Meterstanden doorgeven

Heeft u van ons een verzoek ontvangen? Geef dan hieronder uw meterstanden door. We vragen uw standen voor uw jaarrekening, als u verhuist, opzegt en als u een nieuwe klant bent van Essent.

Meterstanden

  • Voor

Meterstanden

    Controleer uw gegevens en bevestig uw meterstanden.


    • Voor
    • Opnamedatum

    Meterstanden

    • Deze meterstand wijkt af van onze inschatting. Wat kan een mogelijke oorzaak zijn?

    • Deze meterstand wijkt af van onze inschatting. Wat kan een mogelijke oorzaak zijn?


    U ontvangt voortaan belangrijke informatie over de producten en diensten die u van Essent afneemt op dit e-mailadres in plaats van per post. Heeft u nog geen Mijn Essent-account? Dan maken wij dit automatisch voor u aan. We gebruiken uw e-mailadres niet voor reclamedoeleinden.

    Bedankt voor het doorgeven van uw meterstanden!

    U ontvangt een e-mailbevestiging op .

    Klopt uw e-mailadres niet? U kunt het eenvoudig wijzigen.

    Heeft u nog geen Mijn Essent-account? Dan geven wij u automatisch toegang tot Mijn Essent, zodat u eenvoudig en snel online al uw energiezaken regelt. U ontvangt hiervan een e-mail met inloggegevens.

    De eerste 3 maanden gratis onderhoud voor uw cv-ketel bij een 2-jarig onderhoudsabonnement!

    Wat ga ik betalen?

    Liever uw meterstanden voor stroom terug zien lopen? Dat kan makkelijk met zonnepanelen via Essent.

    Bekijk of uw dak geschikt is

    Meer grip op uw meterstanden? Met de slimme Nest Learning Thermostat™ bespaart u eenvoudig op energie!

    Korting voor klanten

    Het opgegeven opnamekenmerk wordt niet herkend. Misschien heeft u een tikfout gemaakt?

    Vul opnieuw uw opnamekenmerk en huisnummer in.

    Andere oorzaken

    • U reageert buiten de opnameperiode. U kunt uw meterstanden niet meer doorgeven.
    • U heeft ondertussen een slimme meter gekregen. Dan hoeft u uw meterstanden niet meer zelf aan ons door te geven.
    • U bent ondertussen verhuisd. Om uw verhuizing af te ronden, ontvangt u mogelijk een nieuw verzoek van ons voor het doorgeven van uw meterstanden. Het kan ook zijn dat we de meterstanden van de nieuwe bewoner gebruiken.
    • U bent ondertussen overgestapt naar een nieuwe leverancier. Wij ontvangen automatisch de meterstanden van uw nieuwe leverancier.

    Heeft u een vraag?

    Neem contact op met onze klantenservice.

    Helaas kunnen wij uw meterstanden niet online aannemen. Wij vragen u de meterstanden telefonisch aan ons door te geven op tel nr 0900 1550. Op werkdagen van 08.00-20.00 uur. Zaterdag van 09.00-13.00 uur.

    Er is een fout opgetreden, probeer het later opnieuw.

    Vraag en antwoord

    • Hoe lees ik mijn meterstanden af?

      Hoe u de meterstanden afleest, hangt af van welke meter u heeft:

      Elektriciteitsmeter met 1 telwerk
      Dit is een elektriciteitsmeter met 1 analoog telwerk:

      Elektriciteitsmeter 1 telwerk

      Als u de meterstand doorgeeft, geeft u alleen de cijfers voor de komma door.

      Elektriciteitsmeter met 2 of meer telwerken
      Dit is een elektriciteitsmeter met 2 analoge telwerken:

      Elektriciteitsmeter 2 telwerken

      De verschillende telwerken worden aangegeven met een I of II. Als u maar 1 stand hoeft door te geven, geef dan de stand door die oploopt.

      Elektriciteitsmeter met digitale telwerken
      Dit is een elektriciteitsmeter met digitale telwerken:

      Elektronische telwerken

      Deze meter geeft maximaal 4 standen aan. De standen op telwerk I (T1) en II (T2) geven uw verbruik aan, de standen op telwerk III en IV (T3 en T4) zijn voor uw teruglevering. U hoeft alleen de standen door te geven die we aan u vragen.

      Er zijn 3 verschillende meters:

      • Alle meterstanden staan op 1 display
      • De standen worden automatisch één voor één op het display getoond
      • Er wordt 1 stand op het display getoond, met de knop op de meter roept u de verschillende standen op

      Gasmeter
      Dit is een gasmeter:

      Gasmeter

      Als u de gasmeterstand doorgeeft, geeft u alleen de cijfers voor de komma door. De cijfers in het rode vak vult u niet in.

      Slimme meter
      Dit is een slimme meter:

      Slimme meter

      Bij de slimme meter worden uw standen automatisch uitgelezen, tenzij u aangeeft dat niet te willen. Om de standen zelf uit te lezen drukt u op de blauwe of de groene knop. U noteert vier verschillende standen. 

      Hier vindt u een korte video van Enexis over het uitlezen van de slimme meter.

    • Waarom moet ik meterstanden doorgeven terwijl ik een slimme meter heb?

      Lukt het ons 7 dagen achter elkaar niet om op afstand uw meterstanden uit te lezen, dan vragen we u om zelf uw meterstanden aan ons door te geven.

      Wilt u weten hoe dit komt? Uw netbeheerder kan u vertellen of er iets mis is met uw slimme meter.

    • Wanneer krijg ik een verzoek om mijn meterstanden door te geven?

      Ieder jaar vragen we u om uw meterstanden aan ons door te geven voor de jaarrekening. Ook vragen we naar uw meterstanden als u een nieuwe klant bent, als u verhuist en als u uw termijnbedrag opnieuw wilt (laten) berekenen.

      Heeft u een slimme meter, maar krijgt u toch een verzoek? Dan is het ons niet gelukt om uw meterstanden op afstand uit te lezen en vragen we u dit zelf aan ons door te geven.

    • Wat gebeurt er als ik mijn meterstanden niet op tijd doorgeef?

      Geeft u uw meterstanden niet (op tijd) aan ons door, dan berekenen wij uw meterstanden. Dit kan leiden tot afwijkingen op uw jaar- of eindrekening én in uw maandelijkse termijnbedrag.