Meterstanden doorgeven

Als het tijd is om je meterstanden door te geven, sturen we je een verzoek per e-mail of post. Tot die tijd hoef je niets te doen.

Verzoek ontvangen? Geef je meterstanden hieronder aan ons door. Weet je niet zeker hoe je jouw meter moet aflezen? Wij helpen je graag. Gebruik de hulp bij meterstanden aflezen.

Vraag en antwoord

Er zijn veel verschillende soorten meters. Hoe je je meterstanden afleest hangt dus af van welke meter je hebt. We hebben de verschillende meters en hoe je ze afleest voor je op een rijtje gezet. Wel zo handig.

Het klinkt inderdaad tegenstrijdig, omdat de meeste slimme meters de meterstanden automatisch doorsturen. Dat gaat soms mis en als het ons 7 dagen achter elkaar niet gelukt is om via je slimme meter je meterstanden uit te lezen, dan vragen we je zelf even de meterstanden door te geven. 

Waarom het soms niet lukt:  

  • Er is een technisch probleem. Neem contact op met je netbeheerder
  • Je hebt net een nieuwe meter. De volgende keer lukt het automatisch uitlezen waarschijnlijk wel.
  • Je slimme meter staat administratief op 'uit'. Neem contact op met je netbeheerder.

Wij vragen je om je meterstanden door te geven als:

  • we je jaarrekening opmaken
  • je een nieuwe klant bij ons bent
  • je verhuist
  • of als het ons niet gelukt is om je meterstanden via je slimme meter uit te lezen
Nog geen verzoek ontvangen? Dan hoef je niets te doen.

Als het niet lukt om op tijd je meterstanden door te geven, dan berekenen wij je verbruik. Hierdoor kan het bedrag op je jaar- of eindrekening te hoog zijn,  omdat je termijnbedrag niet goed meer aansluit op je werkelijke verbruik. Dit voorkom je als je op tijd je meterstanden doorgeeft. 

Was je niet thuis toen we om je meterstanden vroegen? Dat kan gebeuren. Geef je meterstanden door zodra je weer terug bent.