Essent Thuis:
inzicht en controle
in één app

Voel u helemaal thuis in uw slimme huis

Met de Essent Thuis App maakt u uw huis helemaal slim. Bedien al uw slimme apparaten tegelijkertijd, waar u ook bent. Er zullen telkens nieuwe slimme apparaten door de Thuis App ondersteund worden. Zo wordt het uw centrale afstandsbediening voor uw slimme producten in huis! Ook kunt u via de Essent Thuis App zien hoeveel energie u verbruikt.

De voordelen van de Essent Thuis App op een rij:

  • Hulp bij installatie van uw slimme apparaten
  • Bedien uw slimme apparaten op afstand
  • Krijg inzicht in uw energieverbruik
  • Voeg meerdere slimme apparaten toe in één app
  • Stel scenario’s in die aansluiten bij uw persoonlijke wensen


    

Essent Thuis App

Zo werkt de Essent Thuis App:

 

Wat kunt u doen met de Essent Thuis App?

Essent Thuis App

Bedien uw slimme apparaten op afstand

Met de Essent Thuis App bedient u altijd en overal uw slimme apparaten. Thuis, op uw werk of in het buitenland. Zolang u maar een internetverbinding heeft. Met een klik op de actieknoppen bedient u al uw apparaten tegelijkertijd.

Slimme verlichting functies

Voeg onbeperkt slimme apparaten toe

U kunt veel slimme apparaten toevoegen aan én bedienen met de Essent Thuis App, zoals een slimme thermostaat, slimme LED-verlichting of een slimme energielezer. Zo maakt u van uw huis een echt smart home.

Essent Thuis App

Krijg inzicht in uw energieverbruik

Energie besparen? Sluit een slimme energielezer aan op uw slimme meter en de Essent Thuis App laat u precies zien hoeveel energie u verbruikt. De Thuis app heeft ook een slimme Budgetcoach, waarmee u ziet of uw verbruik in lijn is met uw maandbedrag.

Krijg real-time inzicht in uw energieverbruik met de Nsure-energielezer

Om real-time inzicht te krijgen in uw energieverbruik, heeft u de Nsure-energielezer en de Essent Thuis app nodig. U koppelt de Nsure-energielezer aan uw slimme meter, waarna u in de Thuis app iedere tien seconden een update van uw stroomverbruik ziet, en ieder uur een update van uw gasverbruik. Het grote voordeel van de Nsure-energielezer is dat u bewuster omgaat met uw energieverbruik en meer controle heeft, wat het mogelijk maakt om meer geld te besparen en een bijdrage te leveren aan een schoner leefmilieu.

Schaf de Nsure-energielezer nu aan

De Nsure-energielezer is te koop in onze webshop voor €49,-. Sluit u een energiecontract af in combinatie met een slimme thermostaat of slim verlichtingspakket en bent u in het bezit van een slimme meter? Dan krijgt u de Nsure-energielezer gratis thuisgestuurd.

Zo koppelt u de Nsure-energielezer:

Veelgestelde vragen: gebruik van de Thuis App

Met de drie scenario-knoppen krijgt u de mogelijkheid om snel voorgeprogrammeerde scenario’s te activeren, zonder dat u van ieder apparaat een losse activiteit of app moet opstarten. Op dit moment ondersteunt de Thuis app de INNR verlichting en de slimme thermostaten die Essent aanbiedt. In de toekomst worden hier steeds meer nieuwe slimme producten aan toegevoegd.

Essent is ervan overtuigd dat de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van haar (ex-)klanten en potentiële klanten van essentieel belang is voor haar activiteiten. Persoonlijke gegevens van klanten worden daarom met de grootst mogelijke zorgvuldigheid behandeld en beveiligd. Essent houdt zich daarbij aan de Wet Bescherming Persoonsgegevens en andere toepasselijke wet- en regelgeving.

In de Thuis App moet u het maandelijkse termijnbedrag invullen, zodat wij uw fictieve maandbudget kunnen berekenen voor het verbruiksoverzicht in de Thuis App. Hiermee kunt u vrijblijvend aanpassingen doen, zonder dat dit consequenties heeft op uw daadwerkelijke energierekening. Er bestaat namelijk nog geen koppeling tussen de Thuis App en Mijn Essent.

Voor het wijzigen van uw actuele termijnbedrag, dat daadwerkelijk van uw rekening afgeschreven wordt, kunt u naar het tabblad 'Mijn Termijnbedrag' in Mijn Essent navigeren. U moet eerst uw meterstanden invullen, waarna u een advies krijgt om uw termijnbedrag aan te passen. Uw aangepaste termijnbedrag kunt u hierna weer aanpassen in de Thuis App, om deze gelijk te houden met uw actuele Mijn Essent-termijnbedrag. In één van de volgende versies van de Essent Thuis App wordt er een koppeling gemaakt met Mijn Essent, zodat al uw contractgegevens automatisch beschikbaar komen in de Thuis App.

Er zijn twee mogelijkheden:

  1. U heeft pas net uw Nsure slimme energielezer gekoppeld aan uw slimme meter.
  2. U heeft pas net de verwarming aangezet of de warm-waterkraan opengedraaid.

De slimme meter geeft elk uur door wat er het afgelopen uur aan gas verbruikt is om uw verwarming te laten werken of warm water uit de kraan te laten komen. U ziet uw actuele gasverbruik ongeveer na een uur (na toevoegen) verschijnen in de Thuis App.

Veelgestelde vragen: het koppelen van slimme apparaten

Ja, deze apps blijven gewoon werken. Essent heeft speciale scenario’s toegevoegd aan de Thuis App, zodat u met één druk op de knop uw slimme thermostaat en uw slimme verlichting tegelijkertijd in een bepaalde stand kunt zetten. Daarom zult u de productspecifieke apps waarschijnlijk minder vaak nodig hebben.

Essent heeft ervoor gekozen om niet alle functionaliteiten van alle slimme producten aan te bieden via de Thuis app, maar alleen de functionaliteiten voor dagelijks gebruik. Andere instellingen, zoals het instellen van een weekschema of het aanpassen van verlichtingschema’s kunnen gewoon via de apps van Nest, Honeywell en INNR ingesteld worden.

Nest gaat, net als Essent, zorgvuldig om met uw data. Om de Nest thermostaat te kunnen bedienen via de Thuis App, heeft Essent bepaalde data nodig van de thermostaat. Nest deelt alleen die informatie die nodig is om uw thermostaat goed te laten functioneren, en alleen met uw toestemming.

Veelgestelde vragen: inzicht in energieverbruik

Uw verbruiksgegevens worden alleen gebruikt om u inzage te geven in uw verbruik met de verwachte kosten, gebaseerd op het door u zelf ingevoerde termijnbedrag. Uw gegevens worden binnen Nederland opgeslagen en worden nooit voor commerciële doeleinden gedeeld buiten Essent Retail B.V.

Als u inlogt in Mijn Essent kunt u onder Producten & Tarieven uw huidige tarieven zien voor elektriciteit en gas. In de Thuis App vult u vervolgens het totaaltarief (inclusief overheidsheffingen en btw) in voor uw elektriciteit en gas. We werken nog aan de ondersteuning van normaal- en daltarief in de Thuis App.

Dat klopt. Normaal gesproken geeft de slimme meter met uw toestemming automatisch door wat het energieverbruik van uw huishouden is. De Thuis App gebruikt alleen de actuele data die binnenkomt via de Nsure slimme energielezer op de P1-poort van de slimme meter. Daarom zullen alle voorgaande slimme meter verbruiksgegevens niet beschikbaar zijn in de Essent Thuis App.

Voor een uitleg over uw maandbudget bekijkt u de uitleg video onder het icoon 'Info' in het scherm met de legenda van het Verbruiksoverzicht.

Op dit moment ondersteunt de Thuis App nog geen gegevens van de omvormer en de zonnepanelen. We hopen dit spoedig aan een volgende versie van de Thuis App toe te voegen.

De slimme budgetcoach geeft inzicht in uw verbruik ten opzichte van uw maandbedrag. Zo kunt u aan de hand van de roze lijn zien of u meer of minder heeft verbruikt ten opzichte van uw budget. Dit kunt u inzien op dag, week, maand- en jaarbasis.

Veelgestelde vragen: Nsure-energielezer

Als de installatie van de Nsure-energielezer niet lukt dan kunt u het installatiefilmpje op de pagina van de Essent Thuis app bekijken. Mocht het aan de hand van het installatiefilmpje niet lukken dan kunt u contact opnemen met onze klantenservice.

Bij slimme meters die geïnstalleerd zijn voor 2015, kan het zijn dat u een externe voeding nodig heeft voor de Nsure-energielezer. De externe voeding is een extra kabel die het mogelijk maakt om de Nsure-energielezer aan te sluiten op uw slimme meter. Heeft u een externe voeding nodig? Neem dan contact op met onze klantenservice via 088-0237473, dan sturen wij de voeding gratis naar u op.

Als de led langzaam knippert (interval 1 seconde), is de energielezer in operatieve modus.  Volgens de energielezer is de verbinding goed, maar in de Essent Thuis app komen de gegevens niet door. Het probleem ligt dan waarschijnlijk bij Nsure. Bel de Essent Klantenservice via 0900 1550 (u betaalt uw gebruikelijke belkosten), we zijn bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 20.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 13.00 uur. Belangrijk: zorg ervoor dat u de volgende gegevens bij de hand hebt: het MAC-adres achter op de energielezer en uw username (e-mailadres dat bij Essent bekend is). Wij nemen vervolgens voor u contact op met Nsure. 

Als de led continu aan is, is de energielezer in hotspot modus. U kunt de energielezer dan via de Essent Thuis app koppelen. Als dit niet werkt, kunt u met de hotspot verbinding maken en dan via http://p1dongle.com/ in uw browser de wifi koppelen. De energielezer gaat hierna langzaam knipperen en de app gaat automatisch door naar het volgende scherm.

Als de led continu aan is, is de energielezer in hotspot modus. U kunt de energielezer dan via de Essent Thuis app koppelen. Als dit niet werkt, kunt u met de hotspot verbinding maken en dan via http://p1dongle.com/ in uw browser de wifi koppelen. De energielezer gaat hierna langzaam knipperen en de app gaat automatisch door naar het volgende scherm.