Piratenschip in de roze zee

Logo Slimmerik van Essent

Het ziet eruit als een extern bureau. Met een eigen naam. Een logo. En een kantoor in Amsterdam. En toch is The Garage ‘gewoon’ Essent. Slim samenwerken kan namelijk op veel manieren. Zéker binnen de eigen organisatie. En dat doen we bij Essent onder andere met The Garage. Een strategisch digitaal designbureau dat onze CEO Patrick Lammers samen met Parsia Tayebi in 2017 oprichtte. Creative director Martijn Hinfelaar vertelt hoe The Garage de krachten van een extern bureau toepast als inhouse agency binnen Essent.

Snel en innovatief werken met kleine teams

“We zijn een goed bewaard geheim, niet iedereen weet van ons bestaan,” vertelt Martijn. “Als innovatieve online afdeling is het ons doel om Essent digitaal verder te brengen. De snelheid en frisse blik die externe partijen vaak hebben, bezitten wij ook. Dat komt deels door de fysieke afstand, maar ook door hoe we werken – met kleine teams die los van bureaucratie of bedrijfspolitiek digitale producten en diensten ontwerpen. Om de afstand niet té groot te maken en nog beter samen te werken met onze collega’s in Den Bosch, werken we wel regelmatig op het hoofdkantoor. Zo brengen we buiten een beetje binnen.”

Relevante producten voor de klant

‘De klant voorop’ is een belofte van veel bedrijven. Maar hoe pak je dat nu echt aan? Martijn legt uit hoe The Garage dat namens Essent doet. “De klant is je uitgangspunt in het proces en het design voor bijvoorbeeld een website of een app. Dit klinkt heel logisch maar gebeurt vaak niet. Dat begint met observeren, onderzoeken en praten. In gesprek gaan met klanten, om te kijken waar hun behoeftes liggen. Hoe ze producten gebruiken. En welke wensen ze hebben. Daaromheen start je het designproces voor de site of app. Met die klant steeds als middelpunt. Dat is heel anders dan ontwerpen vanuit een bedrijfsmatige gedachte, waarin meer sales het uitgangspunt is. Het zorgt ook voor digitale producten die relevanter zijn voor de klant. Dat daar business uitkomt, is natuurlijk wel belangrijk.”

Verschuiving van ontwerpen voor mens naar planeet

Human centered design, oftewel mensgericht ontwerpen is de aanpak van The Garage. Maar het afgelopen jaar is daar een nieuwe ontwerpvorm bijgekomen: planet centered design. Martijn legt uit hoe dat zit: “Hierin zet je als ontwerper onze planeet centraal. Hoe draagt het design bij aan een betere wereld? Wat zijn de gevolgen van dit product? Dat zijn vragen die we onszelf stellen.” 
Het verschil tussen mens of planeet centraal is goed uit te leggen met een voorbeeld. Martijn verduidelijkt: “Denk aan een energieapp waarin we de klant belonen met punten. Hoe meer energie hij verbruikt, hoe meer punten hij kan inleveren voor een beloning. Goed voor onze business en voor de klant zou je zeggen. Maar niet goed voor onze aarde. Nemen we de wereld als uitgangspunt met de klant in het kielzog, dan belonen we de klant bijvoorbeeld voor zijn energiebesparingen. Beter voor de planeet én beter voor de energierekening van de klant. En dat is uiteindelijk ook beter voor de bedrijfsdoelstellingen van Essent.” 
The garage als de innovatie afdeling van Essent

Duurzame digitale idealisten

Voor veel collega’s van The Garage is een bijdrage leveren aan de energietransitie reden om er te werken: de dynamiek van een bureau, met de slagkracht van een marktleider om verschil te maken. Martijn: “Dat idealisme zit er bij ons zeker in. We zijn daardoor ook kritisch op wat we doen voor en met Essent. En dat is ook goed. Dat duurzame karakter is wat ons aanspreekt en wat we uitdragen. Soms brengen we de kennis die we van de energiewereld hebben, over naar externe opdrachtgevers. Die vallen qua werk altijd binnen het thema duurzaamheid. De kennis die we daarin opdoen, zetten we weer in bij Essent voor vernieuwende digitale producten en diensten met mens én planeet centraal. Zo varen we als een piratenschip door de roze Essent-zee.”

Meer weten over deze slimme samenwerking?

Wil je meer weten over deze samenwerking? Bekijk de website van The Garage voor meer informatie.