Meterstanden doorgeven

Heeft u van ons een verzoek ontvangen? Geef dan hieronder uw meterstanden door. We vragen uw standen voor uw jaarrekening, als u verhuist, opzegt en als u een nieuwe klant bent van Essent.

Meterstanden

  • Voor

Meterstanden

    Controleer uw gegevens en bevestig uw meterstanden.


    • Voor
    • Opnamedatum

    Meterstanden

    • Deze meterstand wijkt af van onze inschatting. Wat kan een mogelijke oorzaak zijn?

    • Deze meterstand wijkt af van onze inschatting. Wat kan een mogelijke oorzaak zijn?


    U ontvangt voortaan belangrijke informatie over de producten en diensten die u van Essent afneemt op dit e-mailadres in plaats van per post. Heeft u nog geen Mijn Essent-account? Dan maken wij dit automatisch voor u aan. We gebruiken uw e-mailadres niet voor reclamedoeleinden.

    Bedankt voor het doorgeven van uw meterstanden!

    U ontvangt een e-mailbevestiging op .

    Klopt uw e-mailadres niet? U kunt het eenvoudig wijzigen.

    Heeft u nog geen Mijn Essent-account? Dan geven wij u automatisch toegang tot Mijn Essent, zodat u eenvoudig en snel online al uw energiezaken regelt. U ontvangt hiervan een e-mail met inloggegevens.

    De eerste 3 maanden gratis onderhoud voor uw cv-ketel bij een 2-jarig onderhoudsabonnement!

    Wat ga ik betalen?

    Liever uw meterstanden voor stroom terug zien lopen? Dat kan makkelijk met zonnepanelen via Essent.

    Bekijk of uw dak geschikt is

    Meer grip op uw meterstanden? Met de slimme Nest Learning Thermostat™ bespaart u eenvoudig op energie!

    Korting voor klanten

    Het opgegeven opnamekenmerk wordt niet herkend. Misschien heeft u een tikfout gemaakt?

    Vul opnieuw uw opnamekenmerk en huisnummer in.

    Andere oorzaken

    • U bent ondertussen verhuisd. We gebruiken de meterstanden van de nieuwe bewoner, u hoeft geen meterstanden meer door te geven.
    • U reageert buiten de opnameperiode, meterstanden doorgeven is niet meer mogelijk. Is dit het geval, dan berekenen wij uw meterstanden. Dit kan leiden tot afwijkingen op uw jaar- of eindrekening en in uw maandelijkse termijnbedrag.
    • U heeft ondertussen een slimme meter gekregen. Dan hoeft u uw meterstanden niet meer zelf aan ons door te geven.
    • U bent ondertussen overgestapt naar een nieuwe leverancier. Wij ontvangen automatisch de meterstanden van uw nieuwe leverancier.

    Heeft u een vraag?

    Neem contact op met onze klantenservice.

    Helaas kunnen wij uw meterstanden niet online aannemen. Wij vragen u de meterstanden telefonisch aan ons door te geven op tel nr 0900 1550. Op werkdagen van 08.00-20.00 uur. Zaterdag van 09.00-13.00 uur.

    Er is een fout opgetreden, probeer het later opnieuw.

    Vraag en antwoord

    Hoe u de meterstanden afleest, hangt af van welke meter u heeft:

    Slimme meter
    Bij de slimme meter worden uw standen automatisch uitgelezen, tenzij u aangeeft dat niet te willen. Er zijn verschillende slimme meters, zoals bijvoorbeeld:

    Slimme meter

    Om de standen zelf uit te lezen drukt u op de blauwe knop. U noteert vier verschillende standen. Heeft u een andere slimme meter dan u op de foto ziet? Op onsenergie.net vindt u handleidingen van alle slimme meters (zie 'Waar kan ik een handleiding vinden van mijn slimme meter?').

    Elektriciteitsmeter met 1 telwerk
    Dit is een elektriciteitsmeter met 1 analoog telwerk:

    Elektriciteitsmeter 1 telwerk

    Als u de meterstand doorgeeft, geeft u alleen de cijfers voor de komma door.

    Elektriciteitsmeter met 2 of meer telwerken
    Dit is een elektriciteitsmeter met 2 analoge telwerken:

    Elektriciteitsmeter 2 telwerken

    De verschillende telwerken worden aangegeven met een I of II. Als u maar 1 stand hoeft door te geven, geef dan de stand door die oploopt.

    Elektriciteitsmeter met digitale telwerken
    Dit is een elektriciteitsmeter met digitale telwerken:

    Elektronische telwerken

    Deze meter geeft maximaal 4 standen aan. De standen op telwerk I (T1) en II (T2) geven uw verbruik aan, de standen op telwerk III en IV (T3 en T4) zijn voor uw teruglevering. U hoeft alleen de standen door te geven die we aan u vragen.

    Er zijn 3 verschillende meters:

    • Alle meterstanden staan op 1 display
    • De standen worden automatisch één voor één op het display getoond
    • Er wordt 1 stand op het display getoond, met de knop op de meter roept u de verschillende standen op

    Gasmeter
    Dit is een gasmeter:

    Gasmeter

    Als u de gasmeterstand doorgeeft, geeft u alleen de cijfers voor de komma door. De cijfers in het rode vak vult u niet in.

    Lukt het ons 7 dagen achter elkaar niet om op afstand uw meterstanden uit te lezen, dan vragen we u om zelf uw meterstanden aan ons door te geven.

    Wilt u weten hoe dit komt? Uw netbeheerder kan u vertellen of er iets mis is met uw slimme meter.

    Ieder jaar vragen we u om uw meterstanden aan ons door te geven voor de jaarrekening. Ook vragen we naar uw meterstanden als u een nieuwe klant bent, als u verhuist en als u uw termijnbedrag opnieuw wilt (laten) berekenen.

    Heeft u een slimme meter, maar krijgt u toch een verzoek? Dan is het ons niet gelukt om uw meterstanden op afstand uit te lezen en vragen we u deze zelf aan ons door te geven.

    Geeft u uw meterstanden niet (op tijd) aan ons door, dan berekenen wij uw meterstanden. Dit kan leiden tot afwijkingen op uw jaar- of eindrekening én in uw maandelijkse termijnbedrag.