Korte prijssprong door onrust over LNG tankers

9 juni 2017

Donderdagmiddag lieten de gasprijzen een korte opleving zien door onrust over twee omgekeerde LNG tankers vanuit Qatar. Hoewel er geen onderliggende fundamentele redenen zijn, dachten handelaren dat de onrust in het Midden-Oosten geleid had tot sancties tegen Qatar, een grote leverancier van LNG aan Europa. 

Aan het begin van deze week kwamen er nieuwsberichten naar buiten dat er spanningen zijn ontstaan in het Midden-Oosten. Een groep landen onder leiding van Saoedi-Arabië beschuldigde Qatar van het steunen van terroristische organisaties. Grofweg kunnen de landen rondom Perzische golf opgedeeld worden tussen Soennieten (Saudi-Arabië, Oman, Egypte) en Sjiieten (Iran, Irak). De beschuldiging vanuit Saoedi-Arabië komen voort uit het onafhankelijke beleid van Qatar wat vaak tegen de wens is van de regio. 

Als gevolg van deze beschuldiging daalde de olieprijs direct, handelaren werden onzeker of het vers getekende OPEC akkoord stand zou houden nu er geruzie is tussen de landen. De markt bleef afwachtend, vaak wordt de soep niet zo heet gegeten als dat deze wordt opgediend, en zou het bij wat politieke onrust blijven. De olieprijs is ook niet verder gezakt door deze onrust sinds de aankondiging begin deze week, wel door andere factoren zoals de toegenomen olievoorraden in de VS.

Waar wel onrust ontstond was op het gebied van LNG en daarmee de gasmarkt. Qatar is de grootste exporteur van LNG ter wereld (zoals is beschreven in het artikel van 07/04/2017 - Meer LNG van Qatar naar Europa). Hoewel het grootste gedeelte van het LNG richting Azië gaat, wordt het aandeel in Europa steeds belangrijker. Een van de acties tegen Qatar was het weren van schepen bij de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) bunkerplaats Fujairah. Veel LNG schepen laden hier LNG in of wachten totdat ze terecht kunnen bij de LNG terminal in Qatar. Nu de schepen hier niet terecht kunnen moeten ze uitwijken naar andere havens of er ontstaat een file bij de LNG terminal in Qatar. Als de situatie lang duurt, kan het zijn dat vrachtprijzen omhoog gaan. Handelaren beginnen dan al enigszins nerveus te worden.

Donderdagmiddag ontstond er stress op de LNG markt, het gerucht ging dat twee LNG tankers vanuit Qatar niet door het Suez kanaal mochten en waren omgekeerd. Direct steeg de prijs, handelaren waren bang voor escalatie van de diplomatieke ruzie en dat er daadwerkelijk sancties zouden worden opgelegd aan Qatar. Egypte zou een strategische partner zijn van Saudi-Arabië om Qatar op een belangrijke markt dwars te zitten. In korte tijd steeg de prijs met 30 cent per MWh.

Uiteindelijk was het vooral stress want de onderliggende redenen geven geen reden tot een bullish markt. Het Suez kanaal niet worden gesloten voor schepen. Door het akkoord van Constantinopel van 1888, moeten alle vaartuigen doorgang krijgen. Zelfs ten tijde van oorlog en als het een vijandelijk schip betreft. Wel kan  Egypte de tarieven verhogen voor LNG schepen, op dit moment is de gemiddelde prijs 250.000 dollar voor passage van het Suez kanaal. 

Als alternatief kunnen tankers om Afrika heen varen, wat ongeveer 10 dagen extra zou kosten. Bij kosten van ongeveer 35.000 dollar per dag per tanker, zou dit 350.000 dollar kosten, 100.000 dollar boven de standaard prijs. Tankers vervoeren ongeveer 160.000 m3 LNG wat overeenkomt met 10.000.000 m3 gas. Dit zou neer komen op 0.01 $ per m3 gas. 

Daarnaast is Egypte zelf een van de grootste afnemers van LNG vanuit Qatar. Tot nu toe is er al 2 miljoen m3 LNG geïmporteerd, minstens 1 tanker per week. Door deze stabiele leveringen van LNG is Egypte minder afhankelijk van andere import, het land zal wel twee keer nadenken voordat het Qatar dwars gaat zitten.

De impact op Europa lijkt beperkt, ook op de lange termijn. Zoals hierboven berekent is de prijsimpact van omvaren zeer beperkt op de Europese prijzen. Omdat er minder flexibiliteit beschikbaar is op de Europese gasmarkten kan LNG hier goed op inspringen, Qatar wil deze positie graag versterken. Concurrentie komt er aan vanuit Amerika (de eerste tanker is deze week aangekomen bij Gate terminal in Rotterdam) en zal waarschijnlijk toenemen in de toekomst.

De stijging van de prijzen donderdag was puur op sentiment en niet op basis van onderliggende fundamentals. Vrijdag was dit ook terug te zien in de marktprijzen, op hetzelfde niveau als donderdagochtend.

Wilt u fixeren?

Neem dan snel contact op met een medewerker van onze fixatiedesk op telefoonnummer 06-27006498.

Meer lezen?

Terug naar het overzicht

Marktinformatie ontvangen?

Wilt u marktinformatie automatisch in uw mailbox? Meld u dan hieronder aan.


Aanmelden