03
februari
2020
|
15:13
Europe/Amsterdam

Energieverkoop moet fatsoenlijk, eerlijk en transparant zijn

Regelmatig verschijnen negatieve nieuwsberichten over de manier waarop producten en diensten aan de man worden gebracht. Helaas heeft ook Essent het niet altijd goed gedaan. Natuurlijk baal ik als dit soort excessen zich voordoen. Dit past niet bij het fatsoenlijke bedrijf dat we zijn en zéker niet bij de manier waarop ik wil ondernemen. Daarom ben ik blij dat Essent zich als één van de eerste bedrijven heeft aangesloten bij het initiatief CIRE, oftewel Centraal Intermediair Register Energiemarkt. En wat mij betreft is dit nog maar het begin.

In december voerde ik – samen met CEO’s van andere energiebedrijven – een goed en constructief gesprek met Mona Keijzer. Zij is als staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat onder meer verantwoordelijk voor consumentenbescherming. En dus voor ons een belangrijke gesprekspartner als we het hebben over eerlijke en transparante verkoop aan consumenten. In dit gesprek hebben we haar een goed beeld van CIRE gegeven.

CIRE in het kort
CIRE is een initiatief van energieleveranciers en distributieplatformen. Het doel van CIRE is de transparantie te verbeteren en zo het vertrouwen te verhogen in de markt van (intermediaire) verkoop van energiecontracten. Dat werkt als volgt. Intermediairs moeten zich registeren. Na registratie doet CIRE onderzoek naar onder meer de directie/eigenaar(s) van de intermediair, juist gebruik van handelsnamen, online vindbaarheid, bereikbaarheid voor energieklanten en de reputatie op internet. Daarnaast monitort CIRE dagelijks de volledigheid, kwaliteit en actualiteit van de gegevens van geregistreerde intermediairs. Intermediairs die aan de vereisten voldoen, ontvangen het Transparantiekeurmerk van CIRE. Essent werkt alleen met verkopers en verkooppartijen die staan ingeschreven in CIRE.

Eerlijk en transparant
Bij consumenten ontstaat irritatie en zelfs woede wanneer bedrijven hen bellen terwijl ze staan geregistreerd in het bel-me-niet-register. Maar ook als de verkoop niet plaatsvindt volgens de wettelijke regels en spelregels van de branche. En terecht. Het kan niet zo zijn dat we een klant confronteren met een energiecontract zonder dat hij überhaupt weet van het bestaan ervan. Of dat we die klant overrompelen en te onduidelijk zijn in ons aanbod. Die verkoop moet anders. Eerlijk en transparant. Zodat de klant weet waar hij ja of nee tegen zegt. Zonder verrassingen. Dan neemt de waardering door klanten toe.

Energieverkoop is en blijft mensenwerk
Energieverkoop is en blijft mensenwerk. Het is de energieverkoper die een klant belt, bij hem aan de deur staat of hem aanspreekt in de winkelstraat. Die verkoper is daarmee het visitekaartje van ons bedrijf. Eigenlijk een uithangbord van de hele branche. Zo hoort hij zich dus ook te gedragen. En ja, dat gaat weleens mis. Maar dat is onacceptabel. Elke ontevreden klant is er één te veel! Daarom speelt CIRE een belangrijke rol bij eerlijke energieverkoop.

Regels en consequenties
Regels zijn hierbij noodzakelijk. Een deel daarvan staat gewoon in de wet. Een ander deel spreken we als branche af. Om kwaliteit te verhogen, trainen wij onze verkopers, luisteren we verkoopgesprekken na en controleren we of de verkoop voldoet aan die regels. Ook bellen we klanten: zijn zij tevreden met het contact? Maar daarmee zijn we er nog niet. Want wat nou als een verkooporganisatie stelselmatig regels overtreedt? In dat geval werkt Essent niet meer met deze verkooppartij. Dit bedrijf verliest bovendien zijn CIRE-keurmerk. Dit moet ervoor zorgen dat deze verkooporganisatie ook niet meer voor andere leveranciers aan de slag gaat. Op deze manier creëren we een energiesector die fatsoenlijk, eerlijk en transparant energie verkoopt. 

Dit is nog maar het begin
Een eerlijke en transparantie energieverkoop kan dus niet zonder CIRE. Maar we staan nog maar aan het begin. In de toekomst kunnen en moeten we wat mij betreft nog wel een stap verder gaan. CIRE registreert momenteel alleen bedrijven die onder platformen werken en bedrijven die direct voor ons verkopen. Idealiter ontwikkelt CIRE zich tot een register waarin individuele verkopers op naam en nummer zijn geregistreerd en gecertificeerd. De betreffende verkoper identificeert zich vervolgens tijdens een telefoongesprek of huisbezoek met een uniek nummer en naam. Dit nummer correspondeert met zijn registratie in CIRE. Is iets niet in orde? Dan kunnen we direct herleiden wie hiervoor verantwoordelijk is en daar consequenties aan verbinden. Op deze wijze maken we energieverkoop nóg transparanter. Voor klanten én verkopers.

 

Patrick Lammers, CEO Essent

Wil je op de hoogte blijven, volg dan Patrick Lammers op LinkedIn.