Het overstappen naar een andere energieleverancier duurt in de meeste gevallen zo'n vier tot zes weken. Deze periode is gerekend vanaf het moment dat u aangeeft te willen overstappen, tot aan het moment dat u daadwerkelijk van leverancier bent gewisseld en u stroom ontvangt van de nieuwe leverancier. Er is daarbij wel een verschil tussen de duur van een overstap wegens een verhuizing, of wanneer u op hetzelfde adres blijft wonen en overstapt naar een nieuwe energieleverancier.


Verschil in tijdsduur tussen overstappen en verhuizen

Door energieleveranciers wordt een verhuizing anders afgehandeld dan een reguliere overstap. Als u overstapt naar een nieuwe leverancier en niet verhuist, dan wordt uw oude energiecontract namelijk door de nieuwe leverancier opgezegd, waarna u een nieuw energiecontract aangaat met uw nieuwe leverancier.

Als u gaat verhuizen, heeft u een aantal opties. Ofwel meldt u zich aan bij een nieuwe leverancier en zegt u uw oude energiecontract op. Houd er wel rekening mee dat u een lopend contract van bepaalde duur eerst volledig moet uitdienen. Het is dus mogelijk dat u nog een aantal maanden bij de oude leverancier moet blijven. Ofwel blijft u bij dezelfde leverancier en geeft u gewoon uw verhuizing door. In dit geval krijgt u dan tijdelijk op twee adressen stroom geleverd. De energielevering van het oude adres stopt dan op het moment van de sleuteloverdracht.

Het voordeel van een overstap wegens verhuizing is dat deze al in slechts vijf tot zeven werkdagen helemaal afgerond kan zijn, terwijl een reguliere overstap van energieleverancier ongeveer vier tot zes weken duurt.


Waarom duurt het overstappen een aantal weken?

De tijd voor een overstap van energieleverancier gaan in op het moment dat u een bevestiging van de geaccepteerde aanvraag heeft ontvangen. Binnen 14 kalenderdagen kunt u de aanvraag nog simpel en kosteloos stoppen. Zodra deze wettelijke bedenktijd voorbij is, kan uw nieuwe leverancier u vragen om de meterstanden door te geven. Meestal geeft de nieuwe leverancier zelf al de meterstanden door aan de oude energieleverancier en krijgt u in deze periode in ieder geval een eindafrekening van uw oude leverancier.

In de tussentijd kijkt de nieuwe leverancier hoe lang uw vorige contract nog loopt. Heeft u een contract voor bepaalde tijd? De nieuwe leverancier probeert de startdatum van uw energiecontract zo goed mogelijk aan te sluiten op de eventuele einddatum van uw huidige contract. Bij een contract voor onbepaalde tijd hoeft u alleen een opzegtermijn van 30 dagen. Wanneer alles is geregeld, ontvangt u een bevestiging van de nieuwe leverancier met daarin de startdatum van de levering van energie en het termijnbedrag. Dankzij onze overstapservice nemen wij u het werk uit handen.


Opzegvergoeding betalen?

Als u het contract met uw vorige leverancier voortijdig heeft opgezegd, dan kan er een zogenaamde opzegvergoeding in rekening worden gebracht. Dat is een geldbedrag dat u aan de oude leverancier betaalt als vergoeding, omdat u eerder weggaat dan verwacht. Deze vergoeding kan oplopen tot € 250,- en is afhankelijk van de resterende looptijd van het contract. Als u bij de overstap gebruikmaakt van bijvoorbeeld een welkomstpremie of -bonus, dan kan het zich vaak lonen om toch alvast over te stappen. Soms betaalt de nieuwe leverancier de opzegvergoeding, omdat ze blij zijn met u als nieuwe klant. Profiteer van welkomstpremies, bonussen én lagere energietarieven.


Na de bedenktijd toch van het energiecontract af?

Ook na de wettelijke bedenktijd kan het contract nog steeds verbroken worden, alleen heeft dat mogelijk wel financiële gevolgen. Houd altijd rekening met 30 dagen opzegtermijn voor contracten met een onbepaalde looptijd en als u een contract met een bepaalde looptijd heeft (bijvoorbeeld twee jaar) en dit voortijdig wilt stoppen, dan betaalt u mogelijk een opzegvergoeding. Er bestaan bij ons ook contractvormen waarbij u elke maand op kunt zeggen. U bent vrij om te gaan en betaalt geen overstapboetes.