In Nederland staan heel veel woonhuizen en bedrijven die dagelijks energie vragen. De een heeft echter een contract met stroom én gas, de ander alleen stroom. Sommige panden hebben zelfs meerdere aansluitingen. Om ervoor te zorgen dat alles in goede banen wordt geleid staan alle belangrijke gegevens over deze aansluitingen genoteerd in het aansluitingenregister.

Alle aansluitingen bij elkaar

Wanneer u een energiecontract afsluit met een energiemaatschappij, dan zorgt de energiemaatschappij ervoor dat de netbeheerder uw gegevens krijgt voor het aansluitingenregister. In dit register staan alle aansluitingen van Nederland geregistreerd. Dit is een landelijk register. Stapt u over naar een andere energiemaatschappij of gaat u verhuizen, dan wordt er dankzij het aansluitingenregister voor gezorgd dat u gewoon geniet van stroom en gas.


Gegevens in het aansluitingenregister

In het aansluitingenregister (officieel het Centraal Aansluitingenregister genoemd) worden de volgende gegevens opgenomen:

  • uw adres
  • uw persoonsgegevens
  • uw energieleverancier
  • gegevens over uw energiecontract, bijvoorbeeld de contractduur
  • de EAN-code van uw aansluiting

Werken vanuit het aansluitpunt

De woning is eigenlijk het belangrijkste voor de netbeheerder. Uw woning is namelijk het aansluitingspunt. Iedere woning heeft een eigen EAN-code (ook wel bekend als streepjescode) waaraan de andere gegevens worden toegevoegd. Gaat u verhuizen, dan blijft de basiscode staan – die van uw oude woning – en dan worden uw andere gegevens aan een nieuwe aansluiting gekoppeld. Maar mocht u overstappen naar een andere energieleverancier, dan worden uw gegevens aangepast. Zo weet de netbeheerder altijd welke aansluiting door wie wordt gebruikt en welke leverancier daarbij hoort.


Afgesloten van energie

Ontbreken in de code van een aansluitpunt de gegevens van een energieleverancier, dan neemt de netbeheerder aan dat op dit aansluitpunt geen energie geleverd hoeft te worden en zal op den duur tot afsluiten overgaan. Dit kan gebeuren door een foutje in de administratie na het overstappen, doordat uw woning leeg komt te staan na een verhuizing of als uw energiemaatschappij eenzijdig het contract heeft opgezegd – bijvoorbeeld bij een betalingsachterstand. Neem gerust contact met de klantenservice als u hier vragen over heeft.