1 miljoen huishoudens in de kou door storing cv-ketel

19 november 2014

In de herfst- en wintermaanden neemt het aantal storingen in cv-ketels sterk toe. Daardoor komen in deze periode gemiddeld 1 miljoen huishoudens onverwachts in de kou te zitten. Omdat niemand het prettig vindt om in de kou te zitten, brengt energiebedrijf Essent dit probleem extra onder de aandacht door tramreizigers tijdens het wachten op de tram warm te houden. Op de Coolsingel in Rotterdam is een tramhalte tijdelijk voorzien van een radiator en fictieve cv-ketel.

1 miljoen huishoudens in de kou door storing cv-ketel
19 november 2014

Cv-ketel moet harder werken

Jaarlijks heeft gemiddeld 1 op de 3 Nederlandse huishoudens een storing in de cv-ketel. Omgerekend zijn dat meer dan 1,9 miljoen huishoudens. Maar liefst 55 procent van deze huishoudens krijgt in de maanden november tot en met maart met een storing te maken. Dat komt doordat het in deze periode kouder is en cv-ketels hard moeten werken om het huis te verwarmen. Oudere en niet goed onderhouden ketels laten het dan vaak afweten.

19 november 2014

Storing voorkomen en veiliger stoken

Door de ketel tijdig te onderhouden of te vervangen kunnen storingen worden voorkomen. Veel consumenten doen dit echter niet met als gevolg dat zij letterlijk in de kou komen te zitten. Ook kan een oude of niet goed onderhouden ketel zorgen voor onveilige situaties, zoals koolstofmonoxidevergiftiging.

Marco Meijer, directeur Energiewacht, één van de servicepartners van Essent: “Niemand zit te wachten op een storing in de cv-ketel. Maar vooral niet in de herfst en de winter. Juist dan hebben mensen behoefte aan een comfortabel warm huis. Door tijdig onderhoud of vervanging van de cv-ketel kunnen huishoudens problemen met hun ketel voorkomen.” Meijer vervolgt: “Essent en Energiewacht vinden het belangrijk om dit nu op een zichtbare manier onder de aandacht te brengen. Dan kunnen mensen zich voorbereiden en de ketel alvast laten nakijken. Nu zijn er nog geen wachtlijsten. Maar als de kou invalt, verandert dat.”

Vorig jaar stond de telefoon bij de servicepartners van Essent tijdens de wintermaanden roodgloeiend en maakten monteurs overuren om alle storingen aan cv-ketels en geisers te verhelpen.

19 november 2014

Essent en haar servicepartners

Essent werkt samen met 6 gespecialiseerde en gecertificeerde servicepartners - verspreid over Nederland - op het gebied van verwarmingsinstallaties. Dat zijn Kemkens, Volta Limburg, Energiewacht Groep, Energiewacht, Geas Energiewacht en Delta Gasservice. Naast het veilig en milieuvriendelijk installeren van betrouwbare, energiezuinige cv-ketels, het oplossen van technische problemen aan cv-ketels en geisers, geven medewerkers van de servicepartners tips om woningen zo efficiënt mogelijk te verwarmen en problemen te voorkomen.

19 november 2014

Tips om problemen met de cv-ketel te voorkomen

  1. Houd de temperatuur op peil
    Voorkom dat de temperatuur in huis ’s nachts beneden de 15 graden komt. ’s Ochtends heeft de ketel er dan minder moeite mee het huis op te warmen tot een aangename temperatuur.

  2. Voorkom bevroren leidingen
    Draai bij vorst alle radiatoren een beetje open. Zo zakt de temperatuur in bepaalde vertrekken van het huis niet zo laag dat er schade kan ontstaan. Ook het isoleren van de cv-leidingen in onverwarmde ruimtes zoals op zolder of in de garage helpt om bevroren leidingen te voorkomen.

  3. Onderhoud en controle cv-ketel
    Laat regelmatig onderhoud plegen aan de cv-ketel. Zo worden storingen beperkt en de levensduur verlengd. Ook wordt gecontroleerd of de cv-ketel veilig is. Belangrijk, want een cv-ketel verbrandt flinke hoeveelheden gas. Daarnaast wordt de cv-ketel tijdens het onderhoud optimaal afgesteld, zodat deze zo zuinig mogelijk is. Regelmatig onderhoud kan een besparing van 5 procent op de energiekosten opleveren.

Relevante links
www.essent.nl/cvketel


Citaten

  • “Niemand houdt er van om in de kou te zitten. Maar vooral niet in de herfst en de winter. Juist dan hebben mensen behoefte aan een comfortabel warm huis. Door tijdig onderhoud of vervanging van de cv-ketel kunnen huishoudens een storing voorkomen.”

  • “Essent en Energiewacht houden mensen graag warm. Daarom vinden we het leuk om dit nu op een zichtbare en sympathieke manier onder de aandacht te brengen. Dan kunnen mensen zich voorbereiden en de ketel alvast laten nakijken. Nu zijn er nog geen wachtlijsten voor een bezoek van een monteur. Als de kou invalt, zal dat veranderen.” Marco Meijer, directeur Energiewacht, één van de servicepartners van Essent

Geplaatst: 19 november 2014