Duurzamer worden zonder je comfortabele levensstijl op te geven

Patrick Lammers

Klimaatverandering en de slinkende voorraad fossiele brandstoffen zijn de grootste uitdagingen van deze tijd. Hoewel velen van ons het erover eens zijn dat we dit duurzaam moeten oplossen, willen we ook genieten van een comfortabele levensstijl. We willen smartphones, tablets, elektrische fietsen, lange warme douches en een fijne warme woonkamer. Dat roept de grote vraag op: kan comfort thuis en op het werk gecombineerd worden met een duurzamere toekomst? Essent gelooft dat dit kan.

“Zonnepanelen op ’t dak, meer isolatie, energiezuinige cv-ketels, slimme thermostaten: daar spelen we ’n actieve rol in”, zegt Patrick Lammers, CCO van Essent. Onze moedermaatschappij RWE investeert fors in windenergie en biomassa-bijstook. Daardoor kan Essent een meerwaarde in de energietransitie leveren.”
“Onze klanten, zowel huishoudens als bedrijven, willen duurzamer en zuiniger omgaan met energie. Maar vooral: ze willen comfortabel leven én bijdragen aan ’t milieu. Het is onze rol om dat te faciliteren.”

TEDxAMS: dat betekent in feite dat jullie klanten zo min mogelijk energie willen gebruiken om een comfortabele levensstijl te handhaven. Dus als Essent het goed doet, verkoopt ze minder energie. Welk effect heeft dit op het bedrijf?
Lammers: “Onze rol is veranderd de afgelopen jaren. We zijn niet langer een klassieke leverancier van energie, maar facilitators. We doen klimaatprojecten, geven energieadvies op basis van data en ontwikkelen innovatieve technologieën, zelfs computersoftware. Dit alles draagt bij aan besparingen en flexibiliteit in energiegebruik, en tegelijkertijd aan het comfort thuis en op het werk.”

TEDxAMS: dat klinkt goed. Wat is er nodig om succesvol te worden met deze aanpak?
“Er is een belangrijke voorwaarde voor deze aanpak: betrouwbaarheid. Onze klanten moeten de zekerheid hebben dat ze niet in de kou blijven staan. Volgens Lammers zijn daarvoor drie dingen essentieel. Hij telt op zijn vingers af: “Eén: doe de dingen die je moet doen goed en de gewone dingen zo supergoed dat het mensen opvalt. Twee: ádem je klant, binnen en buiten de organisatie en in je merkuitstraling. Drie: bied proposities aan waar je klant op zit te wachten, zelfs latent. Dat vraagt om experimenteren en durf.”

TEDxAMS: welke rol kan TEDxAmsterdam spelen in het experimenteren?
Lammers: “Essent wil een innovatief, coherent pakket aan diensten leveren waar de klant een beroep op kan doen. Hiervoor werken we samen. Met talenten, klanten, startups, andere bedrijven: we staan open voor iedereen met een goed idee met marktpotentieel. TEDxAmsterdam inspireert onze met nieuwe ideeën, en verbindt ons met potentiële partners. Het is een ware innovatiebron.”