Bedrijven bundelen krachten voor toegankelijker internet

06 juni 2012

Om het internet voor iedereen toegankelijk te maken, bundelen zeven Nederlandse bedrijven de krachten met het project ‘Toegang voor Iedereen’. Microsoft, Rabobank, Essent, wehkamp.nl, Schiphol Group, Vodafone en communicatiebureau Hemels van der Hart willen Nederlandse organisaties bewustmaken van de noodzaak van een toegankelijk internet en hen aanzetten tot actie.

Bedrijven bundelen krachten voor toegankelijker internet

De bedrijven tekenden vandaag ‘het Verdrag van Schiphol’, in het hoofdkantoor van Microsoft Nederland, dat op Schiphol gevestigd is. Theo Rinsema, algemeen directeur Microsoft Nederland: ‘Kun je het als bedrijf nog veroorloven om een kwart van je potentiële klanten buiten te sluiten? En kun je het als overheid uitleggen dat een kwart van de burgers jouw website niet volledig kan gebruiken zoals deze bedoeld is? Wij vinden van niet. Daarom roepen we zo veel mogelijk organisaties op hun informatie toegankelijk te maken. Het internet is er voor iedereen.’

06 juni 2012

Technologie kan deur openen naar wereld vol mogelijkheden

Nederland telt 4 miljoen mensen met een beperking. Denk aan doven, laaggeletterden, dyslectici, (kleuren)blinden of slechtzienden. Daarnaast zijn er in Nederland ook veel mensen met een verstandelijke beperking, concentratiestoornis of motorische handicap. Voor hen kan technologie juist de deur openen naar een wereld vol mogelijkheden. Toch zijn digitale toepassingen, zoals een website, nog regelmatig niet of onvoldoende toegankelijk voor hen.

06 juni 2012

Websites beter geschikt voor blinden en slechtzienden

Met het project ‘Toegang voor Iedereen’ gaat elke organisatie op haar eigen manier werken aan het toegankelijk maken van online informatie. Zo zal Schiphol Group haar website beter geschikt maken voor blinden en slechtzienden. Patrick Lammers, Chief Commercial Officer a.i. van Essent: ‘En wij houden vanaf nu bij elke wijziging die online wordt aangebracht rekening met de toegankelijkheid. En het online team wordt opgeleid om de noodzakelijke aanpassingen in content en design aan te brengen.’ Vodafone gaat mobiele apps ontwikkelen voor mensen met een beperking, patiënten en ouderen.

06 juni 2012

Streven naar deelname van 25 bedrijven uit top-100

Alle organisaties die toegankelijkheid van hun website ook belangrijk vinden en hier al mee bezig zijn of dit van plan zijn te gaan doen, kunnen op www.toegangvooriedereen.nl digitaal het Verdrag van Schiphol tekenen. De doelstelling is dat na één jaar ten minste 25 bedrijven uit de top-100 van grootste Nederlandse bedrijven toegezegd hebben hun informatie toegankelijker te gaan maken en het van Schiphol digitaal ondertekenen.

Infographic: digitale toegankelijkheid in Nederland

Bekijk hier een video over Toegang voor Iedereen

Geplaatst: 06 juni 2012