Meterstanden doorgeven
We laten het weten als we je meterstanden nodig hebben. Bijvoorbeeld voor je jaarrekening, verhuizing of als je een nieuwe klant bent.
Hoe je de meterstanden afleest, hangt af van welke meter je hebt. Weet je niet zeker welke meter je hebt? Bekijk wat voor soort meters er zijn.
Waarom laat mijn omvormer een andere stand zien dan mijn slimme meter?
Op het moment dat je zonnepanelen stroom opwekken, dan zie je dat op de omvormer. Deze stroom wordt eerst gebruikt voor apparaten die op dat moment in gebruik zijn. De opgewekte stroom die dan nog over is lever je terug aan het elektriciteitsnet en zie je op je slimme meter.
Het is dus in je voordeel om apparaten overdag te gebruiken als de zon schijnt.
Wil je meer weten over omvormers en optimizers? Check dan onze duidelijke uitleg.
Kloppen de tarieven of meterstanden op je jaar- of eindrekening niet? Dat is vervelend. Neem contact met ons op, dan controleren we samen je jaar- of eindrekening. Wijzig tot die tijd niet zelf je tarief.
Waarom moet ik meterstanden doorgeven terwijl ik een slimme meter heb?
Dat klinkt inderdaad tegenstrijdig. Maar als het ons 7 dagen achter elkaar niet lukt om via je slimme meter je meterstanden uit te lezen, dan vragen we je zelf je meterstanden door te geven.
Dit zijn veelvoorkomende oorzaken:
Wanneer krijg ik een verzoek om mijn meterstanden door te geven?
Wij vragen je om je meterstanden door te geven als:
Wat gebeurt er als ik mijn meterstanden niet op tijd doorgeef?
Dan berekenen wij je verbruik. Dat is jammer, want hierdoor is het bedrag op je jaar- of eindrekening misschien te hoog. En je nieuwe termijnbedrag sluit dan niet meer aan bij je werkelijke verbruik. Het is dus belangrijk om je meterstanden op tijd aan ons door te geven.
Ben je niet thuis als we om je meterstanden vragen, geef ze dan zo snel mogelijk na thuiskomst door.
Wat moet ik doen als de meterstanden in Mijn Essent niet kloppen?
Helemaal niets. Zodra je nieuwe meterstanden aan ons doorgeeft, passen we de meterstanden in je account aan. Voor de berekening van je jaar- of eindrekening gebruiken we de juiste meterstanden.
De stroom die je opwekt met bijvoorbeeld zonnepanelen, verbruik je als eerste in je eigen huis. Wek je meer op dan je verbruikt? Dan gaat de overtollige stroom via de elektriciteitsmeter naar het openbare elektriciteitsnet. Dat noemen we terugleveren.
Wil je stroom terugleveren? We leggen je graag uit hoe dat werkt.
Bekijk de stappen voor het aanmelden voor teruglevering
Er ging iets mis bij het doorgeven van mijn meterstanden, wat nu?
Heb je per ongeluk de verkeerde meterstanden ingevuld of kreeg je een foutmelding bij het doorgeven van je meterstanden? Neem contact met ons op. Dan helpen we je verder.
Het opnamekenmerk is een 9-cijferig nummer op de meterstandenkaart. Die heb je per post van ons ontvangen. Het nummer heb je nodig om je meterstanden online door te geven.
Ik wil geen herinneringen meer ontvangen om meterstanden door te geven, kan ik dit stopzetten?
Neem voor het stopzetten van je herinneringen contact met ons. Zorgen wij dat het stopgezet wordt.
Bekijk de veelgestelde vragen over andere onderwerpen stel ons je vraag.