's-Hertogenbosch,
02
augustus
2017
|
11:50
Europe/Amsterdam

Reactie op artikel Dagblad de Limburger over schuldenverkoop

Op woensdag 2 augustus 2017 verscheen in Dagblad de Limburger een artikel naar aanleiding van een uitspraak van de rechtbank in Limburg op woensdag 26 juli 2017.

In het artikel haalt de Limburger meerdere gerechtelijke uitspraken aan in zaken tussen incassobureau Hoist en oud-klanten van Essent met betalingsachterstanden. Deze zaken speelden echter voornamelijk in het verleden. Dit laat zien dat dergelijke uitspraken weinig voorkomen en is voor ons bewijs dat de incassoprocessen werken. Dit ontslaat ons niet om met Hoist in contact te blijven en onze processen scherp in de gaten blijven houden. Lees hieronder meer over de verkoop van vorderingen.

Wanneer verkoopt Essent een vordering?

Essent spant zich intensief in om betalingsproblemen bij onze klanten te voorkomen. Uiteraard komt het voor dat klanten hun energierekening niet meer kunnen betalen. Zijn klanten bij ons bekend in het kader van vroegsignaleringsprogramma’s? Dan helpen wij hen uiteraard waar we kunnen. Zijn zij in dit kader niet bekend bij ons? Dan benaderen wij hen volgens algemeen gehanteerde processen van herinneringen, aanmaningen en eventueel een laatste betaalmogelijkheid. Pas in de specifieke situatie waarin iemand geen klant meer bij ons is en zijn rekening aan Essent niet heeft voldaan, kunnen wij er voor kiezen om over te gaan tot verkoop van de vordering aan gespecialiseerde bedrijven.

Hoe ziet het vervolgproces eruit als een vordering is verkocht?

Essent is dan geen eigenaar meer van deze schulden. De oud-klant wordt door het incassobureau geïnformeerd en ontvangt vervolgens uit haar naam herinneringen en aanmaningen. Zij gaan dus wederom een incassoproces in. Een proces dat enkele weken tot maanden kan duren.

Wat gaat Essent nu doen?

Wij vinden het belangrijk om maatschappelijk verantwoord te incasseren en houden daarmee rekening in de selectie van kopers van vorderingen. We hechten eraan dat de kopers op een zorgvuldige en verantwoordelijke manier incasseren en dit wordt in de reguliere gesprekken met de kopers voortdurend benadrukt. Wij gaan de uitspraak van woensdag 26 juli met Hoist bespreken om te achterhalen wat er precies is gebeurd en wat daarvan de oorzaken zijn. Uiteraard benadrukken wij daarin dat wij verwachten dat zij toezien op zorgvuldige afwikkeling van vorderingen.