6 tips om thuis effectief te sporten

Regent het? Is het buiten koud? Of heb je gewoon geen zin om naar de sportschool te gaan? Geen probleem. Ook in uw eigen woning kunt u effectief trainen. Zes tips voor een work-out in huis.

  • 1. Wees creatief

    Bekijk uw woning eens met andere ogen. De trap leent zich bijvoorbeeld uitstekend voor een warming-up: een paar keer op en neer in jogtempo en uw spieren zijn opgewarmd. En wat dacht u van de eethoek? Die is vaak ideaal voor rek- en strekoefeningen aan het eind van uw work-out. 

  • Wees creatief in huis: ga bijvoorbeeld traplopen
  • Gebruik uw lichaamsgewicht
  • 2. Train met uw lichaamsgewicht

    Voor krachttraining heeft u echt geen dure fitnessapparatuur nodig. Met bodyweightoefeningen als squats en push-ups traint u eenvoudig uw lichaam. Bovendien is de kans op blessures minimaal. Wilt u toch een hulpmiddel gebruiken? Een fles wasmiddel fungeert prima als gewicht.   

  • 3. Gebruik uw tijd efficiënt

    Tandenpoetsen, koken, telefoneren… op een dag zijn er tal activiteiten die u kunt combineren met simpele oefeningen. Wat dacht u van squats of lunges? De aanbevolen dertig minuten beweging per dag haalt u zo met gemak!

  • 4. Zorg voor een stok achter de deur

    Bent u bang dat het u aan motivatie ontbreekt om thuis te sporten? Vraag dan een familielid of vriend(in) om u te vergezellen. Een geplande sportafspraak zegt u niet zo gemakkelijk af. Na afloop kunt u bovendien samen een kop koffie of smoothie drinken. Zo wordt sporten een gezellige aangelegenheid.

  • 5. Zoek afleiding

    Als sporten niet uw favoriete bezigheid is, lijkt het soms alsof de tijd voorbijkruipt. Het toverwoord is afleiding. Zet tijdens het trainen uw favoriete muziek op of kijk naar uw lievelingsprogramma op tv. Voordat u het weet, zit uw work-out erop!

  • 6. Voorkom pottenkijkers

    Indien u uzelf écht in het zweet wilt werken, is het belangrijk dat u zich niet geremd voelt. Kunnen uw buren makkelijk naar binnen kijken? Doe dan de gordijnen dicht. Zo heeft u alle privacy om uw oefeningen effectief uit te voeren.

Tip: Boek over micro-bewegen in huis

Eva van Zeeland schreef het boek ‘Slank door MicroBewegingen’. Een eenvoudig toepasbare methode om meer calorieën te verbranden. Gewoon in uw eigen huis. En u hoeft er geen extra tijd voor vrij te maken. Van Zeeland: “Vanaf het moment dat ik zwanger was van mijn tweeling,  ben ik steeds minder naar de sportschool gegaan. Ik had gewoonweg geen energie of tijd om te sporten. Na mijn bevalling werd dit niet anders. Maar, het viel mij wel op dat ik ook geen moment stilzat. Dat kon ook niet met twee kleintjes. Dit zette mij aan het denken: hoe combineer ik alledaagse bezigheden met sporten? En zo is dit boek ontstaan.“

Terug naar Home