Klantenservice
Je energiecontract en het coronavirus

De gevolgen van de corona-uitbraak op je energiecontract met Essent

De maatregelen rond de corona-pandemie raken ons allemaal. Ook Essent-klanten. Natuurlijk kun je op ons blijven rekenen en staan we voor je klaar om je vragen te beantwoorden. We zijn gewoon bereikbaar zoals je van ons gewend bent.

Vragen van zakelijke klanten

Deze tijd is voor veel ondernemers ingewikkeld en moeilijk. De overheid komt daarom met maatregelen om bedrijven te ondersteunen. Ondernemers nemen contact met ons op met vragen over hun termijnbedrag en betalingen. Dit zijn de meestgestelde vragen:

In Mijn Essent Zakelijk kunt u heel makkelijk uw termijnbedrag verhogen of verlagen. Met de Verbruiksmanager vergelijkt u uw werkelijke verbruik met uw verwachte verbruik. Op basis van het verschil krijgt u meteen een advies over uw nieuwe termijnbedrag. 
Zonder meterstanden kunt u uw verbruik maximaal 20% verhogen of verlagen.

U kiest zelf het moment waarop wij maandelijks afschrijven. Dat moment sluit dus altijd aan op uw bedrijfsvoering. Wilt u de datum aanpassen, neem dan contact met ons op. 

Tijdelijk mag u uw termijnbedrag met maximaal 20% verlagen.

Staat uw vraag er niet tussen?

Staat uw vraag er niet tussen? Bekijk de service- en contactpagina. We helpen u snel en graag, zodat u weer door kunt met ondernemen.

Vragen over termijnbedrag

We merken dat veel particuliere klanten ook vragen hebben over hun termijnbedrag, betalingen en hoe het zit met afspraken met energiemonteurs die langskomen. De meestgestelde vragen hebben we hieronder op een rijtje gezet.

Je past je termijnbedrag makkelijk zelf aan in je persoonlijke account.

In de meeste gevallen kun je voor je jaar- of eindrekening 14 dagen uitstel aanvragen. Neem hiervoor contact met ons op.

Lukt het niet om binnen 14 dagen te betalen? Bekijk dan of je in aanmerking komt voor een betalingsregeling. We helpen je graag verder.

Ja, dat kan voor je jaar- of eindrekening. Dit zijn de voorwaarden:

  • je jaar- of eindrekening is minimaal € 150,- en maximaal € 1.000,-
  • je betaalt via automatische incasso
  • je hebt het afgelopen jaar bij Essent nog geen betalingsregeling of uitstel van betaling gehad 

Dat kan. In de VerbruiksManager+ app regel je het eenvoudig zelf. 

Nog geen app? Download de app of bel ons voor het aanpassen van de betaaldatum.

Staat je vraag er niet tussen?

Kijk dan eens bij de veelgestelde vragen op de klantenservicepagina. Of neem contact met ons op. We helpen je graag.

Vragen over afspraken met energiemonteurs en adviesgesprekken thuis

De servicepartners staan voor je klaar tijdens de coronacrisis. Juist nu je de meeste tijd in huis doorbrengt is het belangrijk dat je wooncomfort optimaal blijft, en je een beroep op ons kunt doen indien nodig. Uiteraard staat jouw en onze veiligheid en gezondheid hierbij voorop. Daarom volgen wij de richtlijnen van het RIVM en de overheid en nemen we met onze servicepartners maatregelen. Zo willen we de verspreiding van het coronavirus zoveel mogelijk beperken.

Het kan zijn dat je een afspraak hebt met een energiemonteur van 1 van de servicepartners van Essent. Vanzelfsprekend volgen zij de richtlijnen van het RIVM en werken ze volgens de maatregelen van de overheid. Neem bij vragen over jouw afspraak rechtstreeks contact op met het bedrijf. 

  • Monteurs met ziekteverschijnselen (verkoudheid, hoesten, niezen, keelpijn en/of koorts) blijven thuis. Dit geldt ook als een lid van zijn/haar gezin hoestklachten en koorts heeft.
  • Monteurs die gedurende de werkdag verkoudheidsklachten krijgen, stoppen hun werkzaamheden en gaan naar huis.
  • Wij houden ons aan de voorgeschreven hygiëneregels om besmetting te voorkomen. Daarom vragen we monteurs geen hand te geven, minimaal 1,5 meter afstand te houden en regelmatig hun handen te wassen met zeep of desinfectiemiddel.

Heb jij of andere bewoners verkoudheidsklachten, koorts of (verdenking van) corona? Dan wordt de afspraak verplaatst. Monteurs kunnen hier aan de deur naar vragen.

In geval van een urgente storing, komen onze servicepartners in actie en nemen monteurs extra voorzorgsmaatregelen.

Adviesgesprekken worden waar mogelijk online of telefonisch gedaan. Als dat niet mogelijk is, dan vinden deze alleen plaats bij huishoudens waar geen verkoudheidsklachten zijn.

Energieverbruik thuis

Veel gezinnen zijn nu veel thuis overdag. Werknemers werken vanuit huis en scholieren volgen thuisonderwijs. Je energieverbruik is daardoor doordeweeks anders dan normaal en lijkt nu op het weekend. Je verbruikt nu op werkdagen meer dan eerst. Maar het warmere lenteweer heeft nog altijd meer effect op je verbruik.
Wil je weten hoe het zit met je verbruik? Houd dan het verbruiksoverzicht (binnenkort heet dit energierapport) in de gaten. Daar zie je straks precies hoeveel energie je in maart (en eerder) hebt verbruikt.
Zie je aanleiding om aan de slag te gaan met besparen? Bekijk dan eens deze tips in de kennisbank.