Meer tijd voor
het échte werk

Energieversnellers

Vóór 1 juli dit jaar moeten ruim 100.000 bedrijven melden welke energiebesparende maatregelen ze nemen. En ondernemers zijn vaak niet voor niets ondernemers: die willen gewoon lekker aan het werk. Bas van den Brenk, directeur van Essent-onderdeel Klimaatroute, vertelt hoe de InfoPlichtService ondernemers een hoop kopzorgen uit handen neemt..

‘Niet eens zo lang geleden verzandde ik nog wel eens in discussies of klimaatverandering überhaupt wel écht is. En komt het wel door de mens of CO₂? Maar de tijden zijn snel veranderd. Iedereen is nu wel doordrongen van de noodzaak van verduurzaming. We móeten actie ondernemen, en bedrijven dus ook. Als ondernemer was je al verplicht om maatregelen die in gemiddeld 5 jaar tijd terug zijn te verdienen, ook echt te nemen. Bijvoorbeeld spouwmuurisolatie, isolatie van pompen en kranen en ledverlichting. Maar tot nu werd daar nooit echt op gehandhaafd. Daarom is de wettelijke ‘Informatieplicht energiebesparing’ ingesteld. Die brengt in kaart wat ondernemers al hebben gedaan en stimuleert ze om de verplichte maatregelen ook echt te nemen.’

24 kantjes lang

De plicht geldt voor ondernemers die meer dan 50.000 kWh stroom of meer dan 25.000 m3 gas per jaar verbruiken. Bas: ‘Dat zijn er heel veel. Denk aan winkels, kantoren, de horeca, garages, scholen, enzovoort. Heel breed dus, maar deze instellingen en ondernemers hebben allemaal één ding gemeen: de melding is een complexe, tijdrovende klus en veel ondernemers zien daar tegen op. Je moet namelijk aangeven welke voor jouw branche vastgestelde maatregelen je hebt genomen of wat je anders hebt gedaan. En dat klínkt simpel, maar voor bijvoorbeeld een relatief ‘eenvoudige’ sector als de automobielsector is die lijst al 24 kantjes lang.’

Klimaatroute

De oplossing was net zo eenvoudig als handig. ‘We zagen deze meldplicht al aankomen. En we geven natuurlijk energieadvies, maar je bent geen goede adviseur als je de wetgeving niet meeneemt. Eigenlijk hebben we niets anders gedaan dan die lijsten met maatregelen in een digitale tool gieten – de InfoPlichtService. Samen met de ondernemer loopt onze adviseur een rondje door het bedrijf. En daarna is dus precies bekend hoe het er qua verduurzaming voorstaat. Ook krijgt de ondernemer een rapport met wat er nog moet gebeuren, waarbij Essent weer kan helpen met subsidies. En vlak voor we weggaan klappen we de laptop open en doen we de daadwerkelijke melding. Als ondernemer voldoe je vanaf dat moment volledig aan de Informatieplicht.’

‘We waren heel benieuwd naar de reacties. Hoe reageren ondernemers op de nieuwe wetgeving? En zitten ze wel op onze service te wachten? Maar we merken nu al: ja dus. 1 juli is kort dag en ondernemers willen aan de wet voldoen. En ze wíllen verduurzamen. Tegelijkertijd gaan de zaken nu goed, dus ze willen ook gewoon lekker aan het werk. Met de InfoPlichtService zijn ze er voor een klein bedrag vanaf én weten ze wat ze nog te doen staat.’

Eerst besparen, dan de rest

‘Want er is nog veel te doen. We zien het zó vaak - dan komen we bij een bedrijf dat het hele dak heeft volgestouwd met zonnepanelen. En anderhalve meter daaronder hangt het vol met ouderwetse TL-buizen. Bizar toch? 70% van de energie die je met de panelen opwekt, had je gewoon niet hoeven opwekken! Het moet juist andersom. Natuurlijk moeten die panelen er komen. Maar willen we naar een duurzame wereld, dan moeten we éérst besparen, daarna opwekken wat nog nodig is, en ten slotte slimme, duurzame oplossingen verzinnen voor de energie die we overhouden. Ik vind het heel mooi dat we hier met de InfoPlichtService aan kunnen bijdragen.’

Meer weten?

Ontdek meer over de InfoPlichtService en hoe we ondernemers hiermee willen helpen.

Lees meer energieke verhalen