Essenties.
Thuis aan tafel.

Pompoenhummus

Pompoenhummus

Deze pompoenhummus van gastblogger Esmée is anders dan anders en ook nog eens gezond. Dat is mooi meegenomen zo rond de feestdagen!

 

De tijd van stoofpotten, paddenstoelen en pompoen

Helemaal thuis. Dat gevoel krijg ik wanneer het huis lekker warm is. Ik wil dan het liefst zoveel mogelijk vrienden uitnodigen. Aan tafel met zijn allen. Praten, gezelligheid en veel hapjes op tafel. Het einde van de herfst, de verwarming staat weer aan en de kaarsjes branden. Langzaamaan zorg ik ervoor dat de shawls en handschoen weer binnen handbereik liggen. De salades hebben definitief plaatsgemaakt voor stoofpotten en paddenstoelen. En natuurlijk de pompoen!

Pompoen is al een lange tijd niet meer weg te denken uit onze Hollandse keuken. Soep, stoofpotten en zelfs gebruikt als een soort aardappel in de stamppotten. Anders dan de Amerikanen wordt in Nederland niet echt de pompoen gebruikt in zoete gerechten. Al is het wel het proberen waard, want ook dan komt de pompoen tot zijn recht.

Pompoenen zijn er in alle vormen, kleuren en maten. En, omdat hij zo geliefd is geworden hier, liggen de blokjes al kant en klaar in de koelvakken in de supermarkt. Gebruik deze gerust voor dit recept.

 

Dit heb je nodig:

  • 300 gram pompoenblokjes 
  • 2 eetlepels olijfolie 
  • 6 eetlepels tahin (sesampasta)
  • 1 teentje knoflook, grof gehakt 
  • 1/2 theelepel gerookte paprikapoeder 
  • Zout, naar smaak 
  • Vers gemalen peper 
  • Chilivlokken, naar smaak 
  • Korianderblaadjes, grof gehakt, om mee te serveren 
  • Geroosterde sesamzaadjes, om mee te serveren

 

Zo maak je de pompoenhummus:

  1. Verwarm de oven voor op 220˚C. 
  2. Leg een stuk bakpapier op een bakplaat en verdeel de pompoenblokjes erover. 
  3. Besprenkel de pompoen met wat olijfolie en bestrooi met wat peper en zout. 
  4. Rooster de pompoenblokjes in de oven ongeveer 30 minuten tot ze gaar zijn. 
  5. Doe de pompoen met de tahin, knoflook en gerookte paprikapoeder in de blender of bakje van de staafmixer. 
  6. Draai alles tot een puree. Mocht het mengsel iets te dik zijn, voeg dan nog wat olijfolie toe. 
  7. Proef en breng op smaak met zout, peper en chilivlokken. 
  8. Schep de hummus in een kommetje en bestrooi met de korianderblaadjes en geroosterde sesamzaadjes. 
  9. Serveer met knapperig brood.

Ook leuk om te lezen: