Vraag en antwoord
Hoe je de meterstanden afleest, hangt af van welke meter je hebt. Weet je niet zeker welke meter je hebt? Bekijk wat voor soort meters er zijn.
Waarom moet ik meterstanden doorgeven terwijl ik een slimme meter heb?
Dat klinkt inderdaad tegenstrijdig. Maar als het ons 7 dagen achter elkaar niet lukt om via je slimme meter je meterstanden uit te lezen, dan vragen we je zelf je meterstanden door te geven.
Dit zijn veelvoorkomende oorzaken:
- Er is een technisch probleem. Je netbeheerder kan dit controleren.
- Je hebt net een nieuwe meter gekregen. De volgende keer dat we meterstanden nodig hebben, lukt het waarschijnlijk wel.
- Je slimme meter staat administratief op 'uit'. Lees hier hoe je het automatisch uitlezen van je slimme meter aanzet.
Wanneer krijg ik een verzoek om mijn meterstanden door te geven?
Wij vragen je om je meterstanden door te geven als:
- we je jaarrekening opmaken
- je nieuwe klant bij ons wordt
- je verhuist
- of als het ons niet gelukt is om je meterstanden via je slimme meter uit te lezen
Wat gebeurt er als ik mijn meterstanden niet op tijd doorgeef?
Dan berekenen wij je verbruik. Dat is jammer, want hierdoor is het bedrag op je jaar- of eindrekening misschien te hoog. En je nieuwe termijnbedrag sluit dan niet meer aan bij je werkelijke verbruik. Het is dus belangrijk om je meterstanden op tijd aan ons door te geven.
Ben je niet thuis als we om je meterstanden vragen, geef ze dan zo snel mogelijk na thuiskomst door.