Meterstanden doorgeven

Heeft u van ons een verzoek ontvangen? Geef dan hieronder uw meterstanden door. We vragen uw standen voor uw jaarrekening, als u verhuist, opzegt en als u een nieuwe klant bent van Essent.

Vraag en antwoord

Hoe u de meterstanden afleest, hangt af van welke meter u heeft:

Slimme meter
Bij de slimme meter worden uw standen automatisch uitgelezen, tenzij u aangeeft dat niet te willen. Er zijn verschillende slimme meters, zoals bijvoorbeeld:

Slimme meter

Om de standen zelf uit te lezen drukt u op de blauwe knop. U noteert vier verschillende standen. Heeft u een andere slimme meter dan u op de foto ziet? Op onsenergie.net vindt u handleidingen van alle slimme meters (zie 'Waar kan ik een handleiding vinden van mijn slimme meter?').

Elektriciteitsmeter met 1 telwerk
Dit is een elektriciteitsmeter met 1 analoog telwerk:

Elektriciteitsmeter 1 telwerk

Als u de meterstand doorgeeft, geeft u alleen de cijfers voor de komma door.

Elektriciteitsmeter met 2 of meer telwerken
Dit is een elektriciteitsmeter met 2 analoge telwerken:

Elektriciteitsmeter 2 telwerken

De verschillende telwerken worden aangegeven met een I of II. Als u maar 1 stand hoeft door te geven, geef dan de stand door die oploopt.

Elektriciteitsmeter met digitale telwerken
Dit is een elektriciteitsmeter met digitale telwerken:

Elektronische telwerken

Deze meter geeft maximaal 4 standen aan. De standen op telwerk I (T1) en II (T2) geven uw verbruik aan, de standen op telwerk III en IV (T3 en T4) zijn voor uw teruglevering. U hoeft alleen de standen door te geven die we aan u vragen.

Er zijn 3 verschillende meters:

  • Alle meterstanden staan op 1 display
  • De standen worden automatisch één voor één op het display getoond
  • Er wordt 1 stand op het display getoond, met de knop op de meter roept u de verschillende standen op

Gasmeter
Dit is een gasmeter:

Gasmeter

Als u de gasmeterstand doorgeeft, geeft u alleen de cijfers voor de komma door. De cijfers in het rode vak vult u niet in.

Lukt het ons 7 dagen achter elkaar niet om op afstand uw meterstanden uit te lezen, dan vragen we u om zelf uw meterstanden aan ons door te geven.

Wilt u weten hoe dit komt? Uw netbeheerder kan u vertellen of er iets mis is met uw slimme meter.

Ieder jaar vragen we u om uw meterstanden aan ons door te geven voor de jaarrekening. Ook vragen we naar uw meterstanden als u een nieuwe klant bent, als u verhuist en als u uw termijnbedrag opnieuw wilt (laten) berekenen.

Heeft u een slimme meter, maar krijgt u toch een verzoek? Dan is het ons niet gelukt om uw meterstanden op afstand uit te lezen en vragen we u deze zelf aan ons door te geven.

Geeft u uw meterstanden niet (op tijd) aan ons door, dan berekenen wij uw meterstanden. Dit kan leiden tot afwijkingen op uw jaar- of eindrekening én in uw maandelijkse termijnbedrag.