Jaarrekening en eindrekening

Op zowel de jaarrekening als de eindrekening staat hoeveel energie je hebt verbruikt en wat je al hebt betaald. Zo zie jij meteen of je geld moet bijbetalen of juist terugkrijgt. Zodra je jaar- of eindrekening voor je klaarstaat in Mijn Essent krijg je van ons een e-mail. 

Over de jaarrekening

  • Je krijgt je jaarrekening 12 maanden nadat je contract is ingegaan. Dat is dus niet altijd aan het begin of het eind van een kalenderjaar.
  • Op je jaarrekening zie je hoeveel stroom en gas je het afgelopen jaar hebt verbruikt en hoeveel dat kost.
  • De kosten verrekenen we met de termijnbedragen die je al hebt betaald.
  • Je ziet meteen of je geld terugkrijgt of moet bijbetalen.

Bekijk ook de uitleg over je energierekening

Over de eindrekening

  • Je eindrekening krijg je als je je contract opzegt of verhuist.
  • Op je eindrekening zie je hoeveel energie je hebt verbruikt sinds de laatste jaarrekening. Of sinds je klant bent, als je korter dan een jaar klant bij ons bent.
  • We rekenen uit hoeveel je verbruik heeft gekost en kijken wat je al hebt betaald.
  • Je ziet direct of je te veel hebt betaald en geld terugkrijgt. Of dat je te weinig hebt betaald en nog moet bijbetalen.

Waarom moet ik bijbetalen?

Bijbetalen is niet leuk. Daarom doen we er alles aan om je termijnbedrag zo goed mogelijk in te schatten. Zo voorkom je dat je achteraf voor verrassingen komt te staan. Toch kan het gebeuren dat je moet bijbetalen. Bijvoorbeeld in deze situaties:

  • Je termijnbedrag is verlaagd, terwijl de tarieven zijn gestegen en/of je niet minder verbruikt hebt.
  • Je hebt met je zonnepanelen minder teruggeleverd dan verwacht.
  • We hebben je verbruik te laag ingeschat.
  • We hebben je meterstanden te laat ontvangen, waardoor we een berekening hebben gemaakt voor een te lange periode.
  • Je meterstanden op de rekening kloppen niet. Neem contact met ons op. Dan kijken we er samen naar.
  • Het is kouder dan gemiddeld geweest, waardoor je meer hebt verbruikt.
  • Je krijgt je eindrekening op een ‘ongunstig’ moment.

Het moment waarop je je eindrekening krijgt, kan gunstig of ongunstig zijn. We leggen het uit:

In de winter staat de verwarming vaker aan en ligt het energieverbruik gemiddeld hoger. Maar het is niet handig als je elke maand een ander bedrag moet betalen. Daarom schatten we van tevoren in hoeveel je in een heel jaar verbruikt en delen dat door 12 maanden. Je betaalt zo iedere maand een vast termijnbedrag, terwijl in sommige maanden je energieverbruik hoger ligt.

In de winter betaal je dus vaak te weinig voor wat je daadwerkelijk verbruikt. Zeg je je contract na de wintermaanden op, of ga je dan verhuizen? Dan zal je dus eerder bij moeten betalen op je eindrekening.


Grafiek termijnbedrag en verbruik

Veelgestelde vragen over jaarrekening en eindrekening

Wekte je meer stroom op dan je hebt verbruikt? Je levert de stroom die je over hebt terug aan het net en daarvoor krijg je een terugleververgoeding van € 0,055 per kWh. Let op: dit bedrag kan wijzigen door ontwikkelingen op de markt.
Je jaarrekening krijg je ongeveer 12 maanden nadat je contract is gestart. Zodra je jaarrekening voor je klaarstaat, sturen we je een e-mail.
Je vindt je jaarrekening in Mijn Essent en in de Essent app. 
Je vindt de datum waarop je het geld terugkrijgt op de factuur. Meestal is dit binnen 21 dagen.

De stroom die je teruglevert, verrekenen we met je verbruik. Lever je meer terug dan je zelf verbruikt, dan krijg je daarvoor een terugleververgoeding. Deze vergoeding berekenen we over de hele verbruiksperiode van je rekening. Dit zie je op je rekening met een - (minteken) voor het bedrag. 

Is je rekening gesplitst in meerdere periodes? Dan kan het zijn dat je in de ene periode meer hebt verbruikt dan teruggeleverd, of andersom.

Kloppen de tarieven of meterstanden op je jaar- of eindrekening niet? Dat is vervelend. Neem contact met ons op, dan controleren we samen je jaar- of eindrekening. Het is handig als je je termijnbedrag even niet wijzigt tot je contact met ons hebt gehad.  

We verrekenen je tegoed eerst met je openstaande bedragen. Het overgebleven bedrag betalen we aan je uit.

Mijn jaar- of eindrekening bekijken

De eindrekening krijg je als je contract is beëindigd. Dit kan zijn vanwege overlijden, een verhuizing of omdat je hebt opgezegd. Binnen 6 weken nadat je contract beëindigd is, laten we je in een e-mail weten dat je eindrekening klaarstaat in Mijn Essent.

Check in de app of je termijnbedrag nog past bij onze tarieven en je verbruik. En pas het eenvoudig zelf aan. Of bekijk onze praktische bespaartips. Zo voorkom je dat je moet bijbetalen.

Tip: je verbruik kan veranderen door bijvoorbeeld gezinsuitbreiding, nieuwe apparaten of koude wintermaanden. Je past je termijnbedrag dan eenvoudig aan in de app of in Mijn Essent. 

Bijbetalen is vervelend. Daarom doen we er alles aan om je termijnbedrag goed in te schatten. Moet je toch bijbetalen? Dat kan hierdoor komen:

  • Je hebt meer stroom en/of gas verbruikt, bijvoorbeeld door gezinsuitbreiding, nieuwe apparatuur of een koudere periode.
  • Je verbruik is te laag ingeschat, waardoor je termijnbedrag niet hoog genoeg was.
  • Je termijnbedrag is het afgelopen jaar verlaagd, terwijl je niet minder bent gaan verbruiken.
  • Je hebt met je zonnepanelen minder stroom aan ons teruggeleverd dan verwacht.
  • De meterstanden op je jaar- of eindrekening kloppen niet. Controleer je meterstanden.

In de app zie je je verbruik per dag, maand of jaar in één oogopslag. Ook zie je of je termijnbedrag nog past bij je verbruik. Zo voorkom je dat je de volgende keer moet bijbetalen. Je past ook makkelijk zelf je termijnbedrag aan.

Of je moet bijbetalen of geld terugkrijgt, hangt af van je totale verbruik en wat je al betaald hebt. Als je moet bijbetalen kan dit komen door je termijnbedrag. Deze is gebaseerd op onze tarieven en je gemiddelde verbruik. Terwijl je verbruik veel hoger kan zijn in bijvoorbeeld de koude maanden. Met gas is je verbruik in de wintermaanden hoog en lager in de zomermaanden.

In de app zie je je verbruik per dag, maand of jaar in één oogopslag. Ook zie je of je termijnbedrag nog past bij je verbruik. Zo voorkom je dat je de volgende keer moet bijbetalen. Je past ook makkelijk zelf je termijnbedrag aan.

Het is helaas niet mogelijk om een tussentijdse factuur te krijgen.

Staat je vraag er niet bij?

Bekijk alle informatie over andere onderwerpen of neem contact met ons op.