Leveringszekerheid geeft aan hoe betrouwbaar de levering van energie is. In Nederland is de leveringszekerheid zeer hoog, wat betekent dat u bijna nooit zonder stroom of gas zit. In Nederland bedraagt de leveringszekerheid maar liefst 99,99 procent. Dat percentage behoort wereldwijd tot de absolute top. In de praktijk betekent zo’n hoog percentage ongeveer slechts vijf minuten stroom- en/of gasuitval per jaar. De betrouwbaarheid van de Nederlandse energielevering is daarmee vrijwel gegarandeerd.


Leveringszekerheid in Nederland

In Nederland is TenneT, de landelijke beheerder van het hoogspanningsnetwerk, verantwoordelijk voor de leveringszekerheid. TenneT zorgt daarbij niet alleen voor de betrouwbaarheid van de levering, maar probeert eveneens om dat voor een zo gunstig mogelijke prijs te doen. Ook de netbeheerders dragen eraan bij dat er snel gereageerd wordt als er zich ergens in het elektriciteitsnetwerk of het gasnetwerk een storing voordoet. Zo blijft de overlast voor u beperkt. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) houdt de leveringszekerheid bij en stuurt bij indien dat nodig is. Daarmee is de leveringszekerheid in Nederland gewaarborgd.


Stroom of gas uitgevallen? Wat te doen

Ondanks de uitstekende leveringszekerheid in Nederland kan het voorkomen dat u tijdelijk zonder elektriciteit en/of gas komt te zitten. Wat te doen in zo’n situatie?

  • Bekijk eerst of het probleem in uw meterkast zit.
  • Kijk of uw buren ook een storing hebben.
  • Controleer of er een regionale stroomstoring is.
  • Bel met het landelijke nummer voor gas- en stroomstoringen: 0800-9009.

Het is altijd handig om een klein noodpakket in huis te hebben, voor het geval zich een stroomstoring voordoet. Denk daarbij aan een zaklamp, kaarsen en warme dekens. Het duurt in Nederland zelden lang voordat een storing is opgelost, maar zo weet u zeker dat u voorbereid bent en ook in het donker gemakkelijk naar de oorzaak van het probleem zoekt.