Termijnbedrag

Elke maand betaal je een vast termijnbedrag. Dit is gebaseerd op je verwachte verbruik. Je werkelijke verbruik kan natuurlijk hoger of lager zijn. Termijnbedrag aanpassen? Dat kan heel makkelijk in Mijn Essent Zakelijk. 

Veelgestelde vragen over termijnbedrag

Over je energieverbruik betaal je belasting, zoals energiebelasting en opslag duurzame energie- en klimaattransitie (ODE). Die betaal je via ons aan de overheid. Meer weten over de belastingen en speciale tarieven? We leggen het graag uit.

  • Je verwachte verbruik: de kosten voor je verbruik van stroom en gas
  • Belasting: bijvoorbeeld energiebelasting en btw
  • Netbeheerkosten: bijvoorbeeld voor het onderhoud van het netwerk
De laatste twee kostenposten dragen wij direct af aan de overheid en aan de netbeheerder. Zij bepalen dan ook dit deel van je tarief.
In Mijn Essent Zakelijk pas je heel makkelijk je termijnbedrag aan. Met de Verbruiksmanager vergelijk je je werkelijke verbruik met je verwachte verbruik. Op basis van het verschil krijg je meteen een advies over je nieuwe termijnbedrag. 
Je termijnbedrag aanpassen zonder meterstanden doorgeven? Dan mag je je termijnbedrag maximaal 20% verhogen of verlagen.

Na elk verbruiksjaar maken we een jaarrekening voor je. Op dat moment berekenen we ook je nieuwe termijnbedrag, op basis van je verbruik.

Hoe kan ik mijn factuur betalen?

Je kiest zelf wat jij het makkelijkste vindt:

  1. Automatische incasso
  2. AcceptEmail
  3. Handmatige betaling

Ons advies: automatische incasso. Dan weet je zeker dat je altijd op tijd betaalt. In Mijn Essent Zakelijk pas je eenvoudig zelf je betaalwijze aan:

Veelgestelde vragen over betalen

We denken graag mee. Daarom mag je zelf de datum voor het afschrijven van je termijnbedrag kiezen.

Als een automatische incasso niet is gelukt, proberen we het twee dagen later opnieuw. Lukt het ook dan niet, dan sturen we je een betaalverzoek per post. Je maakt dan je termijnbedrag handmatig over.

Een AcceptEmail is een betaalverzoek via e-mail. In deze e-mail staat een betaallink.
Zeker weten dat de AcceptEmail veilig is en van ons komt? Check deze punten:

  • De logo’s van Essent en AcceptEmail staan erin.
  • Er staat informatie in die alleen bij ons bekend is, zoals je klantnummer.
  • Er staat geen directe link naar iDeal in. Je gaat eerst naar https://transaction.acceptemail.com.
  • In het bovenste deel van de e-mail en het bovenste deel van de website staat dezelfde tekst.

Bij handmatige betaling ontvang je je factuur met de post. Hierop staat het bedrag dat je moet betalen, een betalingskenmerk en ons rekeningnummer. Betalen kan met internetbankieren of acceptgiro.

Handmatig betalen kost elke maand 2,42 euro service- en administratiekosten, inclusief btw. Betaal je liever geen extra kosten? Pas je betaalwijze dan aan naar automatische incasso. Dat is altijd gratis. 

Kan gebeuren! Je hebt 14 dagen om je factuur alsnog te betalen. Doe je dat niet, dan kun je dit verwachten:

  1. Je krijgt een herinnering die je binnen 14 dagen moet betalen.
  2. Je krijgt een laatste mogelijkheid om binnen 7 dagen te betalen. We rekenen hiervoor een incassobedrag. Dat is een percentage van het openstaande bedrag.
  3. Betaal je nog steeds niet, dan zetten we je energiecontract stop. 
  4. Als je ook dan nog niet betaalt, schakelen we een deurwaarder in. De kosten hiervan zijn voor jou.

Tikkie is een app waarmee je eenvoudig, simpel en snel via een SMS een rekening betaalt met iDEAL.

Hoe werkt betalen met Tikkie?

  • Je hebt met de medewerker van Essent afgesproken dat je je facturen met een Tikkie wilt betalen
  • Je ontvangt een betaallink via SMS
  • Die link verwijst je naar https://tikkie.me/pay/Essent
  • Je betaalt je factuur via je eigen bank

Hoe herken je een veilige Tikkie van Essent?

  • We sturen je alleen een Tikkie als je dit ooit telefonisch hebt afgesproken met een medewerker van Essent
  • Het logo van Essent en Tikkie zijn duidelijk zichtbaar
  • De Tikkie die Essent verstuurt, bevat informatie die alleen bekend is bij jou en bij Essent, zoals je klantnummer.
  • Tikkie is geen directe link naar iDeal, je komt eerst op de pagina van Tikkie en pas daarna op de pagina van je bank.
  • Je maakt de betaling over naar bankrekeningnummer NL13ABNA0506417344 of NL61ABNA0811086593.
  • De url van landingspagina van de link begint altijd met https://tikkie.me/pay/Essent
Betaaloverzicht

Mijn betaaloverzicht

Je vindt je betaaloverzicht met al je betaalde en openstaande facturen in Mijn Essent Zakelijk. Lekker overzichtelijk.


Jaarrekening

Elk jaar ontvang je je jaarrekening. Hierop staat een overzicht van je verbruik en de kosten van het afgelopen jaar. En ook of je nog moet bijbetalen of iets van ons terugkrijgt. Bijvoorbeeld als je termijnbedrag hoger of lager was dan je werkelijke verbruik. 

In Mijn Essent Zakelijk zie je wanneer je je nieuwe jaarrekening krijgt.

Geld terug krijgen
Je krijgt geld terug als je verbruik lager was dan verwacht. Je betaalde dan elke maand een te hoog termijnbedrag. Mogelijke oorzaken:
  • Je verbruik is te hoog ingeschat
  • Je verbruik is afgenomen, bijvoorbeeld door energiebesparing
  • De verbruiksperiode was korter
  • Je pand stond (een tijdje) leeg
Bijbetalen
Was je verbruik hoger dan verwacht, dan heb je een te laag termijnbedrag betaald en moet je bijbetalen. Mogelijke oorzaken:
  • Je verbruik is te laag ingeschat
  • Je verbruik is toegenomen
  • De verbruiksperiode was langer
  • De winter was langer en kouder
  • Je hebt een eerste jaarrekening ontvangen nadat je bedrijf verhuisd is
  • Je maandelijks termijnbedrag is het afgelopen jaar verlaagd

Energierapport: inzicht in je verbruik

In je Energierapport zie je precies hoeveel je de afgelopen maand hebt verbruikt en wat je verwachte jaarverbruik is. Je ziet ook je verbruik in dezelfde maand een jaar geleden. Handig, want zo heb je altijd goed inzicht in je verbruik.

Met het Energierapport kun je:

  • je termijnbedrag aanpassen. Past je termijnbedrag niet meer bij je verbruik? Pas het eenvoudig aan in de Verbruiksmanager in Mijn Essent Zakelijk.
  • slim besparen. Met een goed inzicht in je verbruik, bepaal je makkelijk of het rendabel is om te investeren in het besparen van energie.
Iedereen met een slimme meter ontvangt elke maand het Energierapport per e-mail.

Veelgestelde vragen over het Energierapport

Het Energierapport is een overzicht van je verbruik in de afgelopen maand. Ook je verbruik in dezelfde maand, maar dan een jaar eerder staat erop. Zo vergelijk je makkelijk je verbruik met dezelfde periode vorig jaar. 

Inzicht in je verbruik is handig, omdat je hiermee eenvoudig checkt of je termijnbedrag nog past bij je verbruik. En hoe interessant het is om te investeren in energiebesparing. Je ontvangt het Energierapport elke maand van ons per e-mail.

De Verbruiksmanager is een handige tool in Mijn Essent Zakelijk.

Hierin houd je bij wat je werkelijke verbruik is, zodat je zeker weet dat je termijnbedrag nog past bij je verbruik.
Liever een andere termijnbedrag? Je past het meteen aan in de Verbruiksmanager.

Je krijgt je Energierapport elke maand via e-mail. Als wij je e-mailadres niet hebben, sturen we het Energierapport per post naar je toe.

Ja, alleen als je een slimme meter hebt, krijg je het Energierapport. En op je Energierapport staat alleen informatie over de periode dat je een slimme meter hebt.

Contact met Essent