Summerschool:
dé zomerhit van 2019
Energieversnellers

Weken en maanden vliegen om. Het werk draait door. Je werkt lekker in het ritme en bent tevreden. Toch is het ook belangrijk om af en toe even stil te staan en na te denken over de toekomst. Maar hoe? Met Summerschool ‘aan het werk’ hebben meer dan 200 medewerkers bij Essent gewerkt aan hun persoonlijke ontwikkeling. Paul Vestjens, manager NextStep, vertelt hoe zijn idee dé zomerhit werd bij Essent. 

We willen graag voor iedereen de nummer 1 zijn in nieuwe energie. “Ik geloof dat als je de klant centraal wilt zetten, je als organisatie de medewerker ook centraal moet zetten.” zegt Paul vol overtuiging. “Summerschool is daar een goed voorbeeld van.”

“Mensen werken vaak pas aan hun eigen ontwikkeling als het te laat is. Dat moest anders. Als NextStep, het employabilitycenter van Essent, willen we mensen zelf de regie in handen geven over hun loopbaan. Liever op tijd, dan te laat. Volle workshops en wachtlijsten laten zien dat Summerschool voorziet in die vraag.”

De beste marketing: mond-tot-mondreclame

Summerschool werd laagdrempelig bekendgemaakt via een artikel op intranet en op de beeldschermen in het pand. Paul geeft aan dat dat best spannend was: “De eerste workshops zaten nog niet vol. Maar daarna begon het echt te lopen. Mensen motiveerden elkaar: ‘Dit is ook goed voor jou’. Mond-tot-mondreclame werkt natuurlijk het beste. Zo goed, dat we nog extra workshops hebben georganiseerd. In totaal 17 workshops voor meer dan 200 medewerkers in 7 weken tijd.”

 Paul Vestjens in Energieversnellers van Essent

Arbeidsmarkt is anders dan vroeger

Vroeger werkten mensen hun hele leven voor hetzelfde bedrijf. Tegenwoordig is dat niet meer zo. Mensen bepalen steeds vaker zelf waar en hoelang ze ergens willen werken. “En daar moet je als organisatie mee aan de slag.” vertelt Paul. “Veel organisaties zijn bang dat medewerkers, waarin nadrukkelijk is geïnvesteerd, vertrekken. Maar wat als je niet investeert en ze blijven?” stelt Paul ter discussie. “Kijk naar de arbeidsmarkt waar banen onder andere door technologische ontwikkelingen verdwijnen maar ook nieuwe banen ontstaan. De kunst is om mee te komen met de snel veranderende omgeving. Dat kan alleen als je investeert in je eigen ontwikkeling. Daar helpen we als bedrijf graag bij.”

Workshops in de zomer of toch niet?

Medewerkers vertelden in gesprekken met NextStep dat ze wel in beweging wilden komen, maar dat ze niet goed wisten hoe en waar te beginnen.” vertelt Paul. Summerschool was het antwoord: vier workshops voor persoonlijke ontwikkeling. Het lijkt een gewaagde keuze, workshops in de zomer. Paul legt uit waarom hij juist voor deze tijd heeft gekozen: “Medewerkers hebben in de waan van de dag geen tijd om aan zichzelf te werken. In de zomer is er vaak wel tijd om na te denken over de vragen: ‘Wat wil ik, wat doe ik, wat kan ik?’.

Van idee tot succes: de opbouw van Summerschool

Paul wist precies hoe de Summerschool eruit moest zien: “Door de opbouw is het een praktisch programma waar elke medewerker wat aan heeft, ongeacht in welke loopbaanfase je zit. Eerst wilde ik medewerkers laten zien wat de kansen op de arbeidsmarkt zijn en daarmee de noodzaak benadrukken om je zelf te blijven ontwikkelen. Met als gevolg een workshop hoe je dan in beweging komt om vervolgens praktisch door te pakken.”
Als klap op de vuurpijl een workshop personal branding waarbij je in één dag antwoord geeft op de vraag: ‘Waarom doe ik wat ik doe en waar sta ik voor?’ en dat vastgelegd in je eigen tijdschriftcover. Vooral het tastbaar maken geeft een nieuwe dimensie want naast het ’vastleggen’ van wat je echt wil, geeft het andere kijk op wie je bent en dat is voer voor een goed gesprek met collega’s, vrienden en familie.”


Nieuwsgierig naar de workshops?

Wil je weten waarom onze medewerkers zo enthousiast zijn? Bekijk de workshops van onze Summerschool: 

  • Een positieve kijk op de veranderingen van de arbeidsmarkt door Ben Rogmans, directeur Arbeidsmarktkansen.nl
  • Persoonlijk leiderschap en effectiviteit door coachingsbureau Gingermood 
  • Een power cv, vacature-analyse, brief en profileren door Matchcare
  • Bureau Kairos helpt professionals bij het vinden, vertellen én verkopen van hun verhaal

Meer energieversnellers