Hoeveel betaalt een gemiddeld
huishouden in 2019 aan energie?

Wat betaalt een gemiddeld huishouden in 2019 aan energie?

Alles over de veranderingen per 1 januari 2019

Per 1 januari 2019 stijgen de belasting en toeslagen op energie voor iedereen in Nederland. Bij welke energieleverancier je ook zit. Daarnaast stijgen ook de leveringskosten voor gas en stroom bij Essent als je een variabel contract hebt. Hieronder vertellen we je meer over deze ontwikkelingen. Je energiekosten zijn opgebouwd uit een deel overheidsheffingen (belastingen en toeslagen), netbeheerkosten en de leveringskosten. De overheidsheffingen en netbeheerkosten betaal je via je termijnbedrag aan Essent, maar wij dragen deze meteen af aan de overheid en de netbeheerder. 

Goed om te weten: Een gemiddeld huishouden in Nederland verbruikt ongeveer 3.000 kWh stroom en 1.400 m3 gas.

Energie hoe zit dat? - Opbouw van uw energierekening in 2019

De overheidsheffingen

De overheidsheffingen bestaan eigenlijk uit drie delen en zijn een groot deel van je energierekening: Energiebelasting, Opslag Duurzame Energie en de Vermindering energiebelasting (vroeger noemden we dit: de heffingskorting energiebelasting).


Energiebelasting

Per 1 januari 2019 daalt de energiebelasting op stroom en stijgt die op gas. De overheid doet dit om verlaging van het gasverbruik te stimuleren. Dit betekent voor een gemiddeld huishouden een stijging van € 34,- per jaar op je energierekening.

Opslag Duurzame Energie

De Opslag Duurzame Energie (ook wel ODE genoemd) is de belasting die wordt gebruikt door de overheid om de productie van duurzame energie te stimuleren. Deze belasting stijgt voor een gemiddeld huishouden met zo’n € 61,- per jaar.

Vermindering energiebelasting

Iedereen in Nederland krijgt van de overheid korting op energie, omdat het een eerste levensbehoefte is. Per 1 januari 2019 verlaagt de overheid deze korting. Dat betekent een stijging van de energierekening à € 62,- per jaar voor een gemiddeld huishouden.

De netbeheerkosten

Via je termijnbedrag betaal je ook de netbeheerkosten. Deze dragen wij meteen af aan de netbeheerder. Wie je netbeheerder is, hangt af van waar je woont in Nederland. Per 1 januari 2019 wijzigen de netbeheerders ook hun tarieven. Per 1 januari zie je de tarieven die voor jou gelden in Mijn Essent. 

Leveringstarieven van Essent

Aan Essent betaal je vaste –en variabele leveringskosten. De variabele leveringskosten gelden voor stroom per kWh en/of gas per m3 en de vaste leveringskosten (vroeger vastrecht) zijn een vast bedrag per dag.

Je leveringskosten stijgen als je een variabel contract hebt

Als je een variabel contract hebt stijgen de leveringskosten die je aan Essent betaalt per 1 januari 2019. We leggen je graag uit wat de oorzaken zijn. Let op: je nieuwe tarieven vind je per 1 januari 2019 terug in Mijn Essent.

De economie trekt aan

Daardoor stijgt de internationale vraag naar energie, maar ook naar grondstoffen om energie te produceren. Dit zorgt ervoor dat de inkoopprijzen voor elektriciteit en gas toenemen.

Minder productie gas Groningen

Terwijl de vraag naar energie stijgt, daalt het aanbod. In Groningen wordt minder gas geproduceerd. Daarnaast zijn de gasvoorraden laag door de koude winter begin 2018.

Wat betekent dit voor je termijnbedrag?

We willen natuurlijk voorkomen dat je straks op je jaarrekening moet bijbetalen. Daarom gaan we voor al onze klanten begin 2019 berekenen of het termijnbedrag nog aansluit op de persoonlijke situatie. Als er iets voor jou verandert, ontvang je hierover voor eind februari van ons een persoonlijk bericht.

Veelgestelde vragen

Is het slim om nu voor een vast contract te kiezen?
Dit hangt af van je persoonlijke voorkeur. Met een vast contract ben je zeker van een vast tarief en heb je geen last van eventuele stijgingen van de leveringskosten.


Is het slim om nu over te stappen?
Helaas geldt de stijging van de overheidskosten voor alle energieleveranciers. Mocht je vragen hebben over je contract of weten of het goedkoper kan? Bel dan met onze Klantenservice 0900 1550 (je gebruikelijke belkosten). We zijn bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 13.00 uur.


Waar vind ik mijn termijnbedrag en nieuwe tarieven?
Deze vind je eenvoudig per 1 januari 2019 terug in Mijn Essent.


Hoe pas ik zelf mijn termijnbedrag aan?
Dit doe je heel makkelijk in Mijn Essent. Wil je liever advies over de hoogte van je termijnbedrag. Doe dan de check in de VerbruiksManager.


Als ik vragen heb, waar kan ik dan terecht?
Met vragen kun je terecht bij onze Klantenservice. Bel hiervoor 0900 1550 (je gebruikelijke belkosten). We zijn bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 13.00 uur.


Wat kan ik zelf doen om mijn energiekosten zo laag mogelijk te houden?
We helpen je graag om thuis energie te besparen. Zo vind je artikelen met besparingstips in onze Kennisbank. En natuurlijk kun je bij ons ook terecht voor bijvoorbeeld isolatie. Wist je dat 3 op de 4 woningen in Nederland niet goed zijn geïsoleerd? Of doe de adviesscan van Plus Je Huis, dan weet je meteen waar je nog kunt besparen thuis.


Hoe zit het met de vaste leveringskosten (voorheen: vastrecht)?
De vaste leveringskosten stijgen. Maar deze stijging hebben we gecorrigeerd op je variabele leveringskosten. Onder de streep betekent de stijging van je vaste leveringskosten dus geen hogere energiekosten.