Bang in het donker? Niet met deze tips!

Overdag is uw huis een fijne plek. Maar zodra de nacht valt, krijgt u de kriebels van die schaduwen op de muur. En dat tikkende geluid van de verwarming heeft opeens iets onheilspellends. Om over de krakende vloeren maar te zwijgen. Kortom: u bent bang in het donker. Zo’n 5 tot 10 procent van de volwassenen heeft hier last van. Er is zelfs een naam voor: nyctofobie. Niets om u voor te schamen dus, maar vervelend is het wel. Met deze tips maakt u korte metten met de monsters onder uw bed.

  • Relax voor het slapen gaan

    Wanneer u gespannen uw bed in duikt, is de kans op angstgevoelens groter. Relaxen is dan ook het sleutelwoord. Zet een half uur voordat u gaat slapen alle apparaten uit en doe iets rustgevends. Lees bijvoorbeeld een boek, luister naar uw favoriete muziek of mediteer. Vermijd situaties die u stress opleveren. Die discussie met uw partner over het huishouden kunt u beter voor de ontbijttafel bewaren.

    • Maak het steeds iets donkerder

      Hoe donkerder het is, hoe beter uw lichaam het slaaphormoon melatonine kan aanmaken. Uiteindelijk bent u er dus bij gebaat om in volledige duisternis te slapen. Werk langzaam naar dit doel toe. Dim bijvoorbeeld eerst een paar nachten de lampen. Gaat dat goed? Laat dan steeds meer lampen uit. Net zolang totdat u zich in uw donkere slaapkamer op uw gemak voelt. Heeft u toch een nachtlampje nodig? Wees dan niet te streng voor uzelf en laat een klein lampje branden. 

      • Neem uw angsten weg

        Zet uw angsten op een rij. Bent u bijvoorbeeld bang voor inbrekers? Zorg dan voor goede sloten, zodat u deze angst kunt wegnemen. Denkt u ‘s nachts iets te horen op de gang of bent u ervan overtuigd dat er iemand voor het raam staat? Maak uzelf dan niet gek en ga op onderzoek uit. Het is misschien een beetje spannend, maar door te zien dat er niets aan de hand is kunt u met een gerust hart verder slapen.

      • Zorg voor een prettige slaapkamer

        Houd u slaapkamer netjes en overzichtelijk. Zo hoeft u niet bang te zijn dat iemand zich verstopt achter die dozen in de hoek en ziet u dat hoopje kleding ’s nachts niet aan voor een enge man. Richt uw slaapkamer in met spullen die u blij maken. Zet bijvoorbeeld leuke vakantiefoto’s op uw nachtkastje. Tot slot kan het helpen om vaker te relaxen in uw slaapkamer, zodat u het als een fijne plek beschouwt.

        Verander uw associaties

        Bent u ook zo dol op thrillers? Nadeel van al die spannende series en films is dat u het donker nog meer gaat linken aan ‘eng’, ‘duister’ en ‘slecht’. Probeer uzelf opnieuw te programmeren door een lijstje te maken met positieve associaties. Wat dacht u van ‘kalmerend’, ‘ontspannend’ en ‘zuiverend’? Door uw perceptie te veranderen kunt u – stap voor stap - het duister gaan omarmen. Oh en de thrillers kunt u voortaan misschien beter skippen voor het slapen gaan.

        Praat over uw angst

        Schaam u niet voor uw angst in het donker en praat erover met familie en vrienden. Op deze manier kropt u uw gevoelens niet op en voelt u zich meer ontspannen. Bovendien kan uw omgeving u net dat steuntje in de rug geven dat u nodig heeft om uw angst te overwinnen.

        Wist u dat…

        • creatieve en fantasierijke mensen vaker last hebben van nyctofobie
        • nyctofobie niets te maken heeft met de afwezigheid van licht? Het gaat vooral om de mogelijkheid van wat zich in het donker kan verschuilen
        • mensen van nature zijn geprogrammeerd om het duister aan gevaar te linken.

        Terug naar Home