Klantenservice
Inzicht in mijn verbruik

Inzicht in mijn verbruik

Door bewust om te gaan met energie, bespaar je niet alleen geld, maar draag je ook een steentje bij aan een beter milieu.
Met de Verbruiksmanager in Mijn Essent zie je hoeveel stroom en gas je verbruikt.

 

Vraag en antwoord

Ja, dat kan op 3 manieren: 

  1. Met de VerbruiksManager zie je aan de hand van je actuele meterstanden hoeveel stroom en gas je verbruikt.
    Download 'm gratis
  2. Heb je een slimme meter dan krijg je elke maand een Energierapport
  3. Ben je langer dan 1 jaar klant? Dan zie je je verbruik van vorig jaar op je jaarrekening.

Vervelend dat je E-thermostaat niet werkt. Dit kan verschillende oorzaken hebben.

Bekijk alle veelgestelde vragen over de E-thermostaat. Staat de oplossing er niet bij? Stel je vraag dan via de servicedesk.

Bijbetalen is nooit leuk. Daarom doen we er alles aan om je termijnbedrag goed in te schatten. Moet je toch bijbetalen? Dan zijn dit mogelijke oorzaken:

  • Je hebt meer stroom en/of gas verbruikt, bijvoorbeeld door gezinsuitbreiding, nieuwe apparatuur of een koudere periode. Je verbruik is dan te laag ingeschat, waardoor je termijnbedrag niet hoog genoeg was.
  • Je termijnbedrag is het afgelopen jaar verlaagd, terwijl je niet minder bent gaan verbruiken.
  • Je hebt met je zonnepanelen minder stroom aan ons teruggeleverd dan verwacht.
  • We hebben je energieverbruik bij je aanmelding te laag ingeschat.
  • We hebben je meterstanden te laat ontvangen, waardoor we je jaarrekening hebben berekend over meer dan 1 jaar.
  • Je termijnbedrag is gebaseerd op je gemiddelde verbruik in een heel jaar. In de koude maanden verbruik je meer dan je termijnbedrag, in de warme maanden minder. Als je eindrekening over minder dan 12 maanden is berekend, kan je termijnbedrag dus gemiddeld te laag zijn geweest.
  • De meterstanden op je jaar- of eindrekening kloppen niet.

Met het Energierapport vergelijk je eenvoudig je huidige verbruik met voorgaande jaren én met het landelijk gemiddelde.


De kosten die worden weergegeven op het Verbruiksoverzicht zijn je werkelijke kosten van de afgelopen maand en zijn niet gelijk aan je termijnbedrag. 

Deze werkelijke kosten bestaan uit:


  • je persoonlijk tarieven
  • toeslagen van de belastingdienst
  • vermindering energiebelasting (stroom)
  • vaste leveringskosten
  • netbeheerkosten

Energierapport ontvangen

Heb je een slimme meter, dan ontvang je elke maand een Energierapport per e-mail of per post als we je e-mailadres niet hebben. Heb je net een (nieuwe) slimme meter gekregen, dan ontvang je je eerste Energierapport ongeveer 2 maanden nadat de meter is geactiveerd. Heb je een traditionele meter? Dan ontvang je elk jaar een Energierapport als bijlage bij je jaarrekening.

Je hebt je Energierapport of jaarrekening ontvangen en vraagt je af hoe het komt dat je meer energie hebt verbruikt. Dit zijn mogelijke verklaringen:

  • Het was kouder of warmer dan normaal.
  • De omstandigheden in je woning zijn veranderd, waardoor je meer energie hebt verbruikt. Bijvoorbeeld:
    - Nieuwe apparaten in huis. Een ligbad, airconditioning, waterbed, aquarium, jacuzzi of sauna vraagt extra energie.
    - Een verbouwing.
    - Je hebt oude apparaten in huis (meer dan 10 jaar oud).
    - De gezinssamenstelling is veranderd.
    - Een storing aan je cv-ketel.

Je verbruik kan dus anders zijn dan de vorige maand of vorig jaar, omdat er iets veranderd is in je huishouden.


Weet hoeveel energie je verbruikt

Wil je verrassingen voorkomen? Maak dan  gebruik van de VerbruiksManager. Hiermee houd je grip op je verbruik en zie je heel eenvoudig of je verbruik nog in lijn ligt met je termijnbedrag. Is dat niet het geval, dan krijg je het advies om je termijnbedrag aan te passen. Zo is je jaarrekening nooit een verrassing. Ontdek het gemak van de VerbruiksManager.


Oude apparaten
Oude apparaten gebruiken vaak meer energie dan nieuwe modellen. Vervang ze dus op tijd. Let bij de aanschaf van nieuwe apparaten goed op het energielabel. Hoe zuiniger het apparaat, hoe lager je energieverbruik.

Energieadvies voor jouw huis
Met de online huisscan ontdek je binnen 5 minuten hoe je je huis energiezuiniger maakt. Of bekijk onze praktische bespaartips of lees ons advies voor verbeteringen aan jouw huis.


Als deze verklaringen niet van toepassing zijn op jouw situatie, neem dan contact met ons op. We controleren de meterstanden en kijken met je mee naar mogelijke andere oorzaken.

Op je jaarrekening zie je hoeveel stroom je hebt opgewekt met je zonnepanelen.

  • Heb je meer stroom opgewekt dan je hebt verbruikt? Dan krijg je daarvoor een terugleververgoeding van € 0,07 per kWh.
    Let op: dit tarief kan wijzigen door marktontwikkelingen.
  • Hebben je zonnepanelen minder stroom opgewekt dan je hebt verbruikt? Dan betaal je ons voor de stroom die je bij ons hebt afgenomen.
    Bijvoorbeeld: je hebt in een jaar tijd 3000 kWh verbruikt. Je zonnepanelen leverden 2000 kWh op. Op je jaarrekening betaal je dan 1000 kWh.

We berekenen je verwachte stroom- en gasverbruik aan de hand van:

  • je verbruik van het afgelopen jaar;
  • de gemiddelde temperaturen van de laatste 20 jaar.
Ben je een nieuwe klant? Dan gebruiken we:
  • de gegevens over het verbruik van je nieuwe huis of je gezinssamenstelling. 

De stroom die je opwekt met bijvoorbeeld zonnepanelen, verbruik je als eerste in je eigen huis. Wek je meer op dan je verbruikt? Dan gaat de overtollige stroom via de elektriciteitsmeter naar het openbare elektriciteitsnet. Dat noemen we terugleveren.