Winterweer zorgt voor 20.000 storingen aan geisers en cv-ketel

22 januari 2013

Essent en haar servicepartners roepen Nederlanders op om hun cv-ketel tijdig te laten nakijken om eventuele problemen voor te zijn. De afgelopen weken is, door de abrupte kou-inval, het aantal storingen verdubbeld. Monteurs van de servicepartners van Essent hebben in de afgelopen 2 weken bijna 20.000 storingen aan cv-ketels en geisers verholpen.

Winterweer zorgt voor 20.000 storingen aan geisers en cv-ketels

De ketels draaien dagelijks op volle toeren, waardoor reeds bestaande gebreken naar boven komen. Juist nu de behoefte aan een comfortabel warm huis het hoogst is. Het merendeel van de problemen wordt veroorzaakt door bevroren toevoerleidingen, waardoor lekkages aan de cv-ketels en geisers ontstaan.

22 januari 2013

Binnen 24 uur geholpen

Zomaar een winterochtend bij Essent’s servicepartner Volta Limburg: De telefoon staat roodgloeiend. Vijftien medewerkers staan klanten te woord die letterlijk in de kou zitten. De cv-ketel doet het niet meer. Onderweg zijn zestig servicemonteurs. Een pretje is het niet. Het sneeuwstormt en op de snelwegen staan lange files. Je kunt het wel met de ANWB vergelijken: mensen met pech worden meteen geholpen. De servicepartners van Essent zijn zeven dagen per week 24 uur per dag bereikbaar.

22 januari 2013

Voorkomen, beter dan genezen

Hier 5 tips om verwarmingsproblemen te voorkomen.

  1. Houdt de temperatuur op peil
    Het is verstandig de temperatuur in huis ’s nachts niet te laag laten worden. Een temperatuur van 18 graden is prima. ’s Ochtends heeft de ketel er dan minder moeite mee het huis op te warmen tot een aangename temperatuur. Draai bij vorst alle radiatoren een beetje open. Het is nu belangrijk de temperatuur in bepaalde vertrekken van het huis niet zo laag gaat zakken dat er schade kan ontstaan. In de ruimtes waar geen radiatoren zijn kan bijvoorbeeld een elektrisch kacheltje uitkomst bieden.

  2. Voorkom bevroren leidingen
    Ook om bevroren leidingen te voorkomen is het advies ’s nachts de cv-ketel gewoon te laten branden. Dit geldt vooral voor woningen die op de bovenverdieping minder goed geïsoleerd zijn. Wanneer de kamertemperatuur beneden 15 graden is kan het op de bovenverdieping al rond het vriespunt zijn. Ook het isoleren van de cv-leidingen in onverwarmde ruimtes zoals op zolder of in de garage helpt om bevroren leidingen te voorkomen.

  3. Goed ventileren
    Een andere tip voor lagere stookkosten is frisse lucht binnen te laten. De lucht in huis is vochtig. Door de ramen op te zetten komt er meer droge lucht in huis en dit is beter te verwarmen dan vochtige lucht. En het is nog gezonder ook. Sluit ventilatieroosters nooit af. Een gebrek aan ventilatie kan gevaarlijk zijn.

  4. Onderhoud cv-ketel
    Zonder onderhoud raakt de verwarmingsketel vervuild. De ketel krijgt eerder storingen en het rendement daalt met 10%. Regelmatig cv-ketelonderhoud bespaart dus ook energie. Heeft u een oude ketel? Denk dan eens aan vervanging door een nieuwe, efficiënter apparaat. Essent biedt daarvoor het KetelVoordeelPakket. Dat is een gloednieuwe cv-ketel inclusief installatie en onderhoudsabonnement.

  5. Gordijnen dicht
    Door 's avonds de gordijnen te sluiten, blijft er meer warmte in het huis hangen. Dit is vooral het geval wanneer de woning niet voorzien is van dubbele beglazing. Zodra de winterzon gaat schijnen, kunnen de gordijnen weer open, zodat de warmte van de zon naar binnen kan om de woning op te warmen. Denk ook eens aan tochtstrips.

22 januari 2013

Essent en haar servicepartners

Essent werkt samen met 6 gespecialiseerde servicepartners - verspreid over Nederland - op het gebied van verwarmingsinstallaties. Dat zijn Kemkens, Volta, Energiewacht Groep, Energiewacht, GEAS Energiewacht en Delta Gasservice. Naast het oplossen van technische problemen aan cv-ketels en geisers geven medewerkers van de servicepartners tips om woningen zo efficiënt mogelijk te verwarmen en problemen te voorkomen.

Relevante links
www.essent.nl/cv

Citaten

  • "Vergelijk ons maar met de ANWB. Mensen met pech worden meteen geholpen: we zijn zeven dagen per week 24 uur per dag bereikbaar." Leo Souren, servicemonteur Volta Limburg

Geplaatst: 22 januari 2013