Den Bosch,
27
mei
2020
|
05:55
Europe/Amsterdam

Derde van de Nederlandse huishoudens verwacht hoger energieverbruik door coronacrisis

Meer dan een derde van de Nederlanders (36 procent) zegt dat ze door de coronacrisis meer energie verbruikt. Dat blijkt uit onderzoek van MeMo² onder ruim 1.200 Nederlanders in opdracht van energiebedrijf Essent.

28 procent van de ondervraagden gaat uit van een lichte stijging tot vijf procent van het normale verbruik. Een kleine groep van acht procent geeft aan dat het energieverbruik fors is gestegen, met meer dan vijf procent.

Langdurig gebruik elektrische apparaten

De belangrijkste oorzaak van de veronderstelde stijging: elektrische apparaten die langer aanstaan (76 procent). Andere genoemde oorzaken zijn meer stoken (33 procent), meer elektronische apparaten (20 procent) en langer douchen of vaker in bad gaan (16 procent).

Stekker eruit

Slechts zeven procent van de Nederlanders zegt door de coronacrisis thuis minder energie te verbruiken. De stekker halen uit apparaten die zijn opgeladen of niet gebruikt worden, noemen zij als de belangrijkste maatregelen. Meer dan de helft zegt in het algemeen dit nog te gaan doen om het energieverbruik de komende maanden het energieverbruik zo laag mogelijk te houden.

Weersinvloeden zijn groter

Essent ziet in haar gegevens dat het mooie weer het effect van de coronacrisis op het energieverbruik thuis grotendeels teniet doet. Mensen met zonnepanelen wekken meer zonne-energie op. Bovendien brengen mensen meer tijd buiten door. Klanten die wel meer energie verbruiken, kunnen hun termijnbedrag aanpassen. Meer informatie is te vinden op: essent.nl/corona

Boilerplate

Over MeMo²
MeMo² is een onafhankelijk onderzoeks- en consultingbureau gespecialiseerd in het meten, kwantificeren en optimaliseren van reclame-effecten en het bieden van big data en modeling solutions. MeMo² stelt adverteerders, bureaus en uitgevers in staat om de effectiviteit, accountability en ROI van crossmedia-investeringen (televisie, online, radio, print, outdoor, mobiel, evenementen en/of sponsoring) significant te verbeteren.

Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd onder 1.298 Nederlanders aan de hand van het crossmediale platform THX., ontwikkeld door MeMo². Adverteerders kunnen hiermee dagelijks monitoren hoe hun campagnes presteren. Zo wordt het crossmediale bereik inzichtelijk gemaakt, maar kan men ook een blik werpen op merkeffecten en de effecten van online en offline retailbezoek. Daarnaast biedt THX. de mogelijkheid om vliegensvlug meningen te verzamelen.

Vragen over het onderzoek kunnen worden gestuurd naar info@memo2.nl