Deze vragen worden vaak aan ons gesteld

De belasting en toeslagen op energie zijn per 1 januari 2019 voor iedereen in Nederland gestegen. Bij welke energieleverancier u ook zit. Lees hier meer over de nieuwe energietarieven en wat het betekent voor uw termijnbedrag. 


Bekijk uw persoonlijke tarieven.

We verhogen uw termijnbedrag als:

  • we op basis van uw verbruik verwachten dat u volgend jaar meer stroom en/of gas verbruikt
  • u moest bijbetalen op uw jaarrekening

U kunt uw termijnbedrag eenvoudig zelf aanpassen via Mijn Essent.

Hoe pas ik mijn termijnbedrag aan? 


Let op: hogere kosten per 1 januari 2019

De belastingen en toeslagen zijn per 1 januari 2019 gestegen. We willen natuurlijk voorkomen dat u moet bijbetalen op uw jaarrekening. We berekenen daarom voor al onze klanten of het termijnbedrag nog aansluit op de persoonlijke situatie. Het is ook mogelijk dat we uw termijnbedrag verhogen. Als dat zo is, ontvangt u uiterlijk eind februari persoonlijk bericht. 

Hier leest u meer over de hogere tarieven per 1 januari 2019 en wat dat voor u betekent. 

Uw termijnbedrag past u eenvoudig zelf aan in Mijn Essent. Of ga eerst naar de VerbruiksManager voor advies over de hoogte van uw termijnbedrag. 


Let op: hogere kosten per 1 januari 2019

De belastingen en toeslagen op energie zijn per 1 januari 2019 gestegen. We berekenen daarom voor al onze klanten of het termijnbedrag nog aansluit op de persoonlijke situatie. Het is ook mogelijk dat we uw termijnbedrag verhogen. Daarmee willen we voorkomen dat u straks onverwacht moet bijbetalen op uw jaarrekening. Als dat zo is, ontvangt u uiterlijk eind februari persoonlijk bericht.

Natuurlijk houdt u zelf grip op uw kosten. Bent u het dus niet eens met deze verhoging, pas uw termijnbedrag dan aan in Mijn Essent.


Hier leest u meer over de hogere tarieven per 1 januari 2019 en wat dat voor u betekent. 

Dat hangt af van waarvoor u uw meterstanden door wilt geven:

  1. Voor inzicht in uw verbruik en advies over de hoogte van uw termijnbedrag
    De VerbruiksManager geeft u inzicht in uw maandelijkse verbruik en adviseert over uw termijnbedrag.

    Hoe werkt de VerbruiksManager?
    Naar de VerbruiksManager

  2. Voor uw verhuizing
    Heeft u uw verhuizing al doorgegeven? U ontvangt dan vanzelf bericht wanneer het tijd is om de meterstanden door te geven. Tot die tijd hoeft u niets te doen. Als u een slimme meter heeft, lezen we de meterstanden op afstand uit. Dan hoeft u zelf geen meterstanden door te geven.

    Hoe geef ik mijn verhuizing door?

  3. Voor uw jaar- of eindrekening
    Wanneer we uw meterstanden nodig hebben, sturen we u een e-mail óf per post een meterstandenkaart.

    Heeft u van ons een e-mail ontvangen?
    Gebruik de link in de e-mail. Zo geeft u eenvoudig online uw meterstanden door. U heeft geen opnamekenmerk nodig.

    Heeft u van ons een meterstandenkaart ontvangen?
    Dan kunt u uw meterstanden online doorgeven. Gebruik hierbij het opnamekenmerk. Dit is het unieke 9-cijferige nummer dat op de meterstandenkaart staat. U kunt de meterstandenkaart ook invullen en per post aan ons terugsturen.

  4. Voor uw overstap naar een andere leverancier
    Uw nieuwe leverancier vraagt om uw meterstanden en gebruikt ze als de beginstanden van uw nieuwe contract. Wij gebruiken ze als de eindstanden van uw contract bij ons. Van uw nieuwe leverancier hoort u hoe u de meterstanden door moet geven.

U geeft uw verhuizing eenvoudig door via Mijn Essent. Doe dit uiterlijk 1 dag voor de sleuteloverdracht. U heeft u de volgende gegevens nodig:

  • de datum waarop u de sleutel van uw nieuwe huis ontvangt
  • de datum waarop u de sleutel van uw oude huis inlevert (deze kunt u later online zelf aanpassen)
  • uw nieuwe adres

U betaalt geen opzegvergoeding wanneer u uw contract meeneemt naar het nieuwe adres.