11
oktober
2019
|
09:00
Europe/Amsterdam

Gewone dingen ongewoon goed doen

Onlangs was Diederik Samsom te gast bij Essent. Hij gaf als (toen nog) voorzitter van de tafel ‘gebouwde omgeving’ van het Klimaatakkoord een college over verduurzaming van bestaande woningen en gebouwen. Het werd me eens te meer duidelijk voor wat voor uitdaging we staan in Nederland. Maar tegelijkertijd is deze uitdaging ook een geweldige kans voor Essent. Wij hebben alles in huis om consumenten en ondernemers te helpen bij te dragen aan de energietransitie én er zelf ook profijt van te hebben. Maar het in huis hebben wil nog niet zeggen dat het vanzelf gaat. Hiervoor moeten we elke dag keihard knokken.

Veranderen voor de klant 
De wereld om ons heen verandert. In hoog tempo. Hevige concurrentie en politieke, maatschappelijke en technologische vernieuwingen zorgen ervoor dat we flexibel moeten zijn en ons continu moeten aanpassen aan de nieuwe werkelijkheid. En vlak voor de zomer werd het klimaatakkoord gepresenteerd. Het geeft in grote lijnen aan welke veranderingen de komende jaren moeten plaatsvinden om de Nederlandse klimaatdoelstellingen te behalen. Dit zijn over het algemeen ingrijpende maatregelen die impact hebben op hoe we met energie om gaan. Dat heeft gevolgen voor onze klanten. Als Essent willen wij iedere Nederlander in staat stellen om op zijn eigen manier mee te doen aan de energietransitie én er profijt van te hebben. Samen met onze servicepartners nemen wij één voor één de obstakels voor de energietransitie weg. Want Nederlanders willen graag duurzamer leven, maar dan wel gemakkelijk en betaalbaar. Door ze te voorzien met elektriciteit en gas, maar ook state-of-the-art advies en energiegerelateerde producten en diensten zoals isolatie-oplossingen, zonnepanelen en warmtepompen. En dat doen we op onze eigen unieke manier. Want alleen als onze klanten elke dag weer voor ons kiezen, kunnen wij leveren waar we goed in zijn: betaalbare en duurzame energieoplossingen voor iedereen.

House in Order, onze Essent manier van werken als winnende aanpak 
Naast onze strategie is onze manier van werken essentieel. Bij Essent noemen we dat House in Order. Het doel van deze werkwijze is maximale waarde voor onze klanten en medewerkers. De werkwijze is gebaseerd op de Lean management philosofie, aangevuld met onze eigen aanpak en inzichten. Met House in Order sturen we op wat we doen, meten we hoe goed we het doen, en creëren we mogelijkheden om het nog beter te doen. Over House in Order schreef ik eerder al een blog. Ik schetste daarin hoe Essent er tien jaar geleden voor stond. Met House in Order hebben we ervoor gezorgd dat we de klant centraal stellen en veel efficiënter en effectiever werken. En daarmee succesvol zijn. Ik ben er ook nog steeds supertrots op dat dit voor het gerenommeerde Harvard Business School aanleiding was om samen een case study te doen: “Essent: From a State Owned Utility to a Commercial Company”.

Onze manier van werken houdt ons scherp en gefocust, met de juiste mindset en de juiste vaardigheden. Het gaat erom te weten wie de klant is en wat hij wil, weten hoe de processen daar het beste op moeten worden inricht, welke vaardigheden nodig zijn en dat we deze ontwikkelen. Verder gaat het om het continue blijven meten van resultaten en het bijsturen als dat nodig is. Alleen op die manier kunnen we dingen buitengewoon goed blijven doen.

Trotse medewerkers
De aanleiding voor verandering komt vaak van buiten, het succes komt altijd van binnen: van Essenters die schouder aan schouder gaan voor één doel. Essenters die in topvorm zijn en het maximale uit zichzelf en hun team halen. Gedrag en discipline gaan voor mij hand in hand. In het hart van House in Order, onze Essent manier van werken, staan daarom vier gedragsprincipes centraal: ik zet de klant voorop, ik pak en geef eigenaarschap, ik voer het echte gesprek en ik wil altijd beter. Op deze manier kunnen we het uiterste doen voor onze klanten en succesvol zijn. Met een geschiedenis in energie van meer dan honderd jaar kunnen wij dat als geen ander. En het is eigenlijk heel simpel. Zoals professor Ananth Raman van Harvard Business School het zegt: het gaat erom dat je gewone dingen ongewoon goed doet. Wij bij Essent begrijpen dat.

Patrick Lammers, CEO Essent

Wil je op de hoogte blijven, volg dan Patrick Lammers op LinkedIn.