Dreigt u afgesloten te raken of bent u onlangs afgesloten van energie, dan is dat niet fijn. Het is zaak dat u snel handelt. Maar weet u precies wat u moet of kunt doen? Deze vragen beantwoorden we in dit artikel. Heeft u daarna nog vragen over uw energierekening of over een dreigende afsluiting, neem dan contact op met onze klantenservice, zodat u spoedig geholpen kan worden.


Waarom word ik afgesloten?

Er kunnen vier redenen zijn voor afsluiting van energie:

  1. U heeft een grote betalingsachterstand en de energieleverancier trekt eenzijdig het contract met u in.
  2. U bent onlangs overgestapt naar een andere energieleverancier, maar de gegevens zijn niet goed verwerkt bij de netbeheerder.
  3. U heeft zelf aangevraagd om de energie van een pand af te sluiten, bijvoorbeeld wanneer u gaat verhuizen of grootschalig gaat verbouwen.
  4. U maakt misbruik van of fraudeert met de aansluiting.


Betalingsachterstand opgelopen

Wanneer u een betalingsachterstand heeft, dan raden wij u aan om zo snel mogelijk contact op te nemen met uw energieleverancier om een betalingsregeling te treffen. Veel energieleveranciers kunnen u daarbij helpen. Heeft de energieleverancier geen plan voor een betalingsregeling, dan kunt u terecht bij de schuldhulpverlening. In de brieven van de energiemaatschappij zal daar naar verwezen worden.


Wat heeft de netbeheerder te maken met de afsluiting?

Er wordt vaak gesproken dat de energieleverancier u heeft of gaat afsluiten, maar het is de netbeheerder die uiteindelijk de woning echt van het energienetwerk afsluit. Dit gebeurt wanneer de netbeheerder voor uw woning geen gegevens heeft van een energieleverancier. Dit kan gebeuren doordat de energieleverancier eenzijdig het energiecontract heeft opgezegd, of er iets mis is gegaan bij het doorgeven van de nieuwe gegevens bij het overstappen naar een andere energiemaatschappij.

In beide gevallen – waarbij de laatste het minst vaak voorkomt – zijn er geen gegevens van een energieleverancier beschikbaar voor uw adres.


Hoe lang duurt het voordat ik daadwerkelijk afgesloten wordt?

U krijgt van uw energieleverancier verschillende brieven met waarschuwingen. Heeft u een brief ontvangen met het bericht over einde levering, dan heeft u nog ongeveer 20 werkdagen stroom.


Mag ik overstappen als ik afgesloten dreig te worden?

Jazeker, u kunt overstappen als u dreigt afgesloten te worden. Sterker nog: u kunt een spoedaanvraag doen. Echter kan het wel zo zijn dat u bij de nieuwe energiemaatschappij een borg moet betalen, zodat de leverancier weet dat u de eerste maand de rekening kan betalen. Daarnaast zal u wel de achterstand bij uw vorige energieleverancier moeten gaan inhalen.