Werken als 1 bedrijf in cv-campagne

Energieversnellers

De een is pas nét bij Essent begonnen en werkt al bijna vanaf de start thuis. De ander zit in het hoge Noorden, in Assen bij servicepartner Energiewacht. Online marketeer Paul Oudshoorn (rechts op de foto) en campagnemarketeer Christiaan Koppelaar (links op de foto) werken sinds een aantal maanden samen aan de huidige heating-campagne van Essent en servicepartners. Ze treffen elkaar digitaal en zien elkaar voor de tweede keer – het is er nu eenmaal de tijd naar. Een gesprek over de samenwerking tussen moederbedrijf Essent en 6 servicepartners in een thematische campagne.

Cv-ketels met gratis airco

Elk kwartaal is het tijd voor een nieuwe themacampagne. Voor het tweede en derde kwartaal lag de uitdaging op de verwarmingsmarkt. Want traditioneel worden in de zomer minder ketels verkocht. Tijd dus om daar wat extra aandacht aan te besteden. Christiaan: “We zochten naar een manier om meer cv-ketels aan de man te brengen in dit lastige seizoen. Een cv-ketel is voor onze klanten toch een winterproduct. En dus was het zoeken naar een koppeling met de zomer. Die vonden we in een incentive – een mobiele airco bij aanschaf van een ketel.” Al ging er wel wat aan die keuze vooraf, geeft Paul aan. “Om te bekijken of dit een slimme zet was, hebben we het getest onder een klantenpanel, met fictieve advertenties. Wat werkt wel en wat niet? Cashback, tegoedbonnen voor bol.com, of toch een airco? Het lastige hierin is natuurlijk dat mensen niet altijd doen wat ze zeggen. En het testmoment telt ook mee. Maar toch krijg je al een heel redelijk beeld waarmee je verder kunt.”

Online adverteren, testen en bijsturen

Tijd voor Paul om aan de slag te gaan. Hij legt uit hoe dat gaat: “Samen met ons eigen inhouse online bureau DPD werk ik de budgetten en doelstellingen uit voor de online advertenties uit en komen we met advies. Servicepartners werken bijvoorbeeld in bepaalde postcodegebieden. Dus daarmee houden we rekening in het adverteren op Facebook. Bovendien keken we naar 2 groepen: mensen die al zoekende waren en mensen die dat (nog) niet zijn. Daarin testten we continu en stuurden we bij: welke advertentie ‘klikt’ beter en welke incentive slaat aan? Ook op de landingspagina achter de advertenties testten we uitvoerig en kwalitatief: kun je wel vinden waarnaar je zocht?”
Werken als 1 bedrijf in cv-campagne. Paul Oudshoorn.

Centrale campagne werkt

De samenwerking met DPD maakt het makkelijker om ook echt te werken als 1 bedrijf, wat we natuurlijk zijn met onze servicepartners. Christiaan legt uit hoe dat in het verleden ging: “Eerder bedacht iedereen zelf de campagnes. Er was dan wel overleg, maar iedereen wilde toch net even zijn eigen sausje. En er ontstond ook onderlinge competitie. Ondanks dat we geografisch gezien niet in elkaars werkgebied zitten. Paul vult aan: “Destijds werkten de servicepartners met een extern online bureau. Met de komst van DPD is dat werk nu intern belegd. Alle servicepartners met heating in de portfolio trekken samen op voor de kwartaalcampagnes. En dat organiseren we centraal, en niet langer per regio. Dat scheelt geld, maar werkt gewoon ook veel efficiënter.”

Veel voordelen van werkwijze

Nu al zien de heren veel voordelen. Paul: “In het begin was het wennen, maar we zaten natuurlijk in een opstartfase. Inmiddels is dat achter de rug en profiteren we al van elkaar. Bij Energiewacht Groep zit bijvoorbeeld veel kennis over e-mailmarketing. Door die inzichten te delen, brengen we elkaar én de business naar een hoger niveau.” Christiaan: “De lijntjes zijn korter, want we zitten allemaal bij dezelfde club. Omdat we elkaar nu beter kennen en wekelijks spreken, werkt dat sneller en efficiënter. Je vindt je weg gewoon beter. En we zijn allemaal de hele dag met de energiewereld bezig – ook DPD. Dat praat wel zo makkelijk. Wel kunnen we nog meer naar elkaar toegroeien, we hebben nu namelijk nog wel heel erg ons eigen DNA. Maar dat komt vanzelf.”

Efficiënter werken en beter communiceren

De campagne ligt op koers, vooralsnog liggen de verkoopcijfers boven target. Maar natuurlijk willen we bij Essent altijd beter. Paul ziet vooral verbeterpunten in efficiëntie: “We werken nu nog vanuit verschillende advertentieaccounts en met ieder servicebedrijf zijn eigen budget. Lijkt me mooi om toe te werken naar een centraal systeem en 1 budget, zodat we slechts 1 keer een campagne op hoeven te zetten.” Volgens Christiaan is er in onderlinge communicatie nog winst te behalen. “Beter en duidelijker samen afspreken hoe we processtappen afstemmen met commercieel managers. Over de garantie kwamen bijvoorbeeld nog vragen, terwijl we dit eerder hadden kunnen aftikken. Dus daar hebben we het over en dan verbeteren we dat.”
Werken als 1 bedrijf in cv-campagne. Christiaan Koppelaar.

Elkaar niet beconcurreren maar ondersteunen

Christiaan besluit met een mooi inzicht. “In het verleden zag je nog wel eens een wij-zij-cultuur. Tussen servicepartners onderling, maar ook met Essent. We komen nu op een punt dat we elkaar juist vinden en ondersteunen. Niet proberen elkaars vliegen af te vangen. Samen kunnen we heel veel. Dat geldt overigens niet alleen voor ons als marketeers. Het is een mentaliteit die je door het hele bedrijf wil voelen.”

Meer weten?

Wil je meer weten over hoe wij samenwerken aan online marketing? Lees dan de Energieversnellers met Karlien van DPD. Ben je benieuwd welke verwarmingsoplossing voor jouw woning geschikt is? Kijk dan eens bij onze energieproducten.