Meterstanden doorgeven

Heeft u van ons een verzoek ontvangen? Geef dan hieronder uw meterstanden door. We vragen uw standen voor uw jaarrekening, als u verhuist, opzegt en als u een nieuwe klant bent van Essent. 

Vraag en antwoord

Hoe u de meterstanden afleest, hangt af van welke meter u heeft:

Slimme meter
Uw standen worden automatisch uitgelezen, tenzij u aangeeft dat niet te willen. Dit is een voorbeeld van een slimme meter:

Slimme meter

Om de standen zelf uit te lezen drukt u op de blauwe knop. U noteert 4 verschillende standen. Heeft u een andere slimme meter dan u op de foto ziet? Op onsenergie.net vindt u handleidingen van alle slimme meters (zie 'Waar kan ik een handleiding vinden van mijn slimme meter?').

Elektriciteitsmeter met 1 telwerk
Dit is een voorbeeld van een elektriciteitsmeter met 1 analoog telwerk:

Elektriciteitsmeter 1 telwerk

Als u de meterstand doorgeeft, geeft u alleen de cijfers voor de komma door.

Elektriciteitsmeter met 2 of meer telwerken
Dit zijn voorbeelden van een elektriciteitsmeter met 2 analoge telwerken:

Elektriciteitsmeter 2 telwerken

De verschillende telwerken worden aangegeven met een I of II. 

Hoeft u maar 1 stand door te geven? Geef dan de stand door van het telwerk dat oploopt.

Elektriciteitsmeter met digitale telwerken
Dit is een voorbeeld van een elektriciteitsmeter met digitale telwerken:

Elektronische telwerken

Deze meter geeft maximaal 4 standen aan. De standen op telwerk I (T1) en II (T2) geven uw verbruik aan, de standen op telwerk III en IV (T3 en T4) zijn voor uw teruglevering. U hoeft alleen de standen door te geven die we aan u vragen.

Er zijn 3 verschillende meters:

  • Een meter met alle meterstanden op 1 display
  • Een meter waar alle standen automatisch één voor één op het display worden getoond
  • Een meter waar 1 stand op het display wordt getoond. Met de knop op de meter roept u de verschillende standen op.

Gasmeter
Dit is een voorbeeld van een gasmeter:

Gasmeter

Als u de gasmeterstand doorgeeft, geeft u alleen de cijfers vóór de komma of punt door.

Lukt het ons 7 dagen achter elkaar niet om op afstand uw meterstanden uit te lezen, dan vragen we u om zelf uw meterstanden aan ons door te geven. We kunnen uw meterstanden niet op afstand uitlezen als: 

Wij vragen u om uw meterstanden:

  • als wij uw jaarrekening opmaken;
  • als u zich als nieuwe klant aanmeldt;
  • als u verhuist;
  • als u uw termijnbedrag opnieuw wilt (laten) berekenen.

Heeft u een slimme meter, maar krijgt u toch een verzoek? Dan is het ons niet gelukt om uw meterstanden op afstand uit te lezen.

Geeft u uw meterstanden niet (op tijd) aan ons door, dan berekenen wij uw meterstanden. Dit kan leiden tot afwijkingen op uw jaar- of eindrekening én in uw maandelijkse termijnbedrag.