Klantenservice
Je energiecontract en het coronavirus

De gevolgen van de corona-uitbraak op je energiecontract met Essent

De maatregelen rond de corona-pandemie raken ons allemaal. Ook Essent-klanten. Natuurlijk kun je op ons blijven rekenen en staan we voor je klaar om je vragen te beantwoorden. We zijn gewoon bereikbaar zoals je van ons gewend bent.

Vragen van zakelijke klanten

Deze tijd is voor veel ondernemers moeilijk. De overheid ondersteunt bedrijven daarom met verschillende maatregelen en subsidies. Heb je een vraag over je termijnbedrag en je betaling, neem dan gerust even contact met ons op.

Dit zijn de antwoorden op vragen die we vaak horen: 

In Mijn Essent Zakelijk verhoog of verlaag je makkelijk je termijnbedrag. Met de Verbruiksmanager vergelijk je je werkelijke verbruik met je verwachte verbruik. Op basis van het verschil krijg je meteen een advies over je nieuwe termijnbedrag. 
Zonder meterstanden kun je je verbruik maximaal 20% verhogen of verlagen.

Je kiest zelf het moment waarop we maandelijks afschrijven. Dat is handig, want je kunt de incassodatum aan laten sluiten op je bedrijfsvoering. Bel ons even als je datum aan wilt passen, dan regelen we het voor je.

Ja, je mag je termijnbedrag tijdelijk met 20% verlagen.

Verbruik zit in kleine dingen. Koelkasten of koffieautomaten die nog aan staan of stekkers die nog in het stopcontact zitten bijvoorbeeld. Ook beveiligingssystemen kosten energie. Merk je dat er nog best wat verbruik is, loop dan zeker even een rondje om alles goed te controleren.

Staat je vraag er niet tussen?

We helpen je graag als je nog een andere vraag hebt. Op onze contactpagina zie je hoe je contact met ons op kan nemen.

Vragen over termijnbedrag

We merken dat veel particuliere klanten ook vragen hebben over hun termijnbedrag, betalingen en hoe het zit met afspraken met energiemonteurs die langskomen. De meestgestelde vragen hebben we hieronder op een rijtje gezet.

Je past je termijnbedrag makkelijk zelf aan in je persoonlijke account.

In de meeste gevallen kun je voor je jaar- of eindrekening 14 dagen uitstel aanvragen. Neem hiervoor contact met ons op.

Lukt het niet om binnen 14 dagen te betalen? Bekijk dan of je in aanmerking komt voor een betalingsregeling. We helpen je graag verder.

Lees hier meer over wat je kunt doen als betalen voor langere tijd niet lukt.

Ja, dat kan voor je jaar- of eindrekening. Dit zijn de voorwaarden:

  • je jaar- of eindrekening is minimaal € 150,- en maximaal € 1.000,-
  • je betaalt via automatische incasso
  • je hebt het afgelopen jaar bij Essent nog geen betalingsregeling of uitstel van betaling gehad 

Dat kan. In de VerbruiksManager+ app regel je het eenvoudig zelf. 

Nog geen app? Download de app of bel ons voor het aanpassen van de betaaldatum.

Staat je vraag er niet tussen?

Kijk dan eens bij de veelgestelde vragen op de klantenservicepagina. Of neem contact met ons op. We helpen je graag.

Vragen over afspraken met energiemonteurs en adviesgesprekken thuis

De servicepartners staan voor je klaar tijdens de coronacrisis. Juist nu je de meeste tijd in huis doorbrengt is het belangrijk dat je wooncomfort optimaal blijft, en je een beroep op ons kunt doen indien nodig. Uiteraard staat jouw en onze veiligheid en gezondheid hierbij voorop. Daarom volgen wij de richtlijnen van het RIVM en de overheid en nemen we met onze servicepartners maatregelen. Zo willen we de verspreiding van het coronavirus zoveel mogelijk beperken.

Het kan zijn dat je een afspraak hebt met een energiemonteur of -adviseur van 1 van de servicepartners van Essent. Zij volgen het protocol ‘Veilig samen doorwerken’. Dit protocol is vastgesteld door de overheid, Bouwend Nederland en Techniek Nederland en volgt de richtlijnen van het RIVM. Neem bij vragen over jouw afspraak rechtstreeks contact op met het bedrijf.

  • Monteurs en adviseurs met ziekteverschijnselen (verkoudheid, hoesten, niezen, keelpijn en/of koorts) blijven thuis. Dit geldt ook als een lid van zijn/haar gezin koorts heeft.
  • Monteurs die gedurende de werkdag verkoudheidsklachten of koorts krijgen, stoppen hun werkzaamheden en gaan naar huis.
  • Wij houden ons aan de voorgeschreven hygiëneregels om besmetting te voorkomen. Daarom vragen we monteurs geen hand te geven, minimaal 1,5 meter afstand te houden en regelmatig hun handen te wassen met zeep of desinfectiemiddel. Wij vragen je vooraf om het huis goed te ventileren, de installatie goed bereikbaar te maken en handvatten en deurklinken goed schoon te houden.

Heb jij of hebben andere bewoners verkoudheidsklachten, koorts of (verdenking van) corona? Dan wordt de afspraak verplaatst.

In geval van een urgente storing, komen onze servicepartners in actie en nemen monteurs extra voorzorgsmaatregelen. Wij vragen je de voordeur alvast open te zetten of door iemand anders van buiten te laten openen. Ook vragen wij je in een andere ruimte te verblijven dan de monteur. Onze monteur communiceert met je via de telefoon.

Adviesgesprekken worden waar mogelijk online of telefonisch gedaan. Als dat niet mogelijk is, dan vinden deze alleen plaats bij huishoudens waar geen verkoudheidsklachten zijn.

Energieverbruik thuis

Veel gezinnen zijn nu veel thuis overdag. Werknemers werken vanuit huis en scholieren volgen thuisonderwijs. Je energieverbruik is daardoor doordeweeks anders dan normaal en lijkt nu op het weekend. Je verbruikt nu op werkdagen meer dan eerst. Maar het warmere lenteweer heeft nog altijd meer effect op je verbruik.
Wil je weten hoe het zit met je verbruik? Houd dan het verbruiksoverzicht (binnenkort heet dit energierapport) in de gaten. Daar zie je straks precies hoeveel energie je in maart (en eerder) hebt verbruikt.
Zie je aanleiding om aan de slag te gaan met besparen? Bekijk dan eens deze tips in de kennisbank.