Meterstanden doorgeven

Je ontvangt van ons automatisch een verzoek om je meterstanden door te geven. We vragen je standen voor je jaarrekening, als je verhuist, opzegt en als je een nieuwe klant bent van Essent.

Heb je een slimme meter? Dan worden je standen automatisch uitgelezen en hoef je niets te doen.

Vraag en antwoord

We laten het weten als we je meterstanden nodig hebben. Bijvoorbeeld voor je jaarrekening, verhuizing of als je een nieuwe klant bent.

  • Heb je een mail ontvangen? Gebruik de link in de e-mail voor het doorgeven van je meterstanden.
  • Heb je een meterstandenkaart ontvangen? Geef je meterstanden dan online aan ons door. Je kunt je meterstandenkaart ook invullen en per post aan ons terugsturen.

Hoe je de meterstanden afleest, hangt af van welke meter je hebt:

Slimme meter
Jouw standen worden automatisch uitgelezen, tenzij je aangeeft dat niet te willen. Dit is een voorbeeld van een slimme meter:

Slimme meter

Om de standen zelf uit te lezen druk je op de blauwe knop. Je noteert 4 verschillende standen. 

Handleiding slimme meter
Heb je een andere slimme meter dan je op de foto ziet? Op onsenergie.net vind je handleidingen van alle slimme meters (zie 'Waar kan ik een handleiding vinden van mijn slimme meter?').

Meer informatie over slimme meters

Elektriciteitsmeter met 1 telwerk
Dit is een voorbeeld van een elektriciteitsmeter met 1 analoog telwerk:

Elektriciteitsmeter 1 telwerk

Geef alleen de cijfers voor de komma door.

Elektriciteitsmeter met 2 of meer telwerken
Dit zijn voorbeelden van een elektriciteitsmeter met 2 analoge telwerken:

Elektriciteitsmeter 2 telwerken

De verschillende telwerken worden aangegeven met een I of II. 

Hoef je maar 1 stand door te geven? Geef dan de stand door van het telwerk dat oploopt.

Elektriciteitsmeter met digitale telwerken
Dit is een voorbeeld van een elektriciteitsmeter met digitale telwerken:

Elektronische telwerken

Deze meter geeft maximaal 4 standen aan. De standen op telwerk I (T1) en II (T2) geven je verbruik aan, de standen op telwerk III en IV (T3 en T4) zijn voor je teruglevering. Je hoeft alleen de standen door te geven die we aan je vragen.

Er zijn 3 verschillende meters:

  • Een meter met alle meterstanden op 1 display
  • Een meter waar alle standen automatisch één voor één op het display worden getoond
  • Een meter waar 1 stand op het display wordt getoond. Met de knop op de meter roep je de verschillende standen op.

Gasmeter
Let op: Een gasmeter en een watermeter geven allebei de standen aan in m3. Een vergissing is daarom makkelijk gemaakt. Zo houd je ze uit elkaar:

  • De gasmeter is rechthoekig. De watermeter is meestal rond. 
  • De gasmeter is een stuk groter dan de watermeter. 
  • Op de watermeter zit vaak een klepje als bescherming. 
  • De gasmeter bevindt zich op knie-/scheenhoogte in de meterkast. De watermeter vind je in een meterput bij de voordeur óf laag bij de vloer in de meterkast.

Gasmeter vs watermeter

Geef alleen de cijfers vóór de komma of punt door.

Op de omvormer zie je hoeveel stroom je hebt opgewekt en op de slimme meter zie je hoeveel stroom je hebt teruggeleverd.

Kloppen de tarieven of meterstanden op je jaar- of eindrekening niet? Dat is vervelend. Neem contact met ons op, dan controleren we samen je jaar- of eindrekening. Wijzig tot die tijd niet zelf je tarief.

Dat klinkt inderdaad tegenstrijdig. Maar als het ons 7 dagen achter elkaar niet lukt om via je slimme meter je meterstanden uit te lezen, dan vragen we je zelf je meterstanden door te geven.

Dit zijn veelvoorkomende oorzaken: 

Wij vragen je om je meterstanden door te geven als:

  • we je jaarrekening opmaken
  • je nieuwe klant bij ons wordt
  • je verhuist

Dan berekenen wij je verbruik. Dat is jammer, want hierdoor is het bedrag op je jaar- of eindrekening misschien te hoog. En je nieuwe termijnbedrag sluit dan niet meer aan bij je werkelijke verbruik. Het is dus belangrijk om je meterstanden op tijd aan ons door te geven.

Ben je niet thuis als we om je meterstanden vragen, geef ze dan zo snel mogelijk na thuiskomst door.

Helemaal niets. Zodra je nieuwe meterstanden aan ons doorgeeft, passen we de meterstanden in je account aan. Voor de berekening van je jaar- of eindrekening gebruiken we de juiste meterstanden.

De stroom die je opwekt met bijvoorbeeld zonnepanelen, verbruik je als eerste in je eigen huis. Wek je meer op dan je verbruikt? Dan gaat de overtollige stroom via de elektriciteitsmeter naar het openbare elektriciteitsnet. Dat noemen we terugleveren.

Wil je stroom terugleveren? We leggen je graag uit hoe dat werkt.
Bekijk de stappen voor het aanmelden voor teruglevering

Heb je per ongeluk de verkeerde meterstanden ingevuld of kreeg je een foutmelding bij het doorgeven van je meterstanden? Neem contact met ons op. Dan helpen we je verder.

Het opnamekenmerk is een 9-cijferig nummer op de meterstandenkaart. Die heb je per post van ons ontvangen. Het nummer heb je nodig om je meterstanden online door te geven.

Mijn meterstanden doorgeven

Neem voor het stopzetten van je herinneringen contact met ons. Zorgen wij dat het stopgezet wordt.