar de tarieven aan de hand van de indexatieformule opgenomen in de leveringsovereenkomst. De nieuwe tarieven worden hierop getoetst aan de maximumtarieven van de ACM. Aan het einde van het kalenderjaar staan de nieuwe tarieven in het klantportaal.
Jouw maandelijks termijnbedrag is opgebouwd uit een deel vastrecht (vaste kosten warmte en koude) en een verwacht verbruik. Ben je de eerste bewoner van de woning? Dan berekenen we het termijnbedrag aan de hand van de oppervlakte en de inhoud van je woning. Op de jaarafrekening worden de termijnbedragen en werkelijke kosten verrekend. Zijn jouw werkelijke kosten lager dan de door jou betaalde termijnbedragen, dan krijg je geld terug. Zijn de werkelijke kosten hoger, dan moet je bijbetalen. Op de jaarafrekening zie je meteen wat het nieuwe termijnbedrag wordt.

Het kan zijn dat jouw aanmelding later is verwerkt of dat je een aanmelding hebt gedaan met een datum in het verleden. Je ontvangt hierdoor voorschotfacturen vanaf de start van de levering. Wil je een betalingsregeling afspreken? Neem hiervoor contact op met onze klantenservice via warmte@essent.nl of 088 851 12 42 (op werkdagen tussen 09:00 en 17:00 uur).

Jouw facturen kun je inzien in het online klantportaal. Heb je nog geen account? Met jouw klantnummer, postcode en huisnummer maak je deze eenvoudig aan. Natuurlijk kun je ook jouw contactgegevens wijzigen door contact met ons op te nemen. Onze klantenservice (Warmte van Essent) is bereikbaar via warmte@essent.nl of 088 851 12 42 (op werkdagen tussen 09:00 en 17:00 uur).

Jaar- en eindafrekening

Ieder jaar maken wij voor jou een jaarafrekening. De maand waarin dit plaatsvindt verschilt per project. Op de jaarafrekening verrekenen wij de betaalde termijnbedragen met het daadwerkelijke verbruik. Heb je minder verbruikt dan verwacht? Dan ontvang je van ons een teruggave. Heb je meer gebruikt? Dan vragen wij jou bij te betalen. Op de jaarafrekening wordt ook het nieuwe termijnbedrag berekend.
Wij streven er naar de verhuizing en eindafrekening binnen 3 weken af te ronden. Om dit proces goed te laten verlopen is het belangrijk dat de de juiste gegevens en meterstanden invult op het afmeldformulier.
Wij proberen jouw termijnbedrag altijd zo goed mogelijk in te schatten. Toch kan het zijn dat je bij de afrekening moet bijbetalen. Je hebt dan meer verbruikt dan wij per maand aan termijnbedragen in rekening hebben gebracht.

Mijn meter en meterstanden

Eén keer per jaar ontvang je van ons een jaarafrekening. De meterstanden die wij bij de berekening hiervan gebruiken, lezen wij automatisch op afstand uit. Je hoeft dus niets te doen. Bij een verhuizing vragen wij jou wel om zelf je meterstanden door te geven.

Wijzigingen doorgeven

Jouw contactgegevens kun je eenvoudig zelf wijzigen via ons klantportaal. Heb je nog geen account voor deze persoonlijke omgeving? Met jouw klantnummer, postcode en huisnummer maak je eenvoudig een account aan. Natuurlijk kun je jouw contactgegevens ook wijzigen via de klantenservice. Onze klantenservice (Warmte van Essent) is bereikbaar via warmte@essent.nl of 088 851 12 42 (op werkdagen tussen 09:00 en 17:00 uur).

Jouw termijnbedrag kun je eenvoudig zelf wijzigen in het klantportaal. Heb je nog geen account voor deze persoonlijke omgeving? Met jouw klantnummer, postcode en huisnummer maak je deze eenvoudig aan. Jouw klantnummer herken je aan een ‘K’ met 8 cijfers. Natuurlijk kun je jouw termijnbedrag ook wijzigen via de klantenservice. Onze klantenservice (Warmte van Essent) is bereikbaar via warmte@essent.nl of 088 851 12 42 (op werkdagen tussen 09:00 en 17:00 uur).

Bij Essent kun je betalen per automatische incasso of per overschrijving. Je kunt dus de betaalwijze kiezen die bij jou past. Jouw betaalwijze kun je eenvoudig zelf wijzigen via ons klantportaal. Het is niet mogelijk te betalen via acceptgiro. Heb je nog geen account voor deze persoonlijke omgeving? Met jouw klantnummer, postcode en huisnummer maak je deze eenvoudig aan. Jouw klantnummer herken je aan een ‘K’ met 8 cijfers. Natuurlijk kun je jouw contactgegevens ook wijzigen via de klantenservice. Onze klantenservice (Warmte van Essent) is bereikbaar via warmte@essent.nl of 088 851 12 42 (op werkdagen tussen 09:00 en 17:00 uur).

Verhuizen

Gefeliciteerd met jouw nieuwe woning! Natuurlijk regelen wij  de verhuizing zo snel mogelijk voor je. Hiervoor hebben wij wel een compleet ingevuld aan- of afmeldformulier nodig.

Je vult het aanmeldformulier in wanneer je in een woning of bedrijfsruimte met Warmte van Essent komt wonen of werken. Wanneer je vertrekt uit een woning of bedrijfsruimte met Warmte van Essent vul je het afmeldformulier in.
Wij streven er naar de verhuizing en eindafrekening binnen 3 weken af te ronden. Om dit proces goed te laten verlopen is het belangrijk dat de de juiste gegevens en meterstanden invult op het afmeldformulier.