Technische problemen gasopslag Bergermeer

16 mei 2017

De grootste commerciële storage van Nederland, Bergermeer, staat niet bekend om zijn betrouwbaarheid. Door terugkerende problemen aan dry-trains en compressoren wordt de injectie- en withdrawal capaciteit regelmatig beperkt. Dit kan gevolgen hebben op prijzen voor de korte termijn en in sommige gevallen sentiment in de markt.

Op 1 maart 2014 werd officieel de Bergermeerstorage bij Alkmaar in gebruik genomen, waarmee er in een keer 4,1 miljard kuub aan capaciteit beschikbaar kwam. Hiermee werd de storage capaciteit van Nederland verdubbeld en tegelijkertijd de grootste op de markt beschikbare storage in Europa. Deze storage is een samenwerking van de energiemaatschappij in Abu Dhabi en Energie Beheer Nederland.

De storage was in het verleden een oud productieveld op een centrale plek in de buurt van de BBL pijpleiding richting het Verenigd Koninkrijk, wat export van fysiek gas eenvoudiger maakt. De capaciteit van de storage is 4,1 miljard kubieke meter aan aardgas wat gelijk staat aan het jaarlijks gebruik van ongeveer 2,5 miljoen huishoudens. De vraag van deze huishoudens vooral in de winter zal zijn terwijl er in de zomer geïnjecteerd gaat worden. Belangrijk is dat Bergermeer een hoge capaciteit heeft van 468 GWh/d injectie en 624 GWh/d withdrawal wat neer komt op resp. 47 miljoen m3/d en 63 miljoen m3/d.

Vanwege deze hoge capaciteit is de invloed van deze storage op Day-Ahead prijzen relatief groot, zeker in het voorjaar wanneer de markt lastig te voorspellen is. Bij warm weer en dalende prijzen kan Bergermeer maximaal gaan injecteren waardoor de extra vraag de prijs opdrijft. De injectieperiode is in totaal 112 dagen, de storage wordt leeg getrokken in maximaal 97 dagen.

Het probleem is de betrouwbaarheid van Bergermeer, op het gebied van compressoren en dry-trains. De zes dry-trains zijn belangrijk bij het withdrawen van gas uit de storage, deze bevat vaak een hoger gehalte waterdamp dan toegestaan is op het gasnet. Doormiddel van torens gevuld met silica gel wordt het vocht uit het gas verwijderd en vervolgens op het gasnet ingevoerd. Afhankelijk van de druk in het veld (lager dan 40% gevuld) zijn compressoren nodig om voldoende gas op het grid te krijgen. Van de zes dry-trains zijn er 4 operationeel en 2 worden er geregenereerd door een verwarmingselement om de silica gel te drogen. Bij dit verwarmingselement zijn operationele problemen wat zorgt voor withdrawal outages.

Aan de injectiekant zit het probleem in de compressoren, welke nodig zijn om het verschil tussen het grid (50-65 bar) en de storage (77-133 bar) te overbruggen. Er zijn in totaal 6 compressoren met elk een vermogen van 12 MW waarvan er 5 nodig zijn aan de maximale injectiecapaciteit van 468 GWh/d te kunnen aanbieden. Door problemen met de elektromotoren zijn er op dit moment 3 compressoren beschikbaar, wat zorgt voor verminderde injectiecapaciteit. Hiervoor is het ook belangrijk hoe vol de storage is, bij een vollere storage is er meer druk nodig om te injecteren en dus meer compressoren.

Zoals de grafiek laat zien zijn er in het verleden veel problemen geweest bij storage, waarvan ongeveer 70% werd veroorzaakt door bovenstaande twee problemen. De reparatie van de dry-trains heeft geen vastgestelde datum, de 4e compressor komt deze week terug, de 5e compressor midden juli en de laatste compressor in september. Tot die tijd kunnen er onverwachte outages zijn die de prijs op de korte termijn kunnen beïnvloeden.

Bron grafiek: http://agsi.gie.eu/#/unavailability


Gasprijs raakt weerstandsniveau

Direct inkopen?

Ga naar Mijn Essent. Daarin kunt u vrijblijvend als klant of niet-klant zelf:

  • Een actuele offerte samenstellen
  • Online uw prijs volgen
  • Uw ideale inkoopmoment bepalen

Direct inkopen

Meer lezen?

Terug naar het overzicht

Marktinformatie ontvangen?

Wilt u marktinformatie automatisch in uw mailbox? Meld u dan hieronder aan.

Aanmelden