Essent Thuis App:
Altijd inzicht en controle

Voel je helemaal thuis in je slimme huis

Met de Essent Thuis App maakt je je huis helemaal slim. Bedien al je slimme apparaten tegelijkertijd, waar je ook bent. De Thuis App is je afstandsbediening voor je slimme producten in huis! Ook zie je direct via de app hoeveel energie je op dit moment verbruikt in je huis.

De voordelen van de Essent Thuis App op een rij:

  • Realtime inzicht in je energieverbruik
  • Bedien je slimme apparaten op afstand
  • Direct inzicht in teruglevering van je zonnepanelen
  • Werkt samen met de Google Assistent


    

Essent Thuis App

Zo werkt de Essent Thuis App:

 

Wat kun je doen met de Essent Thuis App?

Essent Thuis App

Direct inzicht in je energieverbruik

De Essent Thuis App laat je precies zien hoeveel energie je verbruikt en of dit in lijn is met je maandbedrag. Staat de verwarming nog aan terwijl je weg bent? Dit zie je direct terug in de app. Ook direct inzicht? Sluit hiervoor de Nsure energielezer aan op je slimme meter.

Zonnepanelen

Bedien je slimme apparaten op afstand

Met de Essent Thuis App bedien je altijd en overal je slimme apparaten. Thuis, op je werk of in het buitenland. Met één klik op de actieknoppen bedien je al je apparaten tegelijkertijd.

Essent Thuis App

Inzicht in de teruglevering van je zonnepanelen

De Essent Thuis App laat je zien wat de teruglevering van je zonnepanelen is. En heb je de Solar Edge omvormer? Dan zie je ook de productie van je zonnepanelen.

Direct inzicht in je energieverbruik met de Nsure-energielezer

Met de Nsure-energielezer en de Essent Thuis App zie je direct je energieverbruik. Je koppelt de Nsure-energielezer aan je slimme meter. In de Thuis App zie je iedere tien seconden een update van je stroomverbruik. Elk uur zie je een update van je gasverbruik. Je hebt hierdoor meer controle over je energieverbruik en je gaat bewuster met energie om. Zo bespaar je geld en lever je een bijdrage aan een beter milieu.

Koop de Nsure-energielezer

De Nsure-energielezer is te koop in onze webshop voor € 49,-.

Zo koppel je de Nsure-energielezer:

Veelgestelde vragen: gebruik van de Thuis App

Om in te kunnen loggen heb je een account nodig met een geldig mailadres. Indien je geen mailadres als account heeft dan moet je eerst een nieuw account aanmaken met een geldig mailadres, hierna de verificatiemail accepteren om vanuit de nieuwe gegevens in te kunnen loggen. Indien je geen verificatiemail ontvangt dan heb je wellicht de mail ontvangen in de ‘ongewenste’ mail. Indien dit niet van toepassing is stuur dan een mail naar antwoordconsument@essent.nl. Vermeld in deze mail je klantnummer, een duidelijke probleemomschrijving en stuur de mail vanuit hetzelfde mailadres als je account zodat wij de verificatiemail nogmaals handmatig kunnen sturen.

Met behulp van de Essent Thuis app stel je voor je slimme verwarming en/of –verlichting basisscenes in voor Afwezig, Thuis en Vakantie. Met de drie scene-knoppen activeer je makkelijk je voorgeprogrammeerde scenes, zonder dat je voor ieder apparaat een losse activiteit of app hoeft op te starten. Heb je een schema ingesteld op je thermostaat of slimme verlichting? Schakel deze uit om optimaal gebruik te maken van de scene-knoppen. Anders zal het vooraf ingestelde schema de geselecteerde scene-knop overrulen.

Essent is ervan overtuigd dat de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van haar (ex-) klanten en potentiële klanten van essentieel belang is voor haar activiteiten. Persoonlijke gegevens van klanten behandelen en beveiligen we daarom met de grootst mogelijke zorgvuldigheid. We houden ons daarbij aan de Wet Bescherming Persoonsgegevens en andere toepasselijke wet- en regelgeving.

Door je actuele termijnbedrag in te vullen in de Essent Thuis app kunnen wij je fictieve maandbudget berekenen voor je verbruiksoverzicht. Het aanpassen van je termijnbedrag in de Essent Thuis app heeft geen consequenties voor je actuele termijnbedrag en/of financiële afrekening. Je termijnbedrag pas je eenvoudig aan in de Mijn Essent omgeving.

Het is afhankelijk van je slimme meter hoe vaak je gasverbruik wordt uitgelezen. Bij de ene meter is dit elke 5 minuten, bij de andere elk uur. Daarom zie je niet direct na het verbinden van de Nsure-energielezer je gasverbruik.

Het duurt eventjes voordat de app je ritme herkent en de voorspellingen aanpast. Soms duurt het zelfs wel een week of twee.

De koppeling van Google Assistent met onze Thuis app biedt onze klanten de mogelijkheid om via spraakbesturing inzicht te krijgen in energiegerelateerde vragen, zoals "Hoeveel energie heb ik deze week verbruikt?" en "Hoeveel energie produceren mijn zonnepanelen deze maand?". Wil je meer weten over de Google Assistent, lees dan dit kennisbankartikel.

Veelgestelde vragen: het koppelen van slimme apparaten

Deze apps blijven gewoon werken. Essent heeft speciale scene-knoppen toegevoegd aan de Essent Thuis app, zodat je met één druk op de knop je thermostaat en/of slimme verlichting in een bepaalde stand kunt zetten.

In de Essent Thuis app bedien je de functionaliteiten als het gaat om het dagelijkse gebruik van je slimme apparaten. Andere instellingen, zoals het toevoegen van nieuwe led-lampen of het schema aanpassen regel je via de apps van het originele product.

Zowel Nest als Honeywell gaan net als Essent zeer zorgvuldig om met je data. Om de Nest of Honeywell thermostaat te bedienen met de Essent Thuis app heeft Essent bepaalde data nodig van de thermostaat. Nest en Honeywell delen de informatie die nodig is met jouw toestemming om je thermostaat via de Essent Thuis app goed te laten functioneren.

Veelgestelde vragen: inzicht in energieverbruik

Je verbruiksgegevens worden alleen gebruikt om je inzicht te geven in je verbruik met indicatieve kosten, gebaseerd op het termijnbedrag dat je hebt ingevuld. Je gegevens worden binnen Nederland opgeslagen en worden nooit voor commerciële doeleinden gedeeld buiten Essent Retail B.V.

  1. Ga naar Mijn Essent en log in 
  2. Ga naar het tabblad Producten & Tarieven 
  3. Kies Stroom > tarieven inzien 
  4. Tel alle bedragen waar /kWh achter staat bij elkaar op. Dit is het totaalbedrag dat je invult in de app bij Energietarief elektra
  5. Kies vervolgens Gas > tarieven inzien Tel alle bedragen waar /m3 achter staat bij elkaar op en je hebt je betaalbedrag. Dit is het totaalbedrag dat je invult in de app bij Energietarief gas
  6. Geen tarieven bij de hand? Gebruik dan de al ingevulde tarieven. Dit zijn onze standaardtarieven op dit moment

De Essent Thuis app biedt inzicht op basis van de uitgelezen Nsure-energielezer data, alle voorgaande slimme meter verbruiksgegevens zijn niet beschikbaar in de Essent Thuis app.

In de zomer verbruik je normaal gesproken minder energie dan in de winter. Om te voorkomen dat je termijnbedrag maandelijks erg wisselt werken we met een vast maandelijks termijnbedrag dat je betaalt aan Essent. Het in de Essent Thuis app getoonde maandbudget wordt berekend op basis van je verwachtte verbruik die maand (termijnbedrag x 12 maanden verdeeld over alle maanden van het jaar op basis van het verwachte verbruik). Dit betekent dat je maandbudget in de wintermaanden hoger zal zijn dan in de zomermaanden.

Bij zonnepanelen met een SolarEdge omvormer biedt de Essent Thuis app inzicht in de opwek én teruglevering. Voor inzicht in de teruggeleverde energie installeer je gewoon de Nsure lezer. Voor het inzicht in je opgewekte energie met type SolarEdge omvormer heb je een zogenaamde API-sleutel nodig van SolarEdge. Deze code, van 32 karakters, kun je opvragen bij de leverancier van je zonnepanelen. Heb je een andere omvormer dan de SolarEdge, dan kunt je met de Thuis app alleen inzicht krijgen in de oplevering.

De slimme budgetcoach geeft inzicht in je verbruik ten opzichte van je maandbudget. Zo kun je aan de hand van de roze lijn zien of je meer of minder heeft verbruikt ten opzichte van je budget. Dit kun je inzien op dag, week, maand- en jaarbasis.

Heb je een slimme meter, dan hoef je nooit meer je meterstanden aan ons door te geven. Dat doet de meter helemaal zelf. Daarnaast biedt de slimme meter de mogelijkheid om zelf nauwkeurig je verbruik te volgen, waardoor het makkelijker is om energie te besparen. Met de Essent Thuis App dus. Alle huishoudens in Nederland krijgen de komende jaren een slimme meter. Heb je er nog geen, dan neemt je netbeheerder vanzelf contact met je op. Je hoeft daar zelf niets voor te doen.

Veelgestelde vragen: Nsure-energielezer

Bekijk de installatievideo voor extra hulp bij de installatie. Lukt het niet, neem dan contact op met onze Klantenservice via het contactformulier of bel 0900 1550 (je betaalt je gebruikelijke belkosten).

De locatie van de P1-poort is afhankelijk van het type slimme meter. Soms is deze wat moeilijk te vinden en zit vaak achter een klepje verstopt. Speur de meter even af om de P1-poort te vinden, deze kan bijvoorbeeld zowel linksboven als rechtsonder de slimme meter te vinden zijn. Kijk voor meer informatie naar de installatievideo voor extra hulp bij het installeren.

Stappenplan Rev B/C verbinden, je hebt nodig:

  • Je Rev B/C energielezer, te herkennen aan 'Rev B' of 'Rev C' linksonder op de sticker
  • Een laptop om de Wi-Fi koppeling te maken (telefoon of tablet kan ook, maar raden wij niet aan)
  • Een telefoon met de Essent Thuis app
Deel A: Energielezer in hotspot modus zetten
  1. Neem de energielezer uit de slimme meter.
  2. Wacht 10 seconde, het lampje moet nu uit gaan.
  3. Plaats de energielezer in de slimme meter.
  4. Het lampje blijft aan: ga door naar deel B. Het lampje knippert: houd de knop 12 seconde ingedrukt, en ga terug naar stap 1. Het lampje blijft uit: Essent klantenservice moet een externe voeding opsturen.
Deel B: Energielezer verbinden met thuisnetwerk
  1. Open de Wi-Fi instellingen op de laptop. Indien je een telefoon of tablet gebruikt, zet deze dan eerst in vliegtuigstand en open daarna de Wi-Fi instellingen.
  2. Maak verbinding met het netwerk P1Dongle-XXXX. Een melding die aangeeft dat er geen internetverbinding mogelijk is, mag genegeerd worden, er is geen internetverbinding nodig om met de energielezer te communiceren.
  3. Open de website http://p1dongle.com op de laptop. Als de website aangeeft dat er geen verbinding is met de dongle, kan het helpen om de pagina te verversen.
  4. Klik op de Refresh knop. Er wordt nu gescand naar netwerken.
  5. Selecteer het thuisnetwerk en vul het wachtwoord van het thuisnetwerk in.
  6. Druk op Connect. De verbinding met de energielezer zal nu wegvallen.
  7. Zet (indien nodig) vliegtuigstand weer uit.
Deel C: Energielezer koppelen met het account
  1. Open de Essent Thuis app en zorg dat je ingelogd bent.
  2. Ga naar Instellingen -> Apparaten -> NSURE en voeg een energielezer toe. Het zou kunnen dat het bestaande apparaat eerst ontkoppeld moet worden, dit kan zonder zorgen gedaan worden.
  3. Scan de QR code achterop de energielezer ZONDER DEZE UIT DE METER TE NEMEN.
  4. De energielezer zou nu verbonden moeten zijn. Als je de vraag krijgt om de energielezer in de meter aan te sluiten, ga dan terug naar deel A. Live stroomverbruik zou vrijwel direct moeten worden weergegeven, historische grafieken en 'live' gasverbruik kan enkele dagen duren.


Stappenplan P1D150 verbinden, je hebt nodig:

  • Je P1D150 energielezer, te herkennen aan 'P1D150' linksonder op de sticker
  • Een laptop om de Wi-Fi koppeling te maken (telefoon of tablet kan ook, maar raden wij niet aan)
  • Een telefoon met de Essent Thuis app
Deel A: Energielezer in hotspot modus zetten
  1. Neem de energielezer uit de slimme meter.
  2. Wacht 10 seconde, het lampje moet nu uit gaan.
  3. Plaats de energielezer in de slimme meter.
  4. Het lampje blijft aan: ga door naar deel B. Het lampje knippert: houd de knop 6 seconde ingedrukt, en ga terug naar stap 1. Het lampje wordt steeds zwakker: houd de knop 6 seconde ingedrukt, en ga terug naar stap 1. Het lampje blijft uit: Essent klantenservice moet een externe voeding opsturen.
Deel B: Energielezer verbinden met thuisnetwerk
  1. Open de Wi-Fi instellingen op de laptop. Indien je een telefoon of tablet gebruikt, zet deze dan eerst in vliegtuigstand en open daarna de Wi-Fi instellingen.
  2. Maak verbinding met het netwerk P1Dongle-XXXX met wachtwoord 12345678. Een melding die aangeeft dat er geen internetverbinding mogelijk is, mag genegeerd worden, er is geen internetverbinding nodig om met de energielezer te communiceren.
  3. Open de website http://p1dongle.com op de laptop. Als de website aangeeft dat er geen verbinding is met de dongle, kan het helpen om de pagina te verversen.
  4. Volg de stappen tot er een groen vinkje verschijnt.
  5. Zet (indien nodig) vliegtuigstand weer uit.
  6. Verbreek/vergeet de verbinding met het P1Dongle-XXXX netwerk. Dit netwerk zal binnen een uur uitgeschakeld worden.
Deel C: Energielezer koppelen met het account
  1. Open de Essent Thuis app en zorg dat je ingelogd bent.
  2. Ga naar Instellingen -> Apparaten -> NSURE en voeg een energielezer toe. Het zou kunnen dat het bestaande apparaat eerst ontkoppeld moet worden, dit kan zonder zorgen gedaan worden.
  3. Scan de QR code achterop de energielezer ZONDER DEZE UIT DE METER TE NEMEN.
  4. De energielezer zou nu verbonden moeten zijn. Als je de vraag krijgt om de energielezer in de meter aan te sluiten, ga dan terug naar deel A.
  5. Selecteer naar eigen inzicht of elektriciteit en/of gas uitgelezen mag worden.
  6. Je energielezer is klaar voor gebruik. Live stroomverbruik zou vrijwel direct moeten worden weergegeven, historische grafieken en 'live' gasverbruik kan enkele dagen duren.

Indien er een geldig account is moet je de NSURE opnieuw koppelen. Mocht dit niet meer lukken dan dient de NSURE eerst ontkoppeld te worden. Stuur hiervoor een mail naar antwoordconsument@essent.nl. Deze mail, met duidelijke probleemomschrijving en een duidelijke foto van de achterkant van de energielezer waarop de QR code zichtbaar is, verstuur je vanuit het mailadres waarmee je ook een account heeft. Binnen drie werkdagen ontvang je een bevestiging van ontkoppeling..

Bij slimme meters die geïnstalleerd zijn voor 2015, kan het zijn dat je een externe voeding nodig hebt voor de Nsure-energielezer. De externe voeding is een extra kabel die het mogelijk maakt om de Nsure-energielezer aan te sluiten op je slimme meter. Heb je een externe voeding nodig? Neem dan contact op met onze klantenservice via 088-0237473, dan sturen wij de voeding gratis naar je op.

Als het gele led-lampje langzaam knippert (interval 1 seconde), is de energielezer in operatieve modus. Volgens de energielezer is de verbinding goed, maar in de Essent Thuis app komen de gegevens niet door. Reset de Nsure lezer door de knop 10 seconden ingedrukt te houden en probeer de Nsure lezer opnieuw te verbinden. Lukt het niet? Bel dan de Essent Klantenservice via 0900 1550 voor hulp. Belangrijk: zorg ervoor dat je het MAC-adres achter op de energielezer en je gebruiksnaam (e-mailadres dat bij Essent bekend is) bij de hand hebt.

Als het gele led-lampje op de energielezer continue aan is staat de energielezer in de zogenoemde hotspot-modus en is daarmee klaar voor de volgende stap. Je kunt de Nsure-energielezer dan via de Essent Thuis app verbinden. Mocht dit niet werken kun je verbinding maken via http://p1dongle.com/ in je browser. De energielezer gaat vervolgens langzaam knippen en in de app zal je doorgaan naar de volgende stap.

Bij slimme meters die geïnstalleerd zijn voor 2015 kan het zijn dat je een externe voeding nodig hebt. De externe voeding is een extra kabel die voeding levert aan je Nsure-energielezer. Neem contact op met onze klantenservice voor een externe voeding, dan sturen wij deze gratis naar je op.

Tijdens de installatie van de Nsure-energielezer, moet je een foto maken van de QR-code. Je moet dan ook zelf de camera scherp stellen. Dit gebeurt dus niet automatisch, zoals bijvoorbeeld bij internetbankieren. 

Nog even geduld, soms duurt het langer dan de drie minuten die we in de app communiceren. Is er na 3 minuten nog geen verbinding? Houd de knop van de Nsure 10 seconden ingedrukt. De Nsure-energielezer wordt nu gereset. Je moet de installatie opnieuw uit te voeren om verbinding te maken. Werkt het nog niet? Dan staat je meterkast misschien te ver weg van je wifi-router. Je hebt dan een wifi-versterker nodig om een koppeling met de Nsure-energielezer te maken. Twijfel je over de oorzaak? Neem dan contact op met Essent.

Het kan zijn dat de weergave van data wat vertraging heeft of dat je de tarieven niet goed hebt toegevoegd. Heb je na twee weken nog steeds niet de juiste weergave van data, dan graag een mail sturen naar antwoordconsument@essent.nl, Vermeld in deze mail je klantnummer, een duidelijke probleemomschrijving, het Mac adres wat je op de achterzijde van de energielezer vindt en eventueel de activatiedatum van de energielezer. Binnen 5 werkdagen ontvang je een reactie van het team Smarthome.