Essent Thuis App:
Altijd inzicht en controle

Voel u helemaal thuis in uw slimme huis

Met de Essent Thuis App maakt u uw huis helemaal slim. Bedien al uw slimme apparaten tegelijkertijd, waar u ook bent. De Thuis App is uw afstandsbediening voor uw slimme producten in huis! Ook ziet u direct via de app hoeveel energie u op dit moment verbruikt in uw huis.

De voordelen van de Essent Thuis App op een rij:

  • Realtime inzicht in uw energieverbruik
  • Bedien uw slimme apparaten op afstand
  • Direct inzicht in teruglevering van uw zonnepanelen
  • Werkt samen met de Google Assistent


    

Essent Thuis App

Zo werkt de Essent Thuis App:

 

Wat kunt u doen met de Essent Thuis App?

Essent Thuis App

Direct inzicht in uw energieverbruik

De Essent Thuis App laat u precies zien hoeveel energie u verbruikt en of dit in lijn is met uw maandbedrag. Staat de verwarming nog aan terwijl u weg bent? Dit ziet u direct terug in de app. Ook direct inzicht? Sluit hiervoor de Nsure energielezer aan op uw slimme meter.

Zonnepanelen

Bedien uw slimme apparaten op afstand

Met de Essent Thuis App bedient u altijd en overal uw slimme apparaten. Thuis, op uw werk of in het buitenland. Met één klik op de actieknoppen bedient u al uw apparaten tegelijkertijd.

Essent Thuis App

Inzicht in de teruglevering van uw zonnepanelen

De Essent Thuis App laat u zien wat de teruglevering van uw zonnepanelen is. En heeft u de Solar Edge omvormer? Dan ziet u ook de productie van uw zonnepanelen.

Direct inzicht in uw energieverbruik met de Nsure-energielezer

Met de Nsure-energielezer en de Essent Thuis App ziet u direct uw energieverbruik. U koppelt de Nsure-energielezer aan uw slimme meter. In de Thuis App ziet u iedere tien seconden een update van uw stroomverbruik. Elk uur ziet u een update van uw gasverbruik. U heeft hierdoor meer controle over uw energieverbruik en u gaat bewuster met energie om. Zo bespaart u geld en levert u een bijdrage aan een beter milieu.

Koop de Nsure-energielezer

De Nsure-energielezer is te koop in onze webshop voor €49,-. Sluit u een energiecontract af in combinatie met een slimme thermostaat of slim verlichtingspakket en heeft u een slimme meter? Dan krijgt u de Nsure-energielezer gratis thuisgestuurd.

Zo koppelt u de Nsure-energielezer:

Veelgestelde vragen: gebruik van de Thuis App

Met behulp van de Essent Thuis app stelt u voor uw slimme verwarming en/of –verlichting basisscenes in voor Afwezig, Thuis en Vakantie. Met de drie scene-knoppen activeert u makkelijk uw voorgeprogrammeerde scenes, zonder dat u voor ieder apparaat een losse activiteit of app hoeft op te starten. Heeft u een schema ingesteld op uw thermostaat of slimme verlichting? Schakel deze uit om optimaal gebruik te maken van de scene-knoppen. Anders zal het vooraf ingestelde schema de geselecteerde scene-knop overrulen.

Essent is ervan overtuigd dat de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van haar (ex-) klanten en potentiële klanten van essentieel belang is voor haar activiteiten. Persoonlijke gegevens van klanten behandelen en beveiligen we daarom met de grootst mogelijke zorgvuldigheid. We houden ons daarbij aan de Wet Bescherming Persoonsgegevens en andere toepasselijke wet- en regelgeving.

Door uw actuele termijnbedrag in te vullen in de Essent Thuis app kunnen wij uw fictieve maandbudget berekenen voor uw verbruiksoverzicht. Het aanpassen van uw termijnbedrag in de Essent Thuis app heeft geen consequenties voor uw actuele termijnbedrag en/of financiële afrekening. Uw termijnbedrag past u eenvoudig aan in de Mijn Essent omgeving.

Het is afhankelijk van uw slimme meter hoe vaak uw gasverbruik wordt uitgelezen. Bij de ene meter is dit elke 5 minuten, bij de andere elk uur. Daarom ziet u niet direct na het verbinden van de Nsure-energielezer uw gasverbruik.

Het duurt eventjes voordat de app uw ritme herkent en de voorspellingen aanpast. Soms duurt het zelfs wel een week of twee.

De koppeling van Google Assistent met onze Thuis app biedt onze klanten de mogelijkheid om via spraakbesturing inzicht te krijgen in energiegerelateerde vragen, zoals "Hoeveel energie heb ik deze week verbruikt?" en "Hoeveel energie produceren mijn zonnepanelen deze maand?". Wilt u meer weten over de Google Assistent, lees dan dit kennisbankartikel.

Veelgestelde vragen: het koppelen van slimme apparaten

Deze apps blijven gewoon werken. Essent heeft speciale scene-knoppen toegevoegd aan de Essent Thuis app, zodat u met één druk op de knop uw thermostaat en/of slimme verlichting in een bepaalde stand kunt zetten.

In de Essent Thuis app bedient u de functionaliteiten als het gaat om het dagelijkse gebruik van uw slimme apparaten. Andere instellingen, zoals het toevoegen van nieuwe led-lampen of het schema aanpassen regelt u via de apps van het originele product.

Zowel Nest als Honeywell gaan net als Essent zeer zorgvuldig om met uw data. Om de Nest of Honeywell thermostaat te bedienen met de Essent Thuis app heeft Essent bepaalde data nodig van de thermostaat. Nest en Honeywell delen de informatie die nodig is met uw toestemming om uw thermostaat via de Essent Thuis app goed te laten functioneren.

Veelgestelde vragen: inzicht in energieverbruik

Uw verbruiksgegevens worden alleen gebruikt om u inzicht te geven in uw verbruik met indicatieve kosten, gebaseerd op het termijnbedrag dat u heeft ingevuld. Uw gegevens worden binnen Nederland opgeslagen en worden nooit voor commerciële doeleinden gedeeld buiten Essent Retail B.V.

  1. Ga naar Mijn Essent en log in 
  2. Ga naar het tabblad Producten & Tarieven 
  3. Kies Stroom > tarieven inzien 
  4. Tel alle bedragen waar /kWh achter staat bij elkaar op. Dit is het totaalbedrag dat u invult in de app bij Energietarief elektra
  5. Kies vervolgens Gas > tarieven inzien Tel alle bedragen waar /m3 achter staat bij elkaar op en u heeft u betaalbedrag. Dit is het totaalbedrag dat u invult in de app bij Energietarief gas
  6. Geen tarieven bij de hand? Gebruik dan de al ingevulde tarieven. Dit zijn onze standaardtarieven op dit moment

De Essent Thuis app biedt inzicht op basis van de uitgelezen Nsure-energielezer data, alle voorgaande slimme meter verbruiksgegevens zijn niet beschikbaar in de Essent Thuis app.

In de zomer verbruikt u normaalgesproken minder energie dan in de winter. Om te voorkomen dat uw termijnbedrag maandelijks erg wisselt werken we met een vast maandelijks termijnbedrag dat u betaalt aan Essent. Het in de Essent Thuis app getoonde maandbudget wordt berekend op basis van uw verwachtte verbruik die maand (termijnbedrag x 12 maanden verdeeld over alle maanden van het jaar op basis van het verwachte verbruik). Dit betekent dat uw maandbudget in de wintermaanden hoger zal zijn dan in de zomermaanden.

Bij zonnepanelen met een SolarEdge omvormer biedt de Essent Thuis app inzicht in de opwek én teruglevering. Voor inzicht in de teruggeleverde energie installeert u gewoon de Nsure lezer. Voor het inzicht in uw opgewekte energie met type SolarEdge omvormer heeft u een zogenaamde API-sleutel nodig van SolarEdge. Deze code, van 32 karakters, kunt u opvragen bij de leverancier van uw zonnepanelen. Heeft u een andere omvormer dan de SolarEdge, dan kunt u met de Thuis app alleen inzicht krijgen in de oplevering.

De slimme budgetcoach geeft inzicht in uw verbruik ten opzichte van uw maandbudget. Zo kunt u aan de hand van de roze lijn zien of u meer of minder heeft verbruikt ten opzichte van uw budget. Dit kunt u inzien op dag, week, maand- en jaarbasis.

Heeft u een slimme meter, dan hoeft u nooit meer uw meterstanden aan ons door te geven. Dat doet de meter helemaal zelf. Daarnaast biedt de slimme meter de mogelijkheid om zelf nauwkeurig uw verbruik te volgen, waardoor het makkelijker is om energie te besparen. Met de Essent Thuis App dus. Alle huishoudens in Nederland krijgen de komende jaren een slimme meter. Heeft u er nog geen, dan neemt uw netbeheerder vanzelf contact met u op. U hoeft daar zelf niets voor te doen.

Veelgestelde vragen: Nsure-energielezer

Bekijk de installatievideo voor extra hulp bij de installatie. Lukt het niet, neem dan contact op met onze Klantenservice via het contactformulier of bel 0900 1550 (u betaalt uw gebruikelijke belkosten).

De locatie van de P1-poort is afhankelijk van het type slimme meter. Soms is deze wat moeilijk te vinden en zit vaak achter een klepje verstopt. Speur de meter even af om de P1-poort te vinden, deze kan bijvoorbeeld zowel linksboven als rechtsonder de slimme meter te vinden zijn. Kijk voor meer informatie naar de installatievideo voor extra hulp bij het installeren.

Bij slimme meters die geïnstalleerd zijn voor 2015, kan het zijn dat u een externe voeding nodig heeft voor de Nsure-energielezer. De externe voeding is een extra kabel die het mogelijk maakt om de Nsure-energielezer aan te sluiten op uw slimme meter. Heeft u een externe voeding nodig? Neem dan contact op met onze klantenservice via 088-0237473, dan sturen wij de voeding gratis naar u op.

Als het gele led-lampje langzaam knippert (interval 1 seconde), is de energielezer in operatieve modus. Volgens de energielezer is de verbinding goed, maar in de Essent Thuis app komen de gegevens niet door. Reset de Nsure lezer door de knop 10 seconden ingedrukt te houden en probeer de Nsure lezer opnieuw te verbinden. Lukt het niet? Bel dan de Essent Klantenservice via 0900 1550 voor hulp. Belangrijk: zorg ervoor dat u het MAC-adres achter op de energielezer en uw gebruiksnaam (e-mailadres dat bij Essent bekend is) bij de hand heeft.

Als het gele led-lampje op de energielezer continue aan is staat de energielezer in de zogenoemde hotspot-modus en is daarmee klaar voor de volgende stap. U kunt de Nsure-energielezer dan via de Essent Thuis app verbinden. Mocht dit niet werken kunt u verbinding maken via http://p1dongle.com/ in uw browser. De energielezer gaat vervolgens langzaam knippen en in de app zal uw doorgaan naar de volgende stap.

Bij slimme meters die geïnstalleerd zijn voor 2015 kan het zijn dat u een externe voeding nodig heeft. De externe voeding is een extra kabel die voeding levert aan uw Nsure-energielezer. Neem contact op met onze klantenservice voor een externe voeding, dan sturen wij deze gratis naar u op.

Tijdens de installatie van de Nsure-energielezer, moet u een foto maken van de QR-code. U moet dan ook zelf de camera scherp stellen. Dit gebeurt dus niet automatisch, zoals bijvoorbeeld bij internetbankieren. 

Nog even geduld, soms duurt het langer dan de drie minuten die we in de app communiceren. Is er na 3 minuten nog geen verbinding? Houd de knop van de Nsure 10 seconden ingedrukt. De Nsure-energielezer wordt nu gereset. Je moet de installatie opnieuw uit te voeren om verbinding te maken. Werkt het nog niet? Dan staat uw meterkast misschien te ver weg van uw wifi-router. U heeft dan een wifi-versterker nodig om een koppeling met de Nsure-energielezer te maken. Twijfelt u over de oorzaak? Neem dan contact op met Essent.