17
juli
2020
|
08:23
Europe/Amsterdam

Slechts een op de vijf woningeigenaren overweegt isolatie

Ondanks verruiming van subsidie

Slechts een op de vijf woningeigenaren overweegt zijn woning te isoleren*. Recent verruimde de overheid de subsidieregeling om het isoleren van woningen te stimuleren. Woningeigenaren lijken nog onvoldoende op de hoogte van de subsidieregeling en de voordelen van isolatie, zoals besparen op energiekosten en het hebben van een aangename woning. Overheid en marktpartijen moeten samenwerken aan bewustwording en eenvoudiger toegang tot de subsidies, vindt Essent.

Om het isoleren van woningen te stimuleren heeft de overheid tot 31 december van dit jaar de subsidie voor isolatie verhoogd naar ongeveer 30%. Er gelden wel enkele voorwaarden. Van de maatregel wordt nu nog weinig gebruik gemaakt.

In de zomermaanden is het isoleren van woningen geen groot thema voor woningbezitters, terwijl het juist in de zonnige maanden interessant is om woningen te isoleren. Huiseigenaren zijn dan klaar voordat de temperaturen dalen. Zo hebben zij vanaf de eerste herfstdag een behagelijke woning.

Isoleren staat bij veel huiseigenaren niet op hun actielijst. Maar wanneer zij eenmaal de keuze hebben gemaakt, noemen zij twee belangrijke voordelen. De woning wordt een fijnere plek en zij besparen op energiekosten. Twijfelende woningeigenaren zijn geholpen met deze informatie, een goed advies en eenvoudige toegang tot de SEEH-subsidieregeling. Essent roept de markt en overheid op om woningeigenaren bij de hand te nemen door hierin verbeterslagen te maken.

Klimaatakkoord

In een breder kader is isolatie belangrijk om de doelstellingen uit het klimaatakkoord te halen. Tot 2030 moeten 1,5 miljoen woningen worden geïsoleerd. Van de woningen gebouwd vóór 1965 heeft zo’n 80% een energielabel van D of lager. Opgeteld zijn in deze categorie woningen nog minstens 3,5 miljoen unieke isolatiemaatregelen te realiseren. Met het huidige tempo lijkt het behalen van de doelstelling ver weg.

Essent en isoleren

Isoleren is voor Essent de belangrijke eerste stap in het verduurzamen van huizen en gebouwen. Isolatie is niet afhankelijk van de gekozen warmtevoorziening, waardoor het bij elke warmtetechnologie een zinvolle maatregel is.

Boilerplate

Over MeMo²

MeMo² is een onafhankelijk onderzoeks- en consultingbureau gespecialiseerd in het meten, kwantificeren en optimaliseren van reclame-effecten en het bieden van big data en modeling solutions. MeMo² stelt adverteerders, bureaus en uitgevers in staat om de effectiviteit, accountability en ROI van crossmedia-investeringen (televisie, online, radio, print, outdoor, mobiel, evenementen en/of sponsoring) significant te verbeteren.

* Over het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd onder ruim 1.400 Nederlanders aan de hand van het crossmediale platform THX., ontwikkeld door MeMo². Adverteerders kunnen hiermee dagelijks monitoren hoe hun campagnes presteren. Zo wordt het crossmediale bereik inzichtelijk gemaakt, maar kan men ook een blik werpen op merkeffecten en de effecten van online en offline retailbezoek. Daarnaast biedt THX. de mogelijkheid om vliegensvlug meningen te verzamelen.

Vragen over het onderzoek kunnen worden gestuurd naar info@memo2.nl