Licht doet wonderen

Sommige mensen worden somber van de wintermaanden. Voor hen betekent 'donker' hetzelfde als somber en kil. Gelukkig is er een remedie tegen de winterblues, waarvoor u de deur niet uit hoeft: méér licht!

Bijna allemaal voelen we ons beter als de zon schijnt. Nu is ons klimaat zelfs in de zomer al niet scheutig met zonlicht. Als de dagen dan ook nog korter worden, krijgen mensen die daar gevoelig voor zijn last van een winterdip. Of zelfs van een serieuze winterdepressie. 

  • Licht nodig

    De wetenschap heeft ontdekt dat onze stemming vaak samenhangt met de hoeveelheid licht die onze ogen opvangen. Onze hersenen gebruiken deze input onder andere om het dag- en nachtritme regelen. En kennelijk ook om onze stemming op peil te houden. Vangen de ogen in de winter minder licht op, dan worden sommige mensen somber en neerslachtig. Gelukkig kun je daar tegenwoordig iets aan doen, gewoon thuis. Denk aan lichttherapie, een wake-up light of meer licht in uw interieur.

  • Een goed verlichte kamer

Lamp erop

Lichttherapie is een behandeling waarbij de ogen worden blootgesteld aan helder licht. Dat licht is veel feller dan normaal kunstlicht, maar niet zo fel als de zon. En dat wérkt: mensen blijken er echt van op te knappen. Met een UVA of UVB lichttherapielamp kunt u thuis een lichtbehandeling volgen. Waarbij u gewoon kunt lezen, tv kijken of op uw computer werken.

Hoe lang de behandeling en de sessies duren, hangt samen met de klachten, de gevoeligheid van de ogen en eventueel medicijngebruik. Als u lijdt aan een echte winterdepressie, vergoeden sommige verzekeraars zo'n lamp. Dat moet een psychiater vaststellen, maar u kunt ook zelf alvast een thuistestje doen op internet: winterdepressiezelftest.nl.

Ontwaken met licht

Als u niet bent doorverwezen of geen zin hebt om uw problemen voor te leggen aan de huisarts, kunt u ook zelf thuis uw eigen lichttherapie starten. Wakker worden met licht kan soms al helpen. Zo introduceerde Philips een aantal jaar geleden Wake-up Light. Die wekt mensen niet met een luchtalarm, maar met het nabootsen van ochtendlicht. Inmiddels zijn er diverse varianten op de markt.

  • Een witte, lichte kamer
  • Licht ingericht

    Zorg ervoor dat het schaarse daglicht alle kans krijgt om uw huis in te komen. Dat kan door de ramen vanbinnen en vanbuiten grondig schoon te maken en uw vitrage, gordijnen of luxaflex te wassen. Neem meteen de lampen in huis mee. Wat ook kan helpen: schuif eens met wat met meubels, koop een paar nieuwe planten of geef die saaie muur een kleurinjectie. Ook van een opgefrist interieur kan uw humeur enorm opknappen.

Overwinteren

Gevoeligheid voor winterblues neemt toe naarmate u ouder wordt. Zou dat de populariteit van overwinteren onder senioren verklaren? 

Terug naar Home