30
juli
2020
|
07:00
Europe/Amsterdam

Steeds meer Nederlanders krijgen warme gevoelens voor airco’s.

Airconditioning Essent

De aankomende dagen beloven warme, zonnige dagen te worden met temperaturen die lokaal boven de 30 graden uitkomen. Hoewel we tot nu toe te maken hebben met een kwakkelzomer, vroeg energiebedrijf Essent zich af welke maatregelen Nederlanders nemen om hun huis koel te houden. Onderzoeksbureau MeMo2 zocht het uit.

Airconditioners hebben to nu toe nog niet massaal de weg naar Nederlandse huishoudens gevonden. In 19% van de Nederlandse woningen blijkt een airco te staan. Maar de populariteit van airconditioners groeit, want 15% van de Nederlanders zegt de aanschaf van een airconditioner te overwegen. De voorkeur gaat in dat geval het meest uit naar mobiele airco’s. Woningeigenaren nemen overigens significant vaker vaste airco’s in overweging dan mobiele airco’s.

Vooral het (verwachte) hoge energieverbruik, het kostenplaatje en het feit dat de woning koel genoeg is, zijn redenen voor Nederlanders om airco’s niet te overwegen.

Nederlanders blijken met name te vertrouwen op de traditionele maatregelen. Zo maakt vrijwel iedereen gebruik van zonneschermen, rolluiken en gordijnen om de zon te weren en het huis koel te houden. Daarnaast houdt bijna twee-derde de deuren en ramen dicht om de hitte buiten te laten en heeft de helft van Nederland wel ergens een ventilator in gebruik.

Isolatie eerste stap

Airconditioners worden gebruikt om warmte te verdrijven. Beter is het om warmte buiten te houden. Naast zonwering is isolatie doeltreffend. Isolatie – en de daarbij horende ventilatie - houdt het huis warm in de winter en koel op warme dagen. Maar dan geldt wel dat ramen en deuren het best dicht zijn.

Om het isoleren van woningen te stimuleren heeft de overheid tot 31 december van dit jaar de subsidie voor isolatie verhoogd naar ongeveer 30%. Er gelden wel enkele voorwaarden. Essent ziet isoleren is voor Essent de belangrijke eerste stap in het verduurzamen van huizen en gebouwen.

Boilerplate

Over MeMo²

MeMo² is een onafhankelijk onderzoeks- en consultingbureau gespecialiseerd in het meten, kwantificeren en optimaliseren van reclame-effecten en het bieden van big data en modeling solutions. MeMo² stelt adverteerders, bureaus en uitgevers in staat om de effectiviteit, accountability en ROI van crossmedia-investeringen (televisie, online, radio, print, outdoor, mobiel, evenementen en/of sponsoring) significant te verbeteren.

* Over het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd onder ruim 1.400 Nederlanders aan de hand van het crossmediale platform THX., ontwikkeld door MeMo². Adverteerders kunnen hiermee dagelijks monitoren hoe hun campagnes presteren. Zo wordt het crossmediale bereik inzichtelijk gemaakt, maar kan men ook een blik werpen op merkeffecten en de effecten van online en offline retailbezoek. Daarnaast biedt THX. de mogelijkheid om vliegensvlug meningen te verzamelen.

Vragen over het onderzoek kunnen worden gestuurd naar info@memo2.nl