24
februari
2020
|
11:57
Europe/Amsterdam

Wil je innoveren? Start een bedrijf!

ian-schneider-TamMbr4okv4-unsplash

Een paar jaar geleden, het moet 2015 zijn geweest, gingen we naar Silicon Valley, Californië. Ons idee? Succesvolle digitale innovaties opzetten in het techcentrum van de wereld. Met succesvol bedoel ik technologie die werkt voor klanten én commerciële aantrekkelijk is. Dat succes werd Pear.ai. Een bedrijf dat we hebben opgericht en onlangs hebben verkocht aan Exelon, een toonaangevende energieleverancier in de Verenigde Staten. Mijn learning: echte innovatie is te vinden in ondernemerschap. Dus richt een bedrijf op en betreed de markt!

 Als we vooruitgang willen boeken op de energiemarkt, dan is digitale innovatie cruciaal. Zonder digitalisering gebeurt er niets. Zo eenvoudig is het. Maar innovatie betekent ook pionieren. We hadden gemakkelijk kunnen investeren in startende bedrijven of deze kunnen kopen, maar ik ben ervan overtuigd dat je dieper moet gaan om echt te innoveren. Je moet het zelf doen. Je moet begrijpen wat je ontwikkelt en welke inzichten je daarvoor nodig hebt. Dus hebben we voor deze weg gekozen. Dit bracht ons ertoe om een gloednieuw bedrijf op te bouwen en te laten groeien, Pear.ai genaamd, opgericht vanuit een markt- en klantperspectief.

Pear.ai; the energy intelligence company

Laat me eerst uitleggen wat Pear.ai is. Pear.ai richt zich op het zakelijke segment van de energiemarkt in de VS. Energie is een van de grootste en dus belangrijkste kostenposten voor bedrijven. En het is complex. Zeker wanneer een bedrijf meerdere, soms tientallen locaties heeft. Daarnaast zijn er honderden energiebedrijven in de VS, variërend van staat tot staat. Een bedrijf heeft dus te maken met veel verschillende leveranciers. Het is vaak zo ingewikkeld dat veel bedrijven het energiemanagement gewoon negeren. Dit werkt natuurlijk inefficiënt en brengt onnodig hoge kosten met zich mee. Maar die complexiteit kan niet door mensen worden opgelost. Alleen technologie kan dat. Daarom hebben we een machine learning en AI-platform ontwikkeld om met toegang tot verbruiksgegevens bedrijven te helpen proactief controle te krijgen over hun energiestrategie. Met dit krachtige en intuïtieve platform maakt Pear.ai het voor iedereen gemakkelijk om de controle te nemen in hun energiemanagement, dit te beheren én te optimaliseren. En om het nog beter te maken, introduceerden we Sam, onze stem gestuurde virtuele energie-expert. Gebruikers kunnen hem gemakkelijk alles vragen over hun energie, terwijl Sam meteen antwoord geeft.

Ideate, incubate and accelerate

Ons eerste idee was om bewezen Nederlandse proposities in de VS te introduceren. Om specifieker te zijn; we wilden Powerhouse, ons energietechbedrijf dat kennis over energie en digitalisering combineert, groot maken op de Amerikaanse markt. Helaas is dat niet gelukt. Uit verkenningen en interviews met klanten bleek dat er geen behoefte was aan deze proposities. Maar we hebben er ook veel van geleerd. Zo leerden we de Amerikaanse markt tot in detail kennen. Hierdoor wisten we precies hoe we moesten investeren. Ook hebben we geleerd hoe we als bedrijf kunnen innoveren. Vanuit hier zijn we iets nieuws begonnen.

Maar vanaf nul beginnen is misschien wel het moeilijkste. Vooral omdat we dit als groot bedrijf nog niet echt eerder hadden gedaan. Onze focus lag vooral op het scouten van interessante startups om vervolgens hierin te investeren. Maar nu wilden we zelf innoveren. Als een startup. We deden dit met de hulp van Linda Yates en haar team van Mach49. Deze accelerator helpt grote gevestigde spelers om te innoveren als startups.

Mach49 stelde ons in staat om een eigen onderneming te starten. Ze leidden ons door drie stappen die Linda omschrijft als "ideate, incubate en accelerate". Samen met Sukhjinder Singh, die uiteindelijk CEO van Pear.ai werd, hebben we een programma van 12 weken doorlopen. We begonnen met drie ideationdagen met een zeer gemengde groep van 50 tot 60 mensen. Onder hen energieprofessionals, techneuten en mensen uit andere, niet-energie sectoren. Deze mix van mensen stelde ons in staat om vanuit verschillende invalshoeken naar mogelijke innovaties en concepten te kijken.

In de ‘incubation’ fase hebben we onze ideeën getoetst aan de behoeften van de klant, de haalbaarheid in de markt en de technische haalbaarheid. Alle ideeën, verkenningen, berekeningen en studies resulteerden in het uiteindelijke concept en de business case van Pear.ai. Als eindverantwoordelijke voor digitale transformatie en innovatie, heb ik dit idee vervolgens gepresenteerd aan het Raad van Bestuur van ons moederbedrijf innogy.

Ondernemerschap is essentieel

Het verzamelen van de juiste mensen tijdens dit nieuwe avontuur bleek erg belangrijk. Daarbij is gedurende het hele proces ondernemerschap essentieel gebleken. En met Sukhjinder aan boord als CEO ging dat fantastisch. Hij heeft geen technische achtergrond, maar is een ondernemer in hart en nieren en weet wat er nodig is om succesvol te zijn. Een ander essentieel element is de oprichting van Pear.ai. Het management zelf was vanaf het begin aan boord, waarbij innogy een minderheidsbelang in het bedrijf had. Dit en het feit dat Mach49 ook het management van het moederbedrijf voor zijn rekening nam, stelde Sukhjinder en zijn team in staat om zich volledig te richten op het verder ontwikkelen van het idee tot een bedrijf dat op zichzelf zou kunnen bestaan.

Ik ben erg trots op onze prestatie. Een mooi voorbeeld van ondernemerschap binnen een gevestigde grote onderneming. Iets waar we alleen in hebben kunnen slagen omdat we het buiten het bedrijf hebben opgezet. Als nieuw bedrijf met de juiste mensen aan boord en gebouwd op basis van klantinzichten en klantfrustraties.

We hebben geleerd om als bedrijf te innoveren. En al het werk dat Sukhjinder en zijn team hierin hebben gestoken heeft geresulteerd in een goed bedrijf. Een bedrijf waar iedereen gelukkig van wordt. Klanten, medewerkers en aandeelhouders.

Ken je eigen kracht

Maar waarom heb je het verkocht? Hoor ik je denken. Nou, dat is eigenlijk heel simpel. We probeerden Powerhouse te introduceren op de Amerikaanse markt, maar dat lukte niet. We hebben wel veel geleerd door de markt te verkennen en met succes geïnnoveerd met Pear.ai. Maar als je verder wilt groeien en een grotere impact wilt maken, heb je een partner nodig die de schaal en de toegang tot de markt heeft. Exelon is daar bij uitstek geschikt voor. Zo kan Pear.ai groeien. Als platform en als bedrijf. Want er zit nog veel meer potentie in!