Essent succesvol in commerciële segment

05 maart 2013

De strategie van Essent in het commerciële segment is in 2012 verder uitgerold en succesvol geweest. Waardering voor onder andere klantenservice, dienstverlening en smart energy-producten (Mijn E) hebben ertoe bijgedragen dat Essent 194.000 nieuwe klanten heeft verwelkomd. Uitdagende marktomstandigheden en de invoering van de kolenbelasting hebben negatieve impact op het productiepark, waardoor Essent een eenmalige afboeking van 1,7 miljard euro heeft gedaan.

Erwin van Laethem, CEO Essent: ‘We hebben onze dienstverlening naar een hoger niveau gebracht, onze klantaantallen zijn toegenomen en operationele kosten verlaagd. De Europese energiesector heeft te maken met uitdagende economische omstandigheden. Met name gasgestookte centrales draaiden minder als gevolg van gesubsidieerde zonne- en windenergie uit Duitsland. Ook lage marges en de invoering van de kolenbelasting hebben een negatieve impact. Onze activiteiten in het commerciële segment hebben de impact op ons productiepark deels kunnen compenseren. Als bedrijf hebben we het goed gedaan.’

In 2012 is de netto-omzet van Essent gestegen naar 5,9 miljard euro (5,8 miljard in 2011). Naast eerder genoemde ontwikkelingen hebben ook successen op de zakelijke markt en optimaal portfoliomanagement een positieve bijdrage geleverd aan het operationeel resultaat van Essent. Het bereikte operationeel resultaat (228 miljoen euro) ligt in lijn met dat van 2011 (245 miljoen euro).

Kerncijfers20122011Verschil
Financiën (in € mln)
Externe opbrengsten5.9425.8182%
Elektriciteit2.1512.0734%
Gas3.5483.3895%
Anders243356-32%
EBITDA50746210%
Bedrijfsresultaat228245-7%
Investeringen6161.402-56%
Retail klanten (x 1.000)
Elektriciteit2.4492.3464%
Gas2.1152.0244%
FTE's3.6003.794-5%

Essent ontwikkelde uiteenlopende producten en diensten in 2012, waarmee ze haar klanten hulp biedt in het verlagen van hun energienota. Aan productiezijde werden nieuwe eenheden in bedrijf genomen die een rol spelen in het betaalbaar en beschikbaar houden van de energievoorziening. Ook zette Essent verdere stappen in de decentrale energievoorziening.

05 maart 2013

Ontwikkelingen commerciële segment

Essent is hard op weg om het meest klantvriendelijke energiebedrijf van Nederland te worden. In 2012 is een groeiend aantal consumenten van energieleverancier gewisseld. Hoewel ook Essent merkt dat consumenten vaker overstappen naar een andere leverancier is het aantal nieuwe klanten van Essent sterk gegroeid met 194.000 (elektriciteit: 103.000, en gas: 91.000). Consumenten hebben steeds meer behoefte aan simpel en eenvoudig inzicht in energieverbruik en –kosten. Met haar producten en dienstverlening helpt Essent klanten om hun energierekening te verlagen.

Waardering klantenservice en dienstverlening
Essent heeft haar klantenservice en dienstverlening naar een hoger niveau gebracht: de klant bepaalt, Essent adviseert. Voor deze manier van werken en denken ontving Essent in 2012 erkenning en waardering in de vorm van de Value Center Award (NCCA: voor klantgericht denken gecombineerd met een commerciële instelling) en het prestigieuze Gouden Oor voor het bedrijf dat het beste luistert naar haar klanten.

Unieke samenwerking met klanten
Essent is zogenoemde cocreatie-trajecten gestart met diverse externe partijen. Bij deze unieke manier van werken, worden denkkracht en samenwerking gecombineerd om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen. Zo werd samen met klanten onder andere de Iwattmeter en de Snapp bedacht; 2 apps die inzicht geven in energieverbruik. Ook op de grootzakelijke markt zorgde deze vernieuwende aanpak voor verduurzaming. Essent werkte daarbij samen met onder andere DutchView (studiocomplex), de Euroborg en grote partijen als Mebin en de ZiggoDome.

Powerhouse
Essent is groot voorstander van ‘centrale’ en ‘decentrale’ energieopwekking. In de decentrale energieopwekking speelt dochterbedrijf Powerhouse een belangrijke rol en vervult een voorbeeldfunctie. Het bedrijf richt zich prominent op grootverbruikers met een flexibele energiebehoefte, waaronder tuinders in de glastuinbouwsector die met zogenoemde warmtekrachtkoppeling (WKK’s) hun eigen energie opwekken en ook terugleveren aan het elektriciteitsnet. Powerhouse is binnen deze sector marktleider en helpt klanten bij hun energiehuishouding en ondersteunt met een online handelsplatform het afstemmen van vraag en aanbod van energie. In 2012 is Powerhouse verder gegroeid in Nederland en heeft ook stappen gezet op de Belgische markt.

Smart energy ontwikkelingen
Essent leverde opnieuw een smart energy-product. E-inzicht werd gelanceerd, waarmee klanten precies kunnen achterhalen welk apparaat in huis hoeveel verbruikt (inclusief advies over zuiniger alternatieven). Als eerste energiebedrijf in Nederland introduceerde Essent al andere slimme toepassingen, zoals de E-thermostaat (aan meer dan 30.000 klanten geleverd) en Verbruiksmanager (app ruim 130.000 keer gedownload). Met smart energy speelt Essent in op behoefte van klanten om inzicht in hun energieverbruik te krijgen en helpt hen op die manier om energie te besparen.

Alle apps van Essent

Nieuw concept
Mediamarkt In 2012 opende Essent in 40 winkels van Media Markt en Saturn een verkoop/adviespunt. Het is een nieuw kanaal voor Essent om haar klanten te bedienen en uniek in de energiesector. Consumenten kunnen zich als klant aanmelden, maar ook terecht met vragen over energiebesparende maatregelen als isolatie en zonne-energie. Jaarlijks trekken vestigingen van MediaMarkt en Saturn 50 miljoen bezoekers.

Nieuwe producten
In 2012 introduceerde Essent de WinterVerzachter. Klanten kunnen zich indekken tegen effecten van plotselinge kou op hun energierekening. Het werd naar aanleiding van klantvragen ontwikkeld en borduurt voort op het product DubbelZeker, waarmee klanten profiteren van prijsverlagingen en zijn ingedekt tegen prijsstijgingen. Het product past binnen Essent’s ambitie om meest klantvriendelijk energiebedrijf van Nederland te worden.

Geen verkoop aan de deur
Ook in 2012 is er aandacht geweest voor verkoop van energiecontracten aan de deur. Naast Essent maakte ook de Consumentenbond een punt van deze verkoopmethode. Essent stopte twee jaar geleden met deze ongewenste en onaangekondigde manier van energieverkoop, omdat het niet de juiste manier is om klanten op een sympathieke manier te werven en de energiesector in een negatief daglicht stelt. Om die reden is Essent voorstander van een BelNietAanRegister.

05 maart 2013

Duurzame ontwikkeling en innovatie

Essent is de grootste groene stroom producent van Nederland. Naast duurzaam en groen wil Essent energie ook betaalbaar en beschikbaar houden bij beperkt aanbod van zonne- en windenergie. Hiervoor zullen conventionele energiecentrales nodig blijven. Essent/RWE investeert fors in duurzame energie in Nederland en Europa.

Biobased Economy
In haar 100%-biomassacentrale in Cuijk testte Essent nieuwe groene brandstoffen. Hieruit bleek dat bermgras, papierslib en snoeihout geschikt zijn voor het opwekken van duurzame elektriciteit. Het onderzoek is gedaan in het kader van de ontwikkeling van de bio-based economy – een economie die draait op groene grondstoffen -, waarvan Essent een aanjager is.

PowerMatching City Hoogkerk
PowerMatching City, het smart grid project in het Groningse Hoogkerk waarin Essent een belangrijke rol speelt, behoort tot de honderd duurzaamste en vooraanstaande projecten ter wereld en is opgenomen op de Sustainia 100 lijst. Dat werd in juni bekend gemaakt tijdens Rio+20-top, de VN-conferentie voor Duurzame Ontwikkeling in Rio de Janeiro. In het project in de Groningse wijk Hoogkerk zijn huishoudens met elkaar verbonden. Gezamenlijk vormen deze woningen een slim energiesysteem. Ze wekken allemaal stroom op en delen dat met elkaar, zonder dat het comfortniveau daalt.

‘Superwindmolens' in Groningen
Essent/RWE nam in 2012 in de Groningse Eemshaven twee 'superwindmolens' in bedrijf. De turbines bestemd voor offshore windparken hebben elk een vermogen van iets meer dan 6 megawatt (MW) en kunnen gezamenlijk ruim 10.000 huishoudens van stroom voorzien. Uiteindelijk worden 48 van deze turbines op zee gebouwd in het RWE windpark Nordsee Ost. De twee turbines staan in het grootste windpark op land in Nederland (Westereems: 156 MW).

Nieuwe eenheden Clauscentrale en Moerdijk-centrale
In 2012 werden de nieuwe gasgestookte eenheden van de centrales in Maasbracht (Clauscentrale 1.304 MW) en Moerdijk (426 MW) commercieel in bedrijfgenomen. Beide centrales zijn zeer efficiënt en flexibel en kunnen op elk gewenst moment inspelen op schommelingen in wind- en zonne-energie, terwijl de vraag naar elektriciteit bij consumenten, bedrijven en industrieën er natuurlijk wel is. Ook wanneer dit speelt in ons omringende landen.

Centrale Eemshaven
Essent/RWE bouwt in de Eemshaven een hypermoderne flexibele centrale (2 blokken in totaal 1.600 MW), die energie zal opwekken uit poederkool en biomassa. De centrale zal 2014 in bedrijf worden genomen en 2,5 miljoen huishoudens voorzien van betaalbare elektriciteit. De centrale is zeer flexibel en kan snel worden op- en afgeregeld om zo in te spelen op veranderende vraag naar elektriciteit. In april publiceren de provincies Groningen, Drenthe en Friesland en het ministerie van Economische Zaken hun Beslissing op Bezwaar. Hiermee reageren zij op de ingediende bezwaren tegen de aangevraagde Natuurbeschermingswetvergunning. Deze vergunning is de laatste, belangrijke vergunning voor de Eemshavencentrale.

05 maart 2013

Jaarcijfers RWE

Jaarcijfers 2012 van RWE, moederbedrijf van Essent (link in het Engels)

meer over: Investor_Relations

Citaten

  • “De successen in het commerciële segment hebben de impact van de zware marktomstandigheden op ons productiepark deels kunnen compenseren. Als bedrijf hebben we het goed gedaan.” Erwin van Laethem, CEO Essent

Geplaatst: 05 maart 2013