Termijnbedrag

Alles over je termijnbedrag

Elke maand betaal je ons een termijnbedrag. Je huidige termijnbedrag vind je in Mijn Essent of de VerbruiksManager+ app. Op deze pagina lees je hoe je termijnbedrag is opgebouwd en hoe je eenvoudig zelf het bedrag aanpast.

Pas je termijnbedrag aan

Man en vrouw zitten op de bank

Termijnbedrag in het kort

  • We schatten je jaarlijkse verbruik in en delen dit door 12. Je betaalt elke maand de kosten voor dat gemiddelde verbruik. 
  • Na een jaar verrekenen we je werkelijke verbruik met je kosten: je krijgt geld terug of je betaalt wat bij.
  • Tussendoor geeft de TermijnCheck (in Mijn Essent of de app) advies over welk termijnbedrag past bij je verbruik.
  • Pas je termijnbedrag eenvoudig zelf aan in Mijn Essent of de app. Handig!

Wat is een termijnbedrag?

Je betaalt voor de energie die wij jou leveren. Hoeveel dat is, hangt af van je energieverbruik. En je energieverbruik weten we pas aan het eind van je contractjaar. Daarom betaal je vanaf het moment dat je klant bent, alvast elke maand een deel van je rekening. Dat is het termijnbedrag.

Waarom je een termijnbedrag betaalt

Je verbruikt niet elke maand evenveel energie. Maar het is onhandig als je ons elke maand een ander bedrag moet betalen. Daarom schatten we van tevoren in hoeveel je in een heel jaar verbruikt en delen we dat door 12 termijnen. Na een jaar kijken we hoeveel energie je hebt verbruikt en hoeveel je in die 12 termijnen hebt betaald. Vervolgens betaal je bij of krijg je geld terug. Bijbetalen is natuurlijk niet leuk. Daarom doen we ons best om je termijnbedrag zo goed mogelijk te berekenen.

Man kijkt op telefoon

Zo is je termijnbedrag opgebouwd

Berekening van je termijnbedrag

Als je klant bij ons wordt, schatten we in hoeveel energie je gemiddeld per maand gaat verbruiken. Dat doen we op basis van het type huishouden (voor stroom) of type woning (voor gas). Weet je wat je verbruikt en heb je dat aangegeven bij je aanmelding? Dan gebruiken we dat verbruik in onze berekening. Let op: in het termijnbedrag zijn eventuele kortingen, zoals een cashback, niet verrekend omdat die kortingen vaak maar tijdelijk of eenmalig zijn. Daarom kunnen je maandkosten lager zijn dan het termijnbedrag.

We maken elk jaar een nieuwe berekening voor je. Dan kijken we naar je verbruik van het afgelopen jaar en naar de energieprijzen en belastingen. Ook als je verhuist, berekenen we je termijnbedrag opnieuw. Daarbij kijken we naar wat je eerder verbruikte en naar wat voor huis je verhuist.

Hieruit bestaat je termijnbedrag

Je betaalt niet alleen voor de energie. Het termijnbedrag bestaat uit verschillende kosten.

  • Leveringskosten voor stroom en/of gas
  • Vaste netbeheerkosten voor het gebruik en het onderhoud van het netwerk
  • Belastingen van de overheid  (opslag duurzame energie- en klimaattransitie, energiebelasting en btw)

Lees meer over de opbouw van de energieprijs en de vermindering energiebelasting voor stroom.

Vrouw gooit cadeautje naar man

Termijnbedrag verhoogd?

Om te voorkomen dat je aan het eind van het jaar veel moet bijbetalen, verhogen we na het opmaken van de jaarrekening soms je termijnbedrag. Bijvoorbeeld in deze situaties.

  • Als we verwachten dat je volgend jaar meer stroom en/of gas gaat verbruiken. Bijvoorbeeld omdat het afgelopen winter warmer was dan gemiddeld.
  • Als je moest bijbetalen op je laatste jaarrekening.

En we houden altijd rekening met schommelingen in energieprijzen. Ook hogere kosten vanuit de netbeheerder of overheidsmaatregelen, zoals energiebelastingen, zorgen soms voor een hoger termijnbedrag.

Man kijkt op telefoon

Zo pas je je termijnbedrag aan

Aanpassen is zo gepiept

Je past je termijnbedrag heel makkelijk zelf aan in Mijn Essent of de VerbruiksManager+ app. Bedenk wel dat een te laag termijnbedrag meestal betekent dat je moet bijbetalen op je jaarrekening. Andere klanten passen hun termijnbedrag vaak aan als hun situatie verandert. Bijvoorbeeld als de samenstelling van hun gezin wijzigt of als ze zonnepanelen hebben geïnstalleerd.

Tip: gebruik het advies van de TermijnCheck

Voorkom verrassingen, gebruik de TermijnCheck in Mijn Essent of in de VerbruiksManager+ app. Je vindt ‘m bij ‘Verbruik’. De TermijnCheck geeft advies over welk termijnbedrag past bij je verbruik. Komt dat niet overeen? Dan pas je meteen zelf eenvoudig je termijnbedrag aan. Zo voorkom je dat je op het einde van het jaar veel moet bijbetalen. Let op: de TermijnCheck werkt alleen als we je laatste meterstanden hebben. Geef deze zelf door of geef ons toestemming om je slimme meter uit te lezen. Beide regel je in Mijn Essent of de app.

Soms is aanpassen even niet mogelijk

Er zijn 2 situaties waarin je nog even moet wachten voordat je je termijnbedrag kunt aanpassen.
  1. Je krijgt binnen 2 maanden je jaarrekening. Nadat je deze hebt ontvangen, kun je je termijnbedrag weer aanpassen.
  2. Je bent net klant bij ons geworden en je contract is nog niet gestart. Na de startdatum kun je je termijnbedrag aanpassen.

Andere veelgestelde vragen

Er zijn 2 situaties waarin het even niet mogelijk is om je termijnbedrag aan te passen. 

  • Je krijgt binnen 2 maanden je jaarrekening. Nadat je deze hebt ontvangen, kun je je termijnbedrag weer aanpassen. 
  • Je bent net klant bent bij ons geworden en je contract is nog niet gestart. Na de startdatum kun je je termijnbedrag weer aanpassen.
In je nieuwe huis ga je misschien meer of minder verbruiken. Daarom berekenen we je termijnbedrag opnieuw. Als je je verhuizing doorgeeft, zie je direct wat je nieuwe termijnbedrag is. Je termijnbedrag pas je eenvoudig zelf aan in Mijn Essent.

Binnen 2 weken na het starten van de energielevering ontvang je de rekening van je eerste termijnbedrag. Je hebt 14 dagen de tijd om deze te betalen. Betaal je via automatische incasso? Dan zie je in Mijn Essent op welke datum we het termijnbedrag afschrijven.

Waarschijnlijk ben je overgestapt naar betalen via automatische incasso. Dan ontvang je geen maandelijkse facturen meer voor je termijnbedrag. Je kunt je facturen altijd bekijken in je Mijn Essent of de VerbruiksManager+ app.

Bekijk mijn facturen

Dat kan. In Mijn Essent en de VerbruiksManager+ app regel je het eenvoudig zelf. 

Nog geen app? Download de app.

Als je opzegt, ontvang je van ons een eindrekening. Soms hebben we je eindrekening al opgemaakt, terwijl je nog een termijn energie afneemt. We sturen je dan nog een factuur voor het laatste termijnbedrag. Op de eindrekening houden we hier rekening mee. Je betaalt dus nooit meer dan je verbruikt hebt.

Je termijnbedrag bestaat uit:

  • leveringskosten voor stroom en/of gas
  • vaste netbeheerkosten voor het gebruik en onderhoud van het netwerk
  • belastingen van de overheid (opslag duurzame energie- en klimaattransitie, energiebelasting en btw)

Soms verhogen we je termijnbedrag. Zodat je aan het einde van het jaar niet voor verrassingen komt te staan. Je termijnbedrag verhogen we bijvoorbeeld in de volgende situaties.

  • Als we verwachten dat je volgend jaar meer stroom en/of gas gaat verbruiken. Bijvoorbeeld omdat het afgelopen winter warmer was dan gemiddeld.
  • Als je moest bijbetalen op je laatste jaarrekening.
En we houden altijd rekening met schommelingen in energieprijzen. Ook hogere kosten vanuit de netbeheerder of overheidsmaatregelen, zoals energiebelastingen, zorgen soms voor een hoger termijnbedrag.