Overweeg je om je energiecontract bij Essent op te zeggen? Dat vinden we natuurlijk jammer. Maar we helpen je om alles in orde te maken. Je leest hier hoe opzeggen werkt.
Het opzeggen van je contract
Je energiecontract opzeggen regel je eenvoudig zelf




Ook belangrijk om te weten
- Ben je al overgestapt naar een andere leverancier? Dan hoef je niets te doen. Je nieuwe leverancier regelt de opzegging voor je.
- Zeg je je energiecontract voor de einddatum op? Dan kan het zijn dat je een opzegvergoeding moet betalen. Voorkom vervelende verrassingen achteraf en check eerst de einddatum van je contract. Hier lees je alles over de opzegvergoeding.

Weet je het zeker? Voor trouwe klanten hebben we altijd een mooi aanbod
Als trouwe klant profiteer je van veel voordeel bij Essent. Zo krijg je met ons gratis klantprogramma Thuisvoordeel korting op je stroomtarief. Hoe langer je klant bent, hoe meer korting je krijgt.

Energiecontract opzeggen bij overlijden
Gecondoleerd met dit verlies. We wensen je veel sterkte in deze moeilijke tijd en staan voor je klaar om je te helpen. Wil je het contract opzeggen? Of heb je vragen over het contract van de overledene? Chat met ons of bel ons op 0900-1550 (je betaalt alleen je gebruikelijke belkosten). Dan maken we alles direct in orde.
Opzeggen bij verhuizing
In sommige gevallen is het niet mogelijk om je energiecontract mee te nemen naar je nieuwe adres. Bijvoorbeeld als je emigreert. Op de dag dat je verhuist, zetten we de overeenkomst stop. Bel ons, dan regelen we het voor je.
Verhuis je en heb je stroom en gas nodig in je nieuwe woning? Dan is opzeggen vaak niet nodig. Geef je verhuizing online aan ons door, dan verhuist je Essent contract gewoon met je mee.
Veelgestelde vragen over opzeggen
Gecondoleerd met dit verlies. We wensen je veel sterkte in deze moeilijke tijd en staan voor je klaar om je te helpen. Wil je het contract opzeggen? Of heb je vragen over het contract van de overledene? Bel ons op 0900-1550 (je betaalt alleen je gebruikelijke belkosten). Dan maken we alles direct in orde.
Jammer dat je overweegt om op te zeggen. Natuurlijk helpen we je om dit in orde te maken. Geef in Mijn Essent door dat je wil opzeggen. Dan regelen we het voor je.
In deze situaties helpen we je graag via chat of ons telefoonnummer 0900-1550 (je betaalt alleen je gebruikelijke belkosten):
- Als je alleen de levering van stroom of gas wil opzeggen
- Als je opzegt omdat je verhuist naar een verzorgingstehuis
- Als je opzegt omdat je gaat samenwonen met iemand die ook Essent klant is
- Als je opzegt in verband met een overlijden
Stap je over naar een andere leverancier? Dan hoef je zelf niets te doen. Je nieuwe leverancier regelt de opzegging.
Je betaalt een opzegvergoeding als je een contract hebt met een vaste looptijd en je dit vóór de einddatum opzegt. Hoeveel je betaalt, hangt af van je contractduur. In Mijn Essent vind je de einddatum van je contract.
Opzegvergoeding als je stroom én gas afneemt
Overgebleven looptijd | Je betaalt |
Minder dan 1,5 jaar | € 100,- |
Tussen 1,5 en 2 jaar | € 150,- |
Tussen 2 en 2,5 jaar | € 200,- |
Langer dan 2,5 jaar | € 250,- |
Opzegvergoeding als je stroom óf gas afneemt
Overgebleven looptijd | Je betaalt |
Minder dan 1,5 jaar | € 50,- |
Tussen 1,5 en 2 jaar | € 75,- |
Tussen 2 en 2,5 jaar | € 100,- |
Langer dan 2,5 jaar | € 125,-
|
Je betaalt geen opzegvergoeding (boete) als je verhuist en je je contract meeneemt naar je nieuwe adres.
Dat kan alleen als je je nog niet hebt aangemeld bij een nieuwe energieleverancier. Neem contact met ons op, dan regelen we het het voor je.
De einddatum vind je op het energiecontract en in Mijn Essent.
Moet ik mijn contract opzeggen als ik overstap naar een andere energieleverancier?
Nee, je nieuwe leverancier regelt de opzegging voor je. Zelf hoef je niets te doen.
Weet je zeker dat overstappen de beste keuze is? Doe de ContractCheck om te weten of je nog goed zit. Bel 0800-3773680 gratis voor een check.
We beëindigen je contract alleen als je na meerdere herinneringen je factuur niet hebt betaald. Neem contact met ons op. Dan kijken we samen naar de mogelijkheden. Of bekijk de uitleg over het incassoproces. Daar lees je de stappen die we zetten als je niet betaalt en wat je kunt doen als betalen niet lukt.
Als je je contract opzegt, krijg je binnen 24 uur een e-mail of binnen 7 dagen een brief. Hierin staat vanaf welke datum we stoppen met het leveren van energie.
Na de afmelddatum ontvang je binnen 6 weken de eindrekening.
Ben je overgestapt naar een andere leverancier? Vraag de status van je overstap dan op bij je nieuwe leverancier.
Wat moet ik doen als mijn contract is beëindigd terwijl ik niet heb opgezegd?
Vervelend dat je contract onterecht is stopgezet. Neem contact met ons op. Zorgen wij dat het weer goedkomt.
Waarom krijg ik een aanmeldbevestiging terwijl ik me niet heb aangemeld?
We zoeken graag voor je uit hoe dat kan. Neem contact met ons op, dan lossen we het meteen op.
Het kan gebeuren dat je je bedenkt. Daarom kun je bij ons je contract altijd annuleren binnen de bedenktijd van 14 dagen. Lees hier hoe het annuleren van je energiecontract werkt. Heb je vóór je annulering al wel energie van ons verbruikt? Dan betaal je alleen voor de geleverde energie.
Staat je vraag er niet bij?
Bekijk de veelgestelde vragen over andere onderwerpen of stel ons je vraag online.