Meterstanden doorgeven

Heb je van ons een verzoek ontvangen? Geef dan hieronder je meterstanden door. We vragen je standen voor je jaarrekening, als je verhuist, opzegt en als je een nieuwe klant bent van Essent. 

Meterstanden

  • Voor

Meterstanden

    Controleer uw gegevens en bevestig uw meterstanden.


    • Voor
    • Opnamedatum

    Meterstanden

    • Deze meterstand wijkt af van onze inschatting. Wat kan een mogelijke oorzaak zijn?

    • Deze meterstand wijkt af van onze inschatting. Wat kan een mogelijke oorzaak zijn?


    U ontvangt voortaan belangrijke informatie over de producten en diensten die u van Essent afneemt op dit e-mailadres in plaats van per post. Heeft u nog geen Mijn Essent-account? Dan maken wij dit automatisch voor u aan. We gebruiken uw e-mailadres niet voor reclamedoeleinden.

    Bedankt voor het doorgeven van uw meterstanden!

    U ontvangt een e-mailbevestiging op .

    Klopt uw e-mailadres niet? U kunt het eenvoudig wijzigen.

    Heeft u nog geen Mijn Essent-account? Dan geven wij u automatisch toegang tot Mijn Essent, zodat u eenvoudig en snel online al uw energiezaken regelt. U ontvangt hiervan een e-mail met inloggegevens.

    Storing? Met service en onderhoud staat er altijd binnen 24 uur een cv-monteur op de stoep. Nu al vanaf € 4,95 per maand.

    Bekijk de abonnementen

    Zeker weten of uw cv-ketel nog in staat is huis en badwater te verwarmen? Ontdek het met de gratis WarmeWinterCheck.

    Doe de check

    Meer grip op uw meterstanden? Met de slimme Nest Learning Thermostat™ bespaart u eenvoudig op energie!

    Korting voor klanten

    Het opgegeven opnamekenmerk wordt niet herkend. Misschien heeft u een tikfout gemaakt?

    Vul opnieuw uw opnamekenmerk en huisnummer in.

    Andere oorzaken

    • U bent ondertussen verhuisd. We gebruiken de meterstanden van de nieuwe bewoner, u hoeft geen meterstanden meer door te geven.
    • U reageert buiten de opnameperiode, meterstanden doorgeven is niet meer mogelijk. Is dit het geval, dan berekenen wij uw meterstanden. Dit kan leiden tot afwijkingen op uw jaar- of eindrekening en in uw maandelijkse termijnbedrag.
    • U heeft ondertussen een slimme meter gekregen. Dan hoeft u uw meterstanden niet meer zelf aan ons door te geven.
    • U bent ondertussen overgestapt naar een nieuwe leverancier. Wij ontvangen automatisch de meterstanden van uw nieuwe leverancier.

    Heeft u een vraag?

    Neem contact op met onze klantenservice.

    Helaas kunnen wij uw meterstanden niet online aannemen. Wij vragen u de meterstanden telefonisch aan ons door te geven op tel nr 0900 1550. Op werkdagen van 08.00-20.00 uur. Zaterdag van 09.00-13.00 uur.

    Er is een fout opgetreden, probeer het later opnieuw.

    Vraag en antwoord

    Hoe je de meterstanden afleest, hangt af van welke meter je hebt:

    Slimme meter
    Jouw standen worden automatisch uitgelezen, tenzij je aangeeft dat niet te willen. Dit is een voorbeeld van een slimme meter:

    Slimme meter

    Om de standen zelf uit te lezen druk je op de blauwe knop. Je noteert 4 verschillende standen. 

    Handleiding slimme meter
    Heb je een andere slimme meter dan je op de foto ziet? Op onsenergie.net vind je handleidingen van alle slimme meters (zie 'Waar kan ik een handleiding vinden van mijn slimme meter?').

    Meer informatie over slimme meters

    Elektriciteitsmeter met 1 telwerk
    Dit is een voorbeeld van een elektriciteitsmeter met 1 analoog telwerk:

    Elektriciteitsmeter 1 telwerk

    Geef alleen de cijfers voor de komma door.

    Elektriciteitsmeter met 2 of meer telwerken
    Dit zijn voorbeelden van een elektriciteitsmeter met 2 analoge telwerken:

    Elektriciteitsmeter 2 telwerken

    De verschillende telwerken worden aangegeven met een I of II. 

    Hoef je maar 1 stand door te geven? Geef dan de stand door van het telwerk dat oploopt.

    Elektriciteitsmeter met digitale telwerken
    Dit is een voorbeeld van een elektriciteitsmeter met digitale telwerken:

    Elektronische telwerken

    Deze meter geeft maximaal 4 standen aan. De standen op telwerk I (T1) en II (T2) geven je verbruik aan, de standen op telwerk III en IV (T3 en T4) zijn voor je teruglevering. Je hoeft alleen de standen door te geven die we aan je vragen.

    Er zijn 3 verschillende meters:

    • Een meter met alle meterstanden op 1 display
    • Een meter waar alle standen automatisch één voor één op het display worden getoond
    • Een meter waar 1 stand op het display wordt getoond. Met de knop op de meter roep je de verschillende standen op.

    Gasmeter
    Let op: Een gasmeter en een watermeter geven allebei de standen aan in m3. Een vergissing is daarom makkelijk gemaakt. Zo houd je ze uit elkaar:

    • De gasmeter is rechthoekig. De watermeter is meestal rond. 
    • De gasmeter is een stuk groter dan de watermeter. 
    • Op de watermeter zit vaak een klepje als bescherming. 
    • De gasmeter bevindt zich op knie-/scheenhoogte in de meterkast. De watermeter vind je in een meterput bij de voordeur óf laag bij de vloer in de meterkast.

    Gasmeter vs watermeter

    Geef alleen de cijfers vóór de komma of punt door.

    Dat klinkt inderdaad tegenstrijdig. Maar als het ons 7 dagen achter elkaar niet lukt om via je slimme meter je meterstanden uit te lezen, dan vragen we je zelf je meterstanden door te geven.

    Dit zijn veelvoorkomende oorzaken: 

    Wij vragen je om je meterstanden door te geven als:

    • we je jaarrekening opmaken
    • je nieuwe klant bij ons wordt
    • je verhuist

    Dan berekenen wij je verbruik. Dat is jammer, want hierdoor is het bedrag op je jaar- of eindrekening misschien te hoog. En je nieuwe termijnbedrag sluit dan niet meer aan bij je werkelijke verbruik. Het is dus belangrijk om je meterstanden op tijd aan ons door te geven.

    Ben je niet thuis als we om je meterstanden vragen, geef ze dan zo snel mogelijk na thuiskomst door.