Energie voor de toekomst

Als ondernemer bent u iedere dag bezig met uw toekomststrategie. Uit onderzoek blijkt dat 75% van MKB ondernemers in 2016 aan de slag wil met het vernieuwen van hun strategie. Team Zakelijk van Essent helpt u daarbij. Op uitnodiging van Essent nemen klanten in Utrecht deel aan het thema ‘De Toekomstverkenners’ op de Week van de Ondernemer. Lees mee met de praktische oplossingen op het vlak van ondernemen & strategie, innovatie en technologie.



Tips voor uw toekomststrategie

John Koster

Vanuit de content area strategie handige tips van John Koster, Holland Consulting Group in samenwerking met Essent over hoe u uw strategie in 3 stappen aanpakt, eenvoudig visualiseert op een strategiekaart en direct inzet.



1. Visualiseer uw strategie aan de hand van de volgende vragen:

  • Waar wilt u eind 2018 met uw bedrijf staan?

  • Wat wilt u dat klanten over u zeggen?

  • Een vlekkeloze organisatie. Hoe ziet die eruit bij u?

  • Op welke gebieden wilt u innoveren?

2. Zo gaat u te werk:

  • Voer dit proces in dialoog met de (eind)verantwoordelijken

  • Stel continu de vraag: hoe bereik ik op onderliggend perspectief bovenliggende doelstelling?

  • Geef oorzaak- en gevolgrelaties met pijlen aan

  • Visualiseer uw bevindingen tijdens de sessie op post-its of flip-overs

  • Check of de strategiekaart van onder naar boven logisch aan anderen uit te leggen is

  • Laat de deelnemers aan de sessie de strategiekaart aan collega’s uitdragen

3. Tips voor de uitvoering van uw strategie:

  • Ga experimenteren

  • Begin klein en zet vandaag nog een eerste stap

  • Blijf feedback verzamelen

  • Maak vooruitgang zichtbaar

  • Plan tijd in uw agenda om stil te staan bij deze vooruitgang

Ontbijtsessies onder leiding van Ronnie Overgoor:

John Koster Ronnie Overgoor in gesprek met CEO Essent Patrick Lammers, Topchef Francois Geurds en ondernemers over het thema Toekomstverkenners.

“Essent als organisatie zal in de toekomst in toenemende mate haar dienstverlening naar klanten toe verbreden. Met name op het gebied van duurzaamheid, transparante tarieven en comfort. Deze groei geven we o.a. vorm samen met strategische partners”. Patrick Lammers, CEO Essent over de toekomst van Essent. 

“Duurzaamheid is binnen mijn restaurant absoluut een thema”.(...)"Om bij te blijven, moet je continu de druk opvoeren om met nieuwe dingen te komen”. Francois Geurds, Topchef 2-sterren restaurant FG over duurzaamheid en toekomstbestendigheid. 

“Energie en software zijn steeds meer met elkaar verbonden. Met name op het gebied van inzicht en energie besparen”. Alexander Wijninga, eigenaar Watermelon softwarebedrijf over de rol van energie in zijn bedrijf.

Essent Zakelijk tijdens WVDO 2016

  • Building Better Business video
  • Bent u aanwezig geweest bij de eerste landelijke editie in Utrecht? Of wilt u deelnemen aan het klantenprogramma Toekomstverkenners van Essent tijdens de aankomende regionale edities van WVDO? Kijk hier voor een sfeerimpressie van de drukbezochte ontbijt-, contact area-, en theatersessies met als thema Strategie.

  • Strategiesessies onder leiding van Ronnie Overgoor:

    John Koster

    Ronnie Overgoor in gesprek met Marco Aarnink

    Marco Aarnink, voormalig eigenaar drukwerkdeal.nl. Nu investeert hij in diverse startups en werkt hij aan de opbouw van een A-merk voor fietsen.

    "Geld is heel makkelijk, maar uiteindelijk is het passie waar je energie van krijgt”. Marco Aarnink, voormalig eigenaar drukwerkdeal.nl over energie krijgen en passie behouden. 

    Ronnie Overgoor in gesprek met Mark Vletter, oprichter van Voys, een telecom bedrijf

    “Bij Voys werken we zonder management en zonder functies. Daardoor zijn medewerkers zelf verantwoordelijk voor hun werk en hebben ze de vrijheid om het werk zo in te richten zoals zij dat willen. Zo bewegen we sneller mee met veranderingen en passen we onze bedrijfsvoering beter aan op toekomstige ontwikkelingen. Dat maakt ons werk echt leuk!”

    Ronnie Overgoor in gesprek met Wim de Ridder, futuroloog

    “Het worden spannende jaren, we zitten in een tijd van technologische versnelling”, zegt de prof. Dr. Wim de Ridder, die liever twintig jaar later geboren was. We kunnen ons volgens hem bijna niet meer verbeelden hoe het er over tien jaar uitziet. Het speelveld 2025 verandert drastisch. We gaan naar co-creatie, open innovatie en kennisdeling.

  • Aan tafel bij Holland Consulting Group

    John Koster

    John Koster 1-op-1 in gesprek over strategie met John Meijer, Mijn MKB APP, softwareoplossingen. 

    “Ik werk in mijn bedrijf samen met allemaal techneuten en ik ben de enige niet-techneut. Het is heerlijk om met iemand te sparren die met mij over marketing en strategie meedenkt. Ik ga met veel inspiratie naar huis”. John Meijer, Mijn MKB APP, softwareoplossingen. 

    Cris Zomerdijk van Holland Consulting Group in een 1-op-1 gesprek over strategie met Karin Sanders van De Roos en Spetters, een organisatie die medewerkers, teams en organisaties in beweging brengt.
    “Een eigen bedrijf runnen is net als het trainen voor een marathon. Het vergt een enorm doorzettingsvermogen. Wat ik hier bevestigd heb gekregen, is om groot te denken maar om kleine stapjes te nemen.” 

    Alex de Ruiter, chief strategy office van Café Virán, een platform voor producten van de beste patissiers, coffee roasters en thee handelaren over de hele wereld.
    “Het geeft mij heel veel energie om te ervaren hoe Essent investeert in de groei van ondernemers.”