Een eindafrekening ontvangt u alleen bij een verhuizing of wanneer u overstapt naar een andere energieleverancier. Hierop vindt u hoeveel energie u heeft verbruikt sinds de laatste jaarafrekening, maar ook hoeveel u eventueel moet bijbetalen of hoeveel u terugkrijgt. Uw reeds betaalde maandbedragen worden op de eindafrekening verrekend met uw werkelijke verbruik.

Besparen op uw energierekening

Nieuwsgierig naar uw persoonlijke energie-aanbod? Vul uw postcode in, u ziet direct welk energiecontract voor u gunstig is. Of bekijk onze scherpe energie aanbiedingen. Overstappen naar Essent is met een paar klikken geregeld. Kiest u voor ons, dan krijgt u sowieso groene stroom – zonder meer te betalen.

Doe de postcodecheck


Bent u al klant van Essent? Dan krijgt u Thuisvoordeel. Thuisvoordeel is ons gratis klantprogramma. U krijgt mooie voordelen, zoals korting op uw stroomtarief, korting op Essent producten en regelmatig een cadeautje. Omdat we blij zijn dat u klant bent! 
Meld u gratis aan voor Thuisvoordeel.  

Eindafrekening: twee mogelijkheden

Er bestaan twee momenten of situaties waarin u een eindafrekening energie van uw energieleverancier ontvangt. Deze situaties worden hieronder toegelicht.

Eindafrekening bij overstappen
Wanneer u gaat overstappen van energieleverancier, dan krijgt u een eindafrekening waarop de verbruikte energie duidelijk staat vermeld. Eventueel krijgt u dan geld terug, of moet u bijbetalen. Bij het overstappen van energieleverancier vraagt uw nieuwe energieleverancier om de meterstanden door te geven. Deze meterstanden moeten vervolgens binnen 15 werkdagen na uw overstapdatum of verhuizing worden doorgegeven aan de netbeheerder. Als u de standen niet doorgeeft, dan kan uw energierekening geschat worden en ontvangt u een eindafrekening waarop de meterstanden kunnen afwijken van het werkelijke verbruik.

Eindafrekening bij verhuizen
Een eindafrekening krijgt u ook wanneer u gaat verhuizen. Uw energieleverancier stuurt dan een eindafrekening voor de energie die u heeft verbruikt in de woning die u gaat of al heeft verlaten. Voor uw nieuwe woning ontvangt u een voorstel voor een nieuw termijnbedrag dat bij de nieuwe woning en woonsituatie past. Een vrijstaand huis verbruikt bijvoorbeeld meer energie dan een appartement of flat.

Verschil eindafrekening en jaarafrekening

Er is een verschil tussen een eindafrekening en een jaarafrekening. Deze twee begrippen worden regelmatig met elkaar verward. We leggen uit hoe het precies zit. Een eindafrekening krijgt u alleen wanneer u overstapt naar een andere leverancier of verhuist naar een andere woning. De jaarafrekening ontvangt u ieder jaar, ook als u niet verhuist of overstapt van energieleverancier.

Overeenkomsten tussen de eindafrekening en de jaarafrekening zijn er ook. Allebei tonen ze namelijk uw energieverbruik over een bepaalde periode. Het verschil hierbij is dat de jaarrekening over een periode van twaalf maanden gaat, terwijl een eindafrekening het verbruik vanaf de laatste jaarrekening tot het moment van overstappen of verhuizen toont. Op de jaarafrekening kunt u zien wat het termijnbedrag voor het komende jaar zal worden. Dat ziet u niet op een eindafrekening.

Specificaties op de eindafrekening

Op de eindafrekening vindt u een aantal kosten terug. Naast uw klantnummer, persoonsgegevens en adres wordt een duidelijke onderverdeling tussen de kosten gemaakt. Zo ziet u een specificatie van:

  • De geleverde energie (elektriciteit en/of gas)
  • Kosten voor energietransport van uw netbeheerder
  • Kosten voor de huur van uw meter, het beheer en onderhoud
  • (Energie)belastingen
  • Administratiekosten (indien van toepassing)
  • Boete bij contractbreuk (indien van toepassing)

Eindafrekening goed controleren

Op de eindafrekening vindt u uw meterstanden. Het is belangrijk om goed te controleren of deze standen kloppen met de meterstanden die u heeft doorgegeven, want de hoogte van de eindafrekening hangt voor een groot deel af van het (door u doorgegeven) energieverbruik. Klopt er iets niet of zijn uw meterstanden geschat? Neem dan zo snel mogelijk contact op met de energieleverancier van wie u de eindafrekening heeft ontvangen.

Bezwaar maken tegen de eindafrekening?

Staan er op de eindafrekening dingen of bedragen waar u het niet mee eens bent? Neem dan altijd contact op met uw energieleverancier. Geef daarbij aan waarom u ontevreden bent over uw eindafrekening. Probeer wel binnen twee weken na ontvangst van uw eindafrekening te reageren. Zo heeft uw energieleverancier nog voldoende tijd om eventueel contact op te nemen met de netbeheerder en een aantal zaken uit te zoeken. Bent u het daarna nog steeds niet eens met de uitleg of oplossing waarmee uw energieleverancier komt? Dien dan een schriftelijk bezwaarschrift in. In de algemene leveringsvoorwaarden van uw energieleverancier vindt u hoe en binnen welke periode u zo’n bewaar kunt indienen.

Als u het echt niet eens kunt worden met uw energieleverancier, dan kunt u met uw klacht naar de Geschillencommissie Energie & Water gaan. De uitspraak die deze speciale commissie doet over uw eindafrekening moet zowel u als uw energieleverancier accepteren. Natuurlijk kunt u er vanuit gaan dat zij goed en onafhankelijk naar uw zaak en eindafrekening zullen kijken.