Inzicht in je verbruik

Zo krijg je inzicht in je verbruik

Weet jij hoeveel energie je verbruikt? En wat dat kost? We helpen je graag om hier inzicht in te krijgen. Zodat je bewust om kunt gaan met energie. Daarmee bespaar je geld én draag je bij aan een beter milieu. Ontdek hoe je makkelijk en snel inzicht krijgt in je verbruik.

Altijd en overal: VerbruiksManager+ app en Mijn Essent

Van dag tot dag, van maand tot maand en van jaar tot jaar. In de VerbruiksManager+ app en in Mijn Essent ontdek je eenvoudig hoeveel stroom en gas je verbruikt. Bij ‘Verbruik’ zie je een handig overzicht. Bij ‘Termijnbedrag’ zie je welk bedrag je maandelijks betaalt en vind je de TermijnCheck. Daar zie je of je termijnbedrag nog aansluit op je verbruik. Is dat niet zo? Dan kun je je termijnbedrag meteen aanpassen. Ook zie je in de app en in Mijn Essent de teruglevering van je zonnepanelen. Alleen als je die hebt natuurlijk.

Wil je altijd en overal inzicht in je verbruik via de app of Mijn Essent? Dan heb je een slimme meter nodig en moet je ons eerst toestemming geven. Dit doe je in de app of in Mijn Essent bij ‘Verbruik’. Alleen dan kunnen we je meterstanden maandelijks en/of dagelijks uitlezen. De TermijnCheck kun je ook doen als je geen slimme meter hebt. Geef dan zelf je meterstanden door.

Verbruiksmanager+ App

Elke maand: het Energierapport

Als je een slimme meter hebt, krijg je elke maand het Energierapport. In dit rapport vind je je energieverbruik van de afgelopen maand. Je vergelijkt heel eenvoudig je huidige verbruik met voorgaande maanden, jaren én met het landelijk gemiddelde. Je ontvangt het Energierapport per e-mail of post.

Elk jaar: de jaarrekening

Ben je langer dan 1 jaar klant? Dan zie je je verbruik van vorig jaar op je jaarrekening. 12 maanden nadat je energielevering is gestart, staat de eerste jaarrekening voor je klaar in de app en in Mijn Essent. Vervolgens ontvang je ‘m elk jaar. We sturen je een bericht zodra je de jaarrekening kunt bekijken.

Goed om te weten over je verbruik

Man en vrouw zitten op de bank

Je gasverbruik is een badkuip

In de winter staat de verwarming vaker aan. Je verbruikt dan meer gas dan in de zomer. Maar het is onhandig als je elke maand een ander bedrag moet betalen. Daarom betaal je een vast termijnbedrag.

Vrouw gooit cadeautje naar man

Verbruik en termijnbedrag

Voorkom verrassingen, gebruik de TermijnCheck in Mijn Essent of in de app. Deze laat zien of je verbruik nog in lijn ligt met je termijnbedrag. Is dat niet zo? Dan pas je je termijnbedrag eenvoudig aan.

Vraag en antwoord

Je kunt je energieverbruik op verschillende manieren bekijken: 

  • Met de VerbruiksManager+ app zie je aan de hand van je actuele meterstanden hoeveel stroom en gas je verbruikt. Download hem gratis in de App Store of Google Play en log in met je Mijn Essent inloggegevens.
  • In Mijn Essent zie je bij Verbruik precies hoeveel energie je elke maand of elk jaar hebt verbruikt.
  • Heb je een slimme meter? Dan krijg je elke maand een Energierapport. Daarmee heb je inzicht in je werkelijke verbruik en wat dat kost. Je ontvangt het rapport via post of e-mail en hij staat ook in Mijn Essent
  • Ben je langer dan 1 jaar klant? Dan zie je je verbruik van vorig jaar op je jaarrekening. Die vind je in Mijn Essent.

Bijbetalen is nooit leuk. Daarom doen we er alles aan om je termijnbedrag goed in te schatten. Moet je toch bijbetalen? Dat kan hierdoor komen:

  • Je hebt meer stroom en/of gas verbruikt, bijvoorbeeld door gezinsuitbreiding, nieuwe apparatuur of een koudere periode. Je verbruik is dan te laag ingeschat, waardoor je termijnbedrag niet hoog genoeg was.
  • Je termijnbedrag is het afgelopen jaar verlaagd, terwijl je niet minder bent gaan verbruiken.
  • Je hebt met je zonnepanelen minder stroom aan ons teruggeleverd dan verwacht.
  • De meterstanden op je jaar- of eindrekening kloppen niet. Controleer je meterstanden.

Het Energierapport is je maandelijkse verbruiksoverzicht waarop staat hoeveel energie je de afgelopen maand hebt verbruikt en wat dat kost. Je ontvangt hem als je een slimme meter hebt. Gebruik het Energierapport om je huidige verbruik met voorgaande jaren én met het landelijk gemiddelde te vergelijken. Zo houd je heel makkelijk inzicht in je verbruik.

Net een (nieuwe) slimme meter? Je ontvangt je eerste Energierapport ongeveer 2 maanden na de activatie van je meter.

Geen slimme meter in de meterkast? Dan ontvang je elk jaar een Energierapport als bijlage bij je jaarrekening.

Hier zijn verschillende verklaringen voor. Misschien was het kouder dan normaal. Of de omstandigheden in je woning of huishouden zijn veranderd, waardoor je meer energie hebt verbruikt. Bijvoorbeeld:

  • Nieuwe apparaten in huis. Een ligbad, airconditioning, waterbed, aquarium, jacuzzi of sauna vraagt extra energie.
  • Een verbouwing.
  • Je hebt oude apparaten in huis die niet energiezuinig zijn (meer dan 10 jaar oud).
  • De gezinssamenstelling is veranderd.
  • Een storing aan je cv-ketel.

Is jouw situatie anders? Neem dan contact met ons op. We controleren de meterstanden en kijken met je mee naar mogelijke andere oorzaken.

Wil je aan de slag met energie besparen in je huis? Ontdek met de online huisscan binnen 5 minuten hoe je je huis energiezuiniger maakt.

Wekte je meer stroom op dan je hebt verbruikt? Je levert de stroom die je over hebt terug aan het net en daarvoor krijg je een terugleververgoeding van € 0,055 per kWh. Let op: dit bedrag kan wijzigen door ontwikkelingen op de markt.

We berekenen je verwachte stroom- en gasverbruik aan de hand van:

  • je verbruik van het afgelopen jaar
  • de gemiddelde temperaturen van de laatste 20 jaar
Ben je een nieuwe klant? Dan gebruiken we de gegevens over het verbruik van je nieuwe huis of je gezinssamenstelling. 

De stroom die je opwekt met bijvoorbeeld zonnepanelen, verbruik je als eerste in je eigen huis. Wek je meer op dan je verbruikt? Dan gaat de overtollige stroom via de elektriciteitsmeter naar het openbare elektriciteitsnet. Dat noemen we terugleveren.