Het overstappen naar een andere energieleverancier is niet mogelijk als u afgesloten bent door uw huidige energieleverancier. Als u graag wilt overstappen, dan moet er namelijk wel een lopend energiecontract zijn. Komt er helemaal geen stroom meer uit uw stopcontact of gas uw woning binnen? Dan heeft een monteur van de netbeheerder de leidingen daadwerkelijk afgesloten. Dat doen netbeheerders ongeveer drie weken na het moment dat er op uw adres geen geldig energiecontract met een energieleverancier meer is. Een leverancier waarschuwt altijd en verstuurt betalingsherinneringen om het niet zo ver te laten komen.


Energiecontract is nodig om over te stappen

Het hebben van een energiecontract is een eis om over te kunnen stappen naar een andere energieleverancier. Als u al afgesloten bent, dan heeft u geen energieleverancier meer en is van overstappen dus geen sprake. U moet een nieuw energiecontract regelen en de aansluiting weer laten werken. Het is belangrijk om deze situatie te voorkomen, omdat afsluiting uiteindelijk alleen maar meer kosten met zich meebrengt.


Redenen voor opzegging van energiecontract

Betalingsachterstanden of betalingsproblemen zijn de meest voorkomende oorzaken van opzegging van het energiecontract. Wel worden er altijd betalingsherinneringen en aanmaningen verstuurd, voordat de energieleverancier het contract opzegt. Betaalt u na deze waarschuwingen nog steeds niet, dan stuurt de energieleverancier een 'bericht einde levering' naar de netbeheerder en naar u. Op dat moment heeft u nog tien dagen tijd om met de leverancier een oplossing te zoeken en is overstappen naar een andere leverancier nog mogelijk. Ook fraude is voor energieleveranciers een goede reden om het contract op te zeggen. Bijvoorbeeld als er energie werd afgetapt of als er met de meter(s) in de meterkast is gerommeld.


Wat te doen na afsluiting van stroom en/of gas?

Bent u al wel afgesloten en wilt u weer graag stroom en/of gas hebben? Bel dan met een energieleverancier en vraag of zij u weer willen aansluiten. Eventuele schulden bij uw (vorige) energieleverancier bent u dan helaas nog niet kwijt, maar het gaat er nu eerst om weer energie in huis te hebben.

Als u belt met een energieleverancier, dan kunt u vragen om een zogenaamde spoedinhuizing. Leveranciers willen dan meestal wel een borg voordat zij u weer een energiecontract willen geven, meestal omdat er betalingsproblemen bij uw vorige energieleverancier zijn of waren. Op het moment dat er weer een energiecontract is, kan de heraansluiting van energie door een monteur gedaan worden. Hier zijn wel kosten aan verbonden, maar na de heraansluiting kunt u in ieder geval weer genieten van energie in huis.